За последните 10 години в България над 20 000 души за загубили трайна работоспособност заради пътно транспортни произшествия, което е населението на един град ,коментира специално за ФАКТИ Богдан МИЛЧЕВ, председател на Института за пътна безопасност
Как ще се отразят промените, които предлага ЕС, на пътната безопасност в България?
Никак! България има съвсем различни проблеми от тези на ЕС. Ние все още не сме решили проблемите касаещи изграждането на безопасна инфраструктура, контрола ни е хаотичен и не ефективен, корупцията е завладяла цялата транспортна система. Мобилността се е превърнала във функция на корупцията в България. Водещите европейски страни повече от десет години не могат да намалят жертвите от ПТП и предприемат мерки с който да надградят вече постигнатите резултати, докато в България жертвите вследствие ПТП са четири пъти повече спрямо тези страни.
Защо е така?
Защото пътната безопасност се управлява от телевизора. Липсата на институционно лидерство е причината да се появят „Емили тротинетката“ , „мис Силикон“, „Семерджиев“ и още безброй телевизионни експерти. Стигнахме до там, че роднини на жертвите от катастрофите да се сдружават за да ни кажат от телевизора как ще се оправим. Министри и депутати се снимат с тях за да отнемат уж създалото се обществено напрежение.
Защо уж? Няма ли обществена нетърпимост към всичко случващо се по пътищата?
Не, няма такава нетърпимост. Изкуствено националните телевизии периодично ни вкарват темата с „Войната по пътищата на България“. Това се прави всеки път когато искат да приключат някой политически скандал. Наскоро имахме среща с кмета на град София и той ни каза, че преди изборите са пуснали социология за приоритетите на софиянци. Оказало се е че в първите пет не присъства пътната безопасност. Това е вярно защото пътната безопасност никога не е била пред скоба. Тя винаги е елемент от здравеопазването, транспорта, сигурността, икономиката и т.н.. Това я превръща в много удобна корупционна схема от която се хранят хиляди „борци за пътна безопасност“. Това са съвременните инфлуенсъри на България. В същото време за последните 10 години има повече от 20 000 души който са загубили напълно или частично своята работоспособност вследствие на ПТП. Това е населението на един средно голям град в България.
Какво според вас трябва да се направи?
За да не се превръщам като всички останали които предлагат безумните си решения и след това ни обясняват как резултата щял да дойде след време, а той все не идва ще ви отговоря така. Аз и екипа на Института за пътна безопасност сме изготвили екшън план, чрез който поемаме отговорност още през първата година да намалим жертвите от катастрофи между 50 и 70 души. Този план включва организационно структурни промени чрез който ще ограничим корупцията и по този начин ресурсите който харчим ще ги насочим на точните места за да постигнем целта. Изготвили сме методика за оценка и управление на риска от ПТП, но това не е интересен разговор за хората. Това е разговор, който трябва да проведем с управляващите.
Защо не го проведете?
Защото те отказват да говорят с нас, било политически неприемливо . Така, че докато няма промяна в управляващите, ще продължаваме да газим в блатото на пътната безопасност. Липсата на поемане на отговорност от конкретен субект за състоянието на пътната безопасност в България е основната причина да гинем по пътищата ни като мухи. Всичко това не може да бъде чуто в националните ни телевизии, защото те се само цензурират за да не ядосат управляващите.