1, 2, 3, 4,5 секунди понякога е = на смърт! Брой до почти пет, защото след това си убил човек. Това е равносметката на пътя. Във ФАКТИ вече писахме, че разковничето на катастрофата край Аксаково, при която загина човек, а в нея участва кола на НСО, в която е бил съпредседателят на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков, е в скоростта на движение. Дори и вътрешният министър Калин Стоянов каза, че автомобилът на възрастния човек, който загина, е отнел предимство. Това било станало ясно… Нали има назначени експертизи? Или вече те са готови, но не са обявени пред обществото, но министърът ги знае… Това, както се казва, са подробности. Свикнали сме политическите лица да говорят…
Какви са фактите
Трагедията край Аксаково стана на кръстовище. Възрастният човек се включва от второстепенен път на път с предимство… Пред ФАКТИ хора, които често пътуват от там, споделиха, че няма пряка видимост към пътя - който се намира вдясно, от който се включваш на пътя с предимство. Неслучайно ръководителят на Военно-окръжната прокуратура в Сливен Христо Тинев коментира, че е „… възможно да има съпричиняване на инцидента от двамата водачи“. Това ще видим. Но…
Ако погледнем чл. 14. (1) от Закона за движение по пътищата, там пише на какво разстояние трябва да се постави знакът, указващ скоростта на движение:
(Доп. - ДВ, бр. 35 от 2015 г., в сила от 18.05.2015 г.) Пътните знаци и другите средства за сигнализиране трябва да са видими от разстояние, което позволява на водача своевременно да предприеме действия за осигуряване безопасността на движението.
(2) Минималното разстояние за видимост на пътния знак (в m), в зависимост от скоростта на движение V (в km/h), е, както следва:
1. при V до 30 km/h - 50 m;
2. при V до 50 km/h - 100 m;
3. при V до 90 km/h - 150 m;
4. при V над 90 km/h - 250 m.
(3) Когато разстоянието за видимост по ал. 2 не може да се осигури:
1. пътният знак се дублира над или отляво на платното за движение;
2. пътният знак се поставя предварително, като с допълнителна табела Т1 се указва разстоянието, след което пътният знак е валиден.
При ограничение 60 km/h – 150 метра. Този знак за 60 km/h го виждаме на всяко кръстовище извън населено място.
Какво време за реакция имаме
От Института за пътна безопасност анализираха мястото на инцидента и отбелязаха, че от страната на ул."Добруджа" действително има знак "Стоп", който задължително трябва да се спази от водачите поради големия трафик по другия път, който няма разделителна линия. На това място път 29 представлява десен завой със сравнително голям диаметър около 400-600 м. Независимо от това обаче завоят е толкова остър, че при движението на колите към Варна първата възможност на водачите да видят спряла кола на знака "Стоп" е на около 140 м от кръстовището. ТАМ ИМА БУЙНА РАСТИТЕЛНОСТ, ТАБЕЛИ И КРИВ ПЪТ. Но чистата видимост към кръстовището е на по-малко от 140 метра.
Проста сметка за скоростта показва следното
При движение с 60 km/h 150 метра ги минаваме за около 9 секунди.
При движение със 100 km/h 150 метра ги минаваме за около 4,5 секунди.
Ако разстоянието, позволяващо добра видимост, е 120-130 м, това може да е достатъчно да се спре, ако се кара с 60 км/ч. Но при скорост около и над 100 км/ч, няма да броим до 4,5 секунди, а се УДРЯМЕ в каквото и да е пред нас – кола, каруца, тир, камион, кокошка, дива свиня и т.н.
Също се отбелязва и това, че завоят е десен и не осигурява добра видимост, защото там има и няколко големи табели и дървета, които допълнително затрудняват видимостта между двамата водачи. Така че е възможно пострадалият водач да е спрял на знак "Стоп", да е изчакал и когато е тръгнал, да не е видял изобщо друга кола, идваща от ляво. За 2-4 секунди - колкото ще отнеме на един автомобил от спряло положение да навлезе в платното си за движение, една кола с 60 км/ч би изминала 50 метра, но една кола движеща се над 110-120 км/ч, би изминала над 100 метра, т.е. практически е почти невъзможно да се спре и да се избегне катастрофа.
Извод за шофьорите
СПРЕТЕ СЕ! КАРАЙТЕ ПО-БАВНО! Като пише 60 км/ч, намалете. По-добре е да ви свиркат и псуват, отколкото да опяват. НАМАЛЕТЕ СКОРОСТТА, за да стигнете от точка А до точка Б, където някой ви чака.