Дерогация, нефт, горива... Какво да очакваме, ако „Лукойл“ мине на друг нефт. Пред ФАКТИ говори Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация.
- Г-н Бенчев, станаха ли думите „дерогация на руски нефт“ мръсни, или просто това бе част от кампанията за местните избори, в която се намираме…
- Разговорът за дерогацията за руски петрол е изцяло политически, а не експертен. Това, според мен, не е правилно. Самият факт, че ЕК ни даде възможност да продължим преработката на руска суровина за срок от две години, както и да внасяме готови продукти, не се дължи само на хубавите ни очи. Очевидно е, че е преценен рискът за страната ни и региона в случай на рязко спиране на доставките с всички последствия от това. Мисля, че това трябва да е и водещата призма, през която трябва да обсъждаме въпроса с дерогацията.
- ДПС се закани, че може да има край на дерогацията, въпреки че я подкрепиха в парламента, след балотажа за местния вот в началото на ноември. Какво означава това, край на дерогацията? -Какво означава край на дерогацията в чисто политически аспект следва да отговорят политиците, които използват този термин. Според европейските регламенти разрешението ни за внос на руски продукти изтича в края на 2024 г., след което ще трябва националната рафинерия да преработва суровина, чийто произход не е Руската федерация, както и няма да се допуска на наша територия доставката на бензинови и дизелови горива със същия произход. Българският парламент реши поставеният срок да бъде съкратен до октомври 2024 г. като се въвежда и постепенно намаляване на обработвания руски нефт до тази дата. Това впрочем е добро решение, тъй като поскъпването, което ще усетим, няма да е рязко, а плавно и дори може да не се усети, ако и международните борси са благосклонни.
- „Лукойл“ е монополист на пазара на горива и държи 80%. Защо сега се сетиха политиците, че компанията не плаща данъци у нас?
-Мисля, че компанията “Лукойл Нефтохим Бургас” в свое прессъобщение ясно обяви размера на данъците, които е заплатила. Няма да ги повтарям. Това, което мога да кажа, е, че в БПГА всички дружества спазват стриктно българското законодателство и изпълняват данъчните си задължения в срок. В този смисъл на мен не ми е известно те да имат неплатени налози, ако има такива, компетентните органи трябва да свършат своята работа, но разбира се, това означава спазване на всички процедури, както и актове, констатиращи евентуално претендирани нарушения. За момента нямаме информация за това от държавната администрация и българските съдилища, на които като български гражданин аз се доверявам. - Преминаването към неруски нефт за колко време може да стане по вашите разчети?
-Най-точно на този въпрос могат да отговорят техническите специалисти, работещи в рафинерията. В най-общ смисъл зависи от вида използван нефт. Близък или подобен сорт, като например неруски „Уралс“, вероятно може да бъде обработван без спиране на рафинерията, а за близокизточните сортове вероятно ще бъде необходимо и пренастройка на технологичния процес, което ще изисква спиране на рафинерията за определен период. Но както винаги сме твърдели, проблемът е не само технологичен, но и това да се осигурят наличните количества, дългосрочни договори за доставка, логистика, превозвачи. Това изисква време. Също така, достъпният в Черноморския регион неруски „Уралс“ става все по търсен, което почти изравни цената му с „Брент“, въпреки характеристиките му. Отделен остава и въпросът за преминаването на Босфора, ако излезем от Черноморския регион, защото говорим за необходимостта от ритмичност на доставките, тъй като нефтокомбинатът има лимитирани възможности за складиране на нефт, както и ограничение в газенето на пристанище Росенец, което не позволява използването на големи танкери.
- Плашат ли ни управляващите, визирам Венко Сабрутев, който казва, че над 4 лв. ще плащаме за литър гориво, ако падне дерогацията? Така ли е?
- Няма международни фактори, които да говорят за горива на цени от 4 лв. на литър. Ако говорим за това дали при проблем, свързан със спиране на работата на рафинерията, можем да достигнем тези стойности, този въпрос е ирелевантен, тъй като тогава въпросът е не колко ще струва, а дали ще има продукт. Преминаването на неруски продукт със сигурност не може да доведе до такова увеличение на цената при днешните пазарни условия, но само ако то се извърши плавно и без сътресения за определен период от време, подобен на вече приетия в законодателството.
