Отидете към основна версия

1 804 14

Парите за кампанията на партиите в медиите преди вота едва надхвърлиха 1 млн. лева! Ива Лазарова пред ФАКТИ

  • ива-
  • лазарова-
  • пари-
  • медии-
  • кампания-
  • реклама

Разходите за реклама в настоящата кампания продължават да са едни от най-ниските от 2014 г. насам, казва тя  

Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В традиционния за Институт за развитие на публичната среда (ИРПС) мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяване на изборния резултат. По темата пред ФАКТИ говори Ива Лазарова, от Институт за развитие на публичната среда.

- Г-жо Лазарова, какво показват данните към 22.03 след старта на кампанията. Колко са похарчили партиите за реклама в медиите?
- Към момента участниците са похарчили общо едва 1 309 062 лв. (без ДДС). Средствата за медийно отразяване са нараснали с около 400 хил. лв. във втората част от кампанията. Така разходите за реклама в настоящата кампания продължават да са едни от най-ниските от 2014 г. насам.

- Всички партии ли имат договори…
- Към 22 март, двата инициативни комитета, издигнали кандидати в Ловеч и Варна, и 3 формации – коалицията Неутрална България (Атака, Русофили, Комунисти), БСДД – Български Съюз за Директна Демокрация и Социалистическа партия Български път), нямат нито един сключен договор за реклама в разглежданите медии.

- Коя партия е дела най-много пари за реклама…
- Най-скъпа е рекламата на коалицията ГЕРБ-СДС - 256 420 лв., следвани от „Възраждане“ - 250 976 лв. Два пъти по-малко са отделили за медии от коалицията „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“ – 133 671 лв. След тях се нареждат от ДПС – 124 480 лв., и „БСП за България“ – 84 399 лв.

- Къде са насочени основно парите за реклама…
- Основната част от разходите на ГЕРБ-СДС са инвестирани в телевизиите БНТ, bTV и вестниците „24 часа“ и „Труд“. „Възраждане“ са насочили най-много средства в „Евроком“, БНТ и bTV. От „Продължаваме Промяната“ – „Демократична България4 са предпочели в най-голяма степен отново обществената телевизия БНТ, както и „24 часа4 и сайта Novini.bg.

- Коя медия е с най-много приходи?
- И в средата на кампанията начело по приходи остава БНТ със 395 248 лв. (или 30% от всички средства). Към 22 март телевизията има сключени договори с общо 12 формации. На второ място, но с близо два пъти по-малко привлечени средства, е ТВ „Евроком“ с 210 410 лв. Следват в. „24 часа“ – 127 533 лв. и bTV – 85 226 лв. Другата голяма частна телевизия у нас – Nova, има само един сключен договор с партия „Възраждане“ на стойност 8 514 лв. Това я отрежда едва на 19-о място сред доставчиците на медийни услуги. Продължава практиката за сключване на безвъзмездни договори за обслужване на партиите. Много са и безплатните възможности, които медиите предлагат, за да привлекат някои от участниците да разпространяват посланията си в техния ефир. Безплатни форми, освен в БНТ, която по правило трябва да предоставя такива, са налице и в телевизиите ⅞ и „Евроком“. Ако партийната телевизия дава безплатно време за реклама само на „Има такъв народ“, част от членовете на която са и нейни основатели, то „Евроком“ рекламира без заплащане формации от широк политически спектър. Договори за безплатна реклама с тази телевизия са сключили партиите КОД (Консервативно Обединение на Десницата), „Народна партия Истината и само истината“, „Българско Национално Обединение, ВЪН от ЕС и НАТО“ и „Български национален съюз“ – НД, както и коалициите „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“ и „Левицата“! Продължава да е неясно какви точно услуги получават кандидатите в замяна на тези безплатни форми в частните медии, но очевидно този тип отразяване продължава да се ползва с голям интерес и през настоящата кампания. Една четвърт от включените в мониторинга доставчици на медийни услуги към този момент не са публикували данни за сключени договори. Липсата на публикувани договори не значи, че на страниците им няма рекламни банери или друг тип агитационно съдържание.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.

Свързани новини