Отидете към основна версия

4 345 68

Диана Русинова за новото паркиране в София пред ФАКТИ: Това безумие трябва незабавно да бъде премахнато

  • диана-
  • русинова-
  • паркиране-
  • софия-
  • център-
  • спаси софия-
  • васил терзиев-
  • кмет-
  • проект

Зад тези действия се крият и редица криминални изпълнения на основните действащи лица, казва председателят на Европейския център за транспортни политики

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Заради новата организация на движението по бул. "Витоша", бул. "Патриарх Евтимий" и улица "Фритьоф Нансен" от Европейския център за транспортни политики (ЕТЦП) сигнализират СДВР за "съмнителен" документ с невярно съдържание. От ЕТЦП твърдят, че в Протокол № 15, публикуван на сайта на Столична община, липсват страници… Председателят на сдружението Диана Русинова настоява министърът на вътрешните работи Калин Стоянов да покаже документ, от който да стане ясно дали решението е съгласувано със служители на СДВР и експерти на пътна полиция. Новата организация на движението предизвика и граждански протести. Какво се случва още… Пред ФАКТИ говори Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики.

- Г-жо Русинова, новата организация на движението на бул. „Витоша“ предизвика много полемика, имаме протести. Как гледате общо на това, което въведе общината?
- Въпросът е не само какво са въвели, а как. Аз лично на два пъти чух доста смело да се твърди от представители на „Спаси София“ и зам.-кметът Илиян Павлов, че проектът, с който въвели новата организация на движението, бил напълно законен. Най-напред преди дни при живо включване по една от националните телевизии общинският съветник от „Спаси София“ Стефан Спасов заяви: „Да отговоря по ред на всички внушения, които бяха направени. Първо проектът е напълно законосъобразен. Той спазва буквата на закона и именно заради това изглеждат по този начин паркоместата за косо паркиране със заход назад. А след това той е минал всички процедури по съгласуване одобрения от КАТ, СДВР и всички компетентни органи..."
В петък, по време на извънредното заседание на комисията по транспорт към СОС, зам.-кметът Илиян Павлов много уверено обяви, че: „Всяка една институция и структура, която има общо с този проект, е минала съгласувка. Точка!“

- А вашето мнение май е друго…
- От две седмици аз и колегите ми от Европейския център за транспортни политики твърдим, че тази организация е напълно незаконна и това, че процедурата е била нарушена го обяснихме няколко пъти. Нещо повече, СДВР потвърди, че никога не са съгласували този проект, той дори не бил входиран за съгласуване. Това, че общината си е позволила да извършва незаконни действия, обаче, е само върхът на айсберга. Зад тези действия се крият и редица криминални изпълнения на основните действащи лица. Нещо, за което ние сме сезирали компетентните институции, при това своевременно.
Първият проект на новото управление на СО се оказа в нарушение на два закона и шест подзаконови нормативни документа. И така се оказва, че хората, които обещаваха предизборно да изкоренят незаконните практики и да управляват по-добре от предишните, нарушиха безобразно законите, които засягат живота и здравето на хората, а най-вече и пътната безопасност.
Няма да коментирам проекта в детайли, защото проблемите по него са твърде много. Единственото решение е това безумие незабавно да бъде премахнато.

- Вие измерихте и как е направена маркировката. Какво показа вашето измерване…
- По отношение на пътната маркировка нека започнем с това, което казва Наредбата за маркировките, а именно: „Пътна маркировка с жълт цвят се използва само за очертаване на начупени линии, обозначаващи площи, забранени за престой и паркиране на пътни превозни средства, и за очертаване на ленти, предназначени за движение на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници“.
Бих искала да попитам общината, със законния ѝ проект, къде точно се вписват велосипедните алеи с жълт цвят? И това е на-малкото… Ние измерихме пътната маркировка с уред, калибриран и сертифициран да покаже нормите на светлоотразяване и се оказа, че маркировката изобщо не покрива нормите. Светлоотразителност през нощта 22 миликандела, при норма от минимум 300. Спекулациите, че ние - от Европейския център, не сме били сертифицирани и пр. са обикновени оправдания, които държавната администрация използва, за да оправдае некомпетентността си.

