Всеки ден ставаме свидетели на тежки инциденти на пътя. Но какво седи зад това? Кандидат за водач се опитва да излъже на теоретичния изпит в Кърджали, в София на Околовръстното колите летят с над 80км/ч. По темата пред ФАКТИ говори Йонко Иванов, който е председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка.
- Г-н Иванов, до ФАКТИ достигна информация за опит за манипулиране на теоретичен изпит на кандидат за водач на МПС. Оказва, че се човекът, който се я явявал на теоретичния изпит в Кърджали, е имал в себе си оборудване, с което е можел да комуникира с хора извън залата. Така се е надявал да си вземе изпита, но не се е получило. Защо хитреем така…
- Вижте, сегашната система гарантира на 100%, че е невъзможно да се влезе в залата, в която се провежда теоретичната част на изпита, с комуникационно оборудване. Има специален скенер, има специални уреди, които проверяват кандидатите, но, в крайна сметка, имаме и човешки фактор. Човекът, който проверява кандидатите, когато минават през рамката, явно не си е свършил работата както трябва. Винаги има 1% възможност за пробив на системата. Били сме свидетели и на „хитрини“, когато се подменят личните карти. Но от известен период от време вече има добре изградена връзка между Автомобилна администрация и Пътна полиция. Когато личните картите се сканират, след като влезе кандидатът, веднага се вижда дали това е същото лице, или не. Система работи на 99% сигурно. Но явно все още има кандидати, които искат да направят нарушение или да излъжат системата. Биват хващани, както е и в този случай в Кърджали. А има и друго. Има мониторинг на действията на изпитващия, който е в стаята. Всичко се следи от централен информационен център. Който се опитва да лъже, се дъни.
- Много говорим за темата по пътна за безопасност, но виждаме как един човек се опитва да излъже на листовките. Как да очакваме после, че той да бъде коректен водач на пътя…
- Система, която е създадена, е доста сигурна. Когато някой идва на изпит с намерението да нарушава правилата, си плаща за това. Пак ще кажа, че освен човекът, който е в залата - така нареченият изпитвач, който е в качеството си на контролен орган, има и мониторинг. И други хора наблюдават впоследствие начина, по който е проведен изпитът. Не би трябвало такова нещо да остане незабелязано. В Съюза на центровете по авто - мото подготовка, който чества 30 години от създаването, имаме информация за всичко, което се случва във всеки един областен център, където се провеждат изпитите. Не само по теория, но и по практика. За наша радост имаме добро взаимодействие с Автомобилна администрация и ръководството в лицето на Бойко Рановски. Казвам това, защото сигналите, които до момента сме дали, са разгледани съвсем обективно. Така че за мен отговорността пада изцяло върху човека, който е провеждал изпита. Сега е добре да се върне лентата назад и да се види кандидатът от коя фирма е и дали тази фирма само при този изпитвач праща основно своите клиенти. Тогава преценката вече отива на съвсем друго ниво на разследване и компетентност. Така ще си проличи и дали има някаква нишка на последователност на действията, които са противозаконни.
- Иначе на какво ниво са кандидатите за водачи, когато се явяват на теоретичния изпит?
- Мога да кажа, че има над 70% успеваемост при първо явяване на теоретичната част. Това означава, че нивото на подготовка на този етап е доста добро. Също така ние очакваме работна група всеки момент да бъде създадена от Министерството на образованието, за да се промени изцяло учебната документация за подготовката на водачите не само за категория „В“, но и за останалите категории. Да отпаднат някои от тежките въпроси, които в момента са препъникамък. Говоря особено за категория „В“, когато в листовките им се падат въпроси, свързани с категория „А“. Смятаме да се въведе теоретично обучение за категория „А“ и когато кандидат за водач на мотор се явява на теоретичен изпит, той да отговаря само на въпроси, свързани с категория „А“. Предвиждаме и промени в броя часове по теоретичната част и въвеждане на онлайн обучение. Отделно чакаме да влязат нови тестове от април месец и видеоклипове, които да показват различни ситуации в изпитната част. В Автомобилна администрация се подготвят за тях.
