Отидете към основна версия

3 888 18

Ограничаването на рекламата за хазарт в националните електронни медии... Любомир Каримански пред ФАКТИ

  • любомир-
  • каримански-
  • еврозона-
  • въвеждане на еврото-
  • хазарт-
  • реклама-
  • забрана

Безспорно ще има намаляване на приходите в бюджета, но липсват числа, които да бъдат отразени, казва финансовият експерт

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Как ще се отрази като пари в бюджета на страната фактът, че депутатите единодушно забраниха рекламата на хазарт в медиите? На този въпрос пред факти отговаря финансовият експерт Любомир Каримански, бивш народен представител от ИТН и председател на бюджетната комисия в парламента.

- Г-н Каримански, как ще се отразят на бюджета промените в рекламата на хазарт? Решението бе взето много бързо. Какъв ефект очаквате?
- Странно е как така - точно преди приемането на промените в Закона за хазарта, бяха приети промените в Закона за държавния бюджет на Република България, но без да се предложи там изменение в приходната част, което да е съобразено с вече готвените от същите вносители промени в Закона за хазарта. Безспорно ще има намаляване на приходите в бюджета, но липсват числа, които да бъдат отразени. Предварителната оценка на въздействието от тези промени е изготвена абсолютно формално от вносителите и липсва какъвто и да е задълбочен анализ на реалните социални ползи, които могат да настъпят от забраната на рекламата на хазарта в конвенционалните медии.

Фокусът в мотивите към Закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта е насочен към подрастващите и младите хора и предотвратяването на негативното въздействие на хазарта.

Това е и причината за ограничаването на рекламата в националните електронни медии. Няма такова ограничение обаче за интернет пространството, както и за външната реклама, разположена на билбордове по спирки и обществени места. Защо? Та нали именно младите прекарват много повече време в интернет пространството, отколкото да гледат телевизия. Това е повече от ясно според всички проучвания. Как е измерен ефектът на това влияние? Винаги, когато целта, която се поставя в един закон или в неговото изменение, е някаква друга, скрита от обществеността и не е реално обоснованата, то тя не бива постигната. Така ще стане и този път. Авторите на това изменение на Закона за хазарта удобно са оставили вратичка за „въвеждане на повишени изисквания за наличие на инвестиции от страна на организаторите на игри с игрални автомати, ограничения спрямо населените места, в които могат да се организират такива“ чрез отлагателен срок, без да е ясно какъв е този срок и как ще бъде дефиниран той? Вероятно следващото Народно събрание може да гласува да няма изобщо подобни рестрикции. Ето това е двоен стандарт!

- Депутатите единодушно забраниха рекламата на хазарт в медиите? Защо…
- На база това, което казах по-горе, е възможно да има няколко хипотези. Най-малко вероятната е тази да вярваме в чистите намерения на вносителите за постигане на социален ефект. По-вероятното е популистки ход преди изборите, а много по-правдоподобно звучи предположението за конвенционални медии на тезгяха за продажба и опит да се повлияе върху отчетните им данни - намаляване на приходите им, а оттам и върху пазарната стойност. Разбира се, зад едно такова половинчато и тенденциозно действие на вносителите на изменението, без всеобхватен характер с гарантиран социален ефект върху гражданите, може само да насочи вниманието ни върху повлияването на продажбата на някоя от конвенционалните медии и натиск, с цел отказ на реални външни инвеститори.

- Защо този въпрос не бе разискван, когато се разглеждаше промяната в Закона за бюджета?
- Именно това повдигнах и аз като въпрос. Не е нормално да няма взаимосвързаност в нормативните актове, така че в ЗДБРБ 2024 да бъде отбелязана тази промяна.

- Може ли това да е предизборен ход, за да се упражни един или друг вид контрол върху националните медии чрез индиректното намаляване на финансирането им…
- Да, смятам, че е твърде възможно. Развих подобна хипотеза. Така е, когато няма истински икономически анализ, липсва и анализът „разходи-ползи“ в изчисления и гарантиране на ефектите.

- Какво показват данните. Как се движим с данъчната събираемост…
- Данъчната събираемост за първото тримесечие изостава спрямо планираното в бюджета за 2024. Смятам, че изоставането спрямо плана е с повече от 1 милиард лева. Лошото е, че напоследък Министерството на финансите не публикува на страницата си подробна разбивка на изпълнението на данъчните приходи съобразно Консолидираната фискална програма, което още веднъж показва, че има нещо притеснително.

- Темата за приемането на еврото някак утихна. Прие се Закон, но нямаме Нормативна уредба. Смятате ли, че банките се готвят, или ще се работи ударно накрая, когато имаме вече дата…
- Смятам, че банките са най-подготвени за въвеждането на еврото. По притеснителното е, че „Български пощи“ нямат готовност. Това е според информацията, с която аз разполагам. Голяма част от бизнеса също не е подготвен. Нямаме яснота и контролните органи дали са на мястото си, за да не допуснат спекула и манипулации.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.

Свързани новини