- И стигаме до това, че новата реорганизация на движението отива в съда…
- Входирали сме искане в Административен съд София-град на основание чл. 250 от административно процесуалния кодекс и настояваме незабавно да се спрат всякакви дейности по изпълнението на този НЕЗАКОНЕН проект. Настояваме също така да бъдат премахнати всички незаконно поставени пътни маркировки и пътни знаци.
Представете си, че в момента настъпи пътен инцидент със смъртен случай. Например, тролей блъсне велосипедист? Тогава кой ще носи отговорността? Шофьорът, който е възможно да се е объркал, защото ние не знаем дали направеното отговаря на нормите. Проектът не е бил съгласуван, ако изобщо има проект, защото никой не е видял такъв до момента и никой не е виждал проект. Та шофьорът се е объркал от противоречащи си знаци, велосипедистът също и настъпва смъртен случай. Тогава кой е виновен? Питам „Спаси София“, кметът Терзиев, аз, Вие, СДВР, хората - кой ще носи отговорност? Точно поради тези причини ние настояваме този проект да бъде отменен.

- Какви нарушения на закони има според вас?
- На първо място е била нарушена процедурата по съгласуване. Самият проект няма как да бъде съгласуван поради това, че такъв проект в София е невъзможно да бъде съгласуван. Припомням, че София няма валиден и актуален генерален план за организация на движението (ГПОД), а такива проекти за организация и безопасност на движението задължително са част от ГПОД иначе няма как да бъдат съгласувани.

- И това е струвало на града повече от милион лева…
- Всъщност, никой не може да каже и е малко вероятно да разберем истинската стойност на този проект. Беше качена някаква количествена сметка, но тя не беше остойностена. Няма и проект, нито обяснителна записка към него, не е ясно дори кой е проектантът. С други думи колко струва знаят само „Спаси София“, кметът и изпълнителят на проекта.

- Имате ли комуникация с кмета Васил Терзиев?
- Не, но при това положение аз лично не виждам причина да поддържаме комуникация с арогантни и самонадеяни хора, които не са склонни да чуят мнение, различно от тяхното.

- Видяхме и как се паркира – в определени моменти трябва и нарушение да се направи, за да влезе кола в очертанията…
- Ако този проект беше консултиран с експерти, а не със самонадеяни графични дизайнери, то можеше да се постигне много добър резултат. Може би тогава щеше да се намери разумно решение, което да не задръсти центъра на София и да не принуди хората да нарушават Закона за движението по пътищата.

- Защо бе направено – в полза на колоездачите или на шофьорите… Виждате ли идея в цялата работа...
- Виждам единствено желание от група хора как да наложат вижданията си на сила и без значение за това какъв е общественият интерес. Тези хора очевидно са готови и с цената на лъжата, нарушаването на законите и правилата в тази държава да си налагат идеите и проектите. Реално, те изрекоха толкова много лъжи и се опитаха да манипулират всички ни. Когато им свършиха аргументите, прибегнаха до ксенофобски и расистки коментари по мой адрес, което беше жалко и грозно.
Всеки, който каже на тези хора, че те не са прави – става враг номер едно. Поведението им е опасно, защото граничи с тоталитаризъм. Ние сме на власт и ще си правим каквото пожелаем, вашите закони са нещо, което ние не признаваме. Властта е наша. Точно по този начин се държат.
А рисковете за нашата столица с тези проектчета на графичните дизайнери са много. От една страна застрашават нашата безопасност, когато се движим по улиците или чакаме автобус на спирката. От друга страна при липсата на места за паркиране, места за зареждане на търговските обекти, рискуваме центърът на София да западне. Хората с магазините ще започнат да търсят по-привлекателни места, където хората да има къде да спрат и да влязат в тях, където ще могат да ги зареждат със стока и прочие. Така по естествен път в центъра ще останат само магазини с основни стоки.

Цените ще започнат да падат, хората ще се изместят и ще си превърнем центъра в западнала дупка.

Това няма да стане днес, а след няколко години. Рисковете са много и именно заради това трябва да търсим диалог и някакъв разум. Насила хубост не става, но това трябва да го разберат други хора. Явно ще го научат по трудния начин и за сметка на нас - данъкоплатците.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 36 гласа.

Свързани новини