- Защо държавата не си събира по 3 млн. лв. от "Лукойл" всеки ден…
- Няма де си позволя да хвърлям каквито и да е суми, още по-малко милиони в публичното пространство. Вероятно визирате Закона за компенсиране на разходите на потребителите за транспорт, приет от Народното събрание. За да влезе в сила този Закон е необходимо да се одобри от Европейската комисия. Смятам, че това е правилното решение, тъй като европейското законодателство е много строго към налагани такси, чиято скрита или открита причина е преминаването на границата или произхода на продукта. Има множество решения на Съда в Люксембург, че такси, подобни на мита, нарушават митнически регламенти и основни принципи на европейското право. Резултатът - 75% от платените такси отиват в европейския бюджет, а ощетените лица имат право на възстановяване, както и наказателни лихви. Доколкото ми е известно, Министерството на икономиката и индустрията е направило необходимите постъпки в Брюксел.
- Ще зареждаме с отстъпка от 73 стотинки за литър гориво? Как гледате на това? Събираме данъците от „Лукойл“ и цената на горивата пада. Как ще стане в действителност?
-Дали ще зареждаме гориво с отстъпка зависи от решенията на изпълнителната власт и Народното събрание. Както съм казвал, няма как утре да се напише в Държавен вестник колко ще струва литър гориво – 1 лв., 1,50 лв. и т.н. Това не е пазарна икономика и подобен подход не води до нищо добро. Всяка отстъпка е за сметка на държавно компенсиране. И приходи, които могат да се използват за други нужди. Компенсацията от своя страна също е сложен процес, който понякога не зависи само и от националните органи. Спомняте си, че отстъпката от 0.25 лв. бе обявена от ЕК за дискриминационна и противоречаща на европейското право. От друга страна, ако не беше направена само за български автомобили, в пограничните райони щеше да е непреодолим логистичен проблем, а също така щеше да е практически неконтролируем процес по отношение на злоупотребите.
- Вашата прогноза за цените на горивата каква е. Нагоре или надолу…
- Цената на горивата ще се изясни след началото на отоплителния сезон, както и ще зависи колко топла е зимата. Ако времето е подобно на миналата зима, то рисковете за високи цени на енергийните ресурси са по-ниски. Разбира се, и конфликтите по света ще оказват сериозно влияние на суровината. Виждаме към момента компенсиращи се процеси – например, напрежението в Близкия Изток е сравнително неутрализирано от връщането на Венецуела на международните пазари, както и от разхлабването на забраната за износ на дизел от Руската федерация. Най-неприятното, особено за потребителите, е, че световният пазар на суровината все повече се подава на емоции и непредвидими събития, което го прави нестабилен от една страна, а от друга, все по-примамлив за борсовите спекуланти. Когато прибавим към тези фактори ограниченията и изкуственото завишаване на стойността на нефтопродуктите от Зелената сделка на брюкселската администрация, все по-ограниченото финансиране от банките на континента, а и в света изобщо, не можем да чертаем една позитивна картина за ниски цени. Лошото е, че във всички случаи тези фактори са по-скоро създадени от човека, в някой случай и преднамерено, а не са неуправляеми природни феномени или липса на количества. Все пак, за да завършим малко по-оптимистично, смятам, че поне към днешна дата, цените на горивата нямат причина да нарастват с бързи темпове.
- Как оценявате политиката на Европейската Комисия, касаеща енергийните въпрос и по-специално фосилните горива? Тя допринася ли за по-високите им цени?
- Енергийната политика на Брюксел е много спорна, особено в момент на военни действия в Европа, повишаваща се инфлация и все по-несигурен икономически свят. Резкият отказ от двигателите с вътрешно горене, отоплението с природен газ и неясната позиция за ядрената енергетика тепърва ще дават отражение на случващото се на европейския енергиен пазар. По отношение на горивата, без да искам да плаша хората, още не сме видели истинските резултати - чисто ценово, от европейските политики. Тепърва ще оценяваме с колко ще се повишат след година и половина горивата заради схемата за търговия с емисии в транспорта, новите изисквания за възобновяеми източници отново в транспорта, безумните правила за енергийна ефективност, касаещи търговците на горива. Това са допълнителни стотинки, които прогресивно ще се увеличават и за съжаление ще се плащат от потребителите, т.е. всеки един от нас. И пак се връщам в началото - да се правят подобни реформи днес, когато хората имат нужда от сигурност и стабилност в един клатещ се кораб, не е проява на добър разум.