- От ФАКТИ си направихме един експеримент и заснехме 3-минутно видео на Околовръстното шосе в София, където от столична община са поставили камери за превантивно измерване на скоростта. Целта е да видиш с каква скорост се движиш и респективно на принципа на самодисциплината да намалиш. Заснехме 47 коли, а 36 от тях се движиха в зоната на червеното, което означава със скорост над 80 км в час. Защо и закъде бързаме…
- Скоростта е фактор за инциденти, но по-големият брой пътнотранспортни произшествия се дължи на лоша инфраструктура. При най-хубавите пътища в Европа, визирам Германия, 20% от инцидентите на пътя са в следствие на лош път, а у нас – при най-лошите пътища в Европа, ние отчитаме 1,5%!? Това какво е? Нямаме добри първокласни пътища. Виждате, че един тунел се ремонтира в продължение на три-четири години по магистрала „Хемус“ и съвсем скоро бе пусната магистралата в по-голямата ѝ част. Другото, което е по-лошо от лошите пътища, е лошата организация за движението. Колко предписания и колко актове се направиха на общините, на АПИ, на МРРБ, които в по-голяма си част са собственици на пътната инфраструктура, за липса на маркировка, пътни знаци, мантинели и дупки от Пътна полиция? А вместо това полицаите се крият в засада, за да глобяват, и така стават една печатница за фишове. А след това фишовете се връчват след дълъг период от време. Това е много голяма грешка на държавата. И друго важно нещо е, че парите от глоби не се връщат на пътя, а влизат някъде и потъват в различни дупки на държавата за покриване на различни други ресорни дейности, за които са необходими средства. На следващо място идва обучението. За да имаме модерно обучение, трябва да имаме добра организация на движението. Давам и пример.
И в момента във Варна, ако обиколите, ще видите, че има не един светофар с допълнителна секция за ляв завой. А те още през 2015 година бяха отменени с решение, което бе публикувано в държавен вестник. В същото време таймерите, които са за отчитане на времетраенето на светофар и са много полезни, въпреки че ги има на много малко места и най-вече в София, ги намалиха като бройка… Защо? А те даваха много добра информация за изтичане на зеления и на червения сигнал. Сега сложиха тези таймери, които вие казвате, за скоростта. И какво, след като те не играят абсолютно никаква роля, а имат самодисциплиниращ ефект. На последното заседание за безопасност по пътищата, което беше в средата на декември и присъства вътрешният министър Иван Демерджиев, ние поставихме ребром няколко въпроса, на които чакаме отговор. Имаме 60% събираемост на глобите, а това са 100 млн. лева. Къде отиват тези пари? Каква част от тях са се върнали на пътя по форма на организация на движението, за подобряване на пътната обстановка. Питал съм с този въпрос 15 министри, а отговор още нямам. Питал съм и министъра на регионалното развитие, но нищо. Всички нехайно се отнасят към въпроса, а в същото време искат да намалят скоростта с 10 км/ч по магистралите. Магистралата е път, който е за висока скорост на движение при специални условия. Магистралата не е път за бавно движение. Ние трябва да научим водачите да се движат с висока скорост, но и безопасно. Освен бързо каране на магистрала, имаме и бавно каране по тези пътища, което е два пъти по-опасно от бързото каране. Който може да кара бързо, си кара. Който не може да развие висока скорост, е много по-опасен. И не е последно място, скоростта може да остане 140 км/ч разрешена, а с допълнителни знаци да се намали на опасните участъци от трасето. Просто е.
Отидете към основна версия
17 Януари, 2023 09:05 12 367 27
Какви промени предстоят в листовките за шофьорите и мотористите? Йонко Иванов пред ФАКТИ
Чакаме да влязат нови тестове от април месец и видеоклипове, които да показват различни ситуации в изпитната част, казва експертът
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4 от 21 гласа.