Със стратегия на "кръгова отбрана" ГЕРБ се опитва да съхрани шансовете си или да направи кабинет, или да се оттегли "с достойнство" - т.е. без вина от провала на опитите 51-то НС да заработи нормално и да излъчи редовно правителство. Поне публично, Борисов засега играе с номинации за компромис между ГЕРБ и ППДБ по отношение на основните позиции в държавата - председател на НС и премиер. Това обаче няма да се окаже достатъчно. Винаги съм бил критичен към липсата на политически опит в средите на ППДБ - особено на ПП - от който зависи постигането на полезен за тази коалиция компромис. Тази липса на опит се прояви и в сглобката, и в настоящата ситуация на "твърдост" спрямо ГЕРБ и възможните преговори с Борисов. Тази липса на опит в ППДБ винаги досега е облагодетелствала Борисов - както и Пеевски, но този път "твърдостта" на едните и играта с топката в корнера на другите няма да облагодетелства никого от тях. Облагодетелствана ще бъде политическата алтернатива на Радев и формиращата се около нея коалиция.
ГЕРБ се възползва от известната наивност на своите партньори в обявяването на "санитарен кордон срещу Пеевски" за да представи позицията си като компромисна и партньорска - да, твърди Борисов, ние няма да правим коалиция с ДПС-НН и АПС. Същевременно, за всекиго е ясно, че през последните 15 години сътрудничеството между управлението на ГЕРБ и Пеевски се осъществяваше изцяло неформално, извън какъвто и да е политически коалиционен формат. За да постигне споразумение с ППДБ днес, Борисов трябва да приеме конкретни ангажименти за институционални и кадрови промени, които да връщат - поне частично - публичната власт в държавата и да изтласкват сенчестата власт от контрола върху институциите. Нов ВСС, нова легитимация за избор на ключовите позиции в съдебната система и специалните служби, публични механизми на контрол върху кадрови назначения и институционални решения. Без подобни споделени ангажименти, споразумение по оста ГЕРБ-ППДБ не изглежда възможно.
Тези ангажименти трябва да бъдат разписани като конкретни задължение на партиите - ГЕРБ и ППДБ - в една нова коалиция с ясни отговорности, която никой да не може да нарече "сглобка". Публичното обвързване с ангажименти обаче не означава имитация на преговори под светлините на камерите, каквото изискване поставят от ППДБ. Публичните преговори означават отказ от преговори, защото тяхната единствена цел е твърдо отстояване на собствените формули и изисквания и демонстрация - вижте, другите не искат да приемат нашите "справедливи изисквания". Точно това е безхитростната игра на ППДБ в настоящата кризисна ситуация, която ясно показва, че "силите на промяната" не искат споразумение и правителство. Какво по-точно искат е много труден въпрос - особено за наблюдаващите от позицията на здравия разум. Преговорите трябва да бъдат при затворени врати, а постигнатите споразумения - ако се стигне до тях - трябва да бъдат незабавно публикувани. Имитацията на преговори пред публика има една единствена цел - успешно набедяване на другата страна като виновник за предначертания неуспех на договарянето.
За съжаление, нарастват подозренията, че и този път целта на всякакъв тип политически консултации е да се намери "виновникът" за провала на поредното 51-во НС и да се отиде на поредни предсрочни избори. Тези избори няма да дадат различен резултат - поне не и за утвърдените досега на политическата сцена партии и коалиции. Различен може да бъде резултата за една нова платформа на Румен Радев или на друга - нова формация, която да излезе на сцената в следващите месеци. Седем пъти с една и съща стомна за вода води до счупване на стомната - твърди народната поговорка. Искат ли българските политически лидери да счупят своите "стомни" - партии, или искат да оцелеят на политическата сцена? Все по-вероятният отговор на този въпрос е, че нарастващ брой лидери и партии вече усилено търсят своите бъдещи шансове в една до основи променена политическа система. И само имитират политическа дейност в рамките на настоящата, потънала в криза парламентарна република. Ако това е така - би било добре тези лидери и партии да си дадат сметка, че сметките им могат да излязат без кръчмаря. Който и да се окаже кръчмаря в крайна сметка.