Освободеният от поста си след скандала #АПИГейт член на борда на директорите на “Автомагистрали” ЕАД (АМ) – Десислава Христова опроверга твърденията на бившия министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и заместника ѝ Николай Нанков пред ревизионната комисия, предаде "Биволъ". Двамата, заедно с изпълнителния директор на държавното дружество, отричаха пред Комисията “Манолова”, че АМ разчита основно на подизпълнителите. Стигна се до скандал в Комисията, когато Мая Манолова многократно беше питала министъра и ръководителя на дружеството Стоян Беличев как с едва 13 багера строят пътни обекти за около 5 млрд. лв., без да публикуват публично договорите и анексите с подизпълнителите. Според нея дружеството изпълнявало роля на "гара Разпределителна" към “частните фирми” и “шкафчето” на бившия премиер Бойко Борисов.
На въпроса на Ивайло Мирчев от Демократична България (ДБ) Стоян Беличев не отговаря кой е прословутият “Иван” от записа #АПИГейт. Петя Аврамова се намесва, защото депутатът на ДБ споменава “откраднатите пари”, а активът на ГЕРБ прекъсва изслушването с виковете “Кой е крадец?!”.
Нанков и Беличев сочат към бившия директор ХристоваНа излизане от Комисията по ревизия “Биволъ” пита Стоян Беличев и Николай Нанков по темата.
“Ами, нека питат тези, които са били записани, аз не мога да коментирам този запис, защото аз не присъствам на него. Не, не присъствам…”
“Автомагистрали” обслужва този обект, твърди Беличев в отговор на въпроса кои точно компании са изпълнявали строителните дейности в тунела край Мало Бучино на АМ “Струма”, където в началото на 2019 г. се срутват т. нар. “облицовъчни пана” (в записа #АПИГейт се говори за “падналата стена” – бел. ред.).
“Дайте ми възможност другия път да Ви отговоря, защото това става въпрос за 2019 година, сега сме 2021-ва. Толкова събития минаха през “Автомагистрали, че няма как да помня”, твърди Стоян Беличев след уточнващия въпрос, че става дума за частни подизпълнители, след чиято дейност в тунела падат т.нар. “облицовъчни пана”.
#АПИГейт: “Да ударим едно рамо на Иван да строи… Разбрали сме се”
Той отказва да каже и защо името му стои до сделка за наем на земеделски площи в Кадастъра до това на бизнесдамата, която е искала да придобие “ЧЕЗ България” – Гинка Върбакова.
“С Гинка Върбакова не съм имал никакъв бизнес. Как да го кажа, по какъв начин? Казах, съученик съм с мъжа ѝ. Ние сме съучници от шести клас, а после бяхме заедно и студенти”.
После в разговора се намесва лично зам.-министърът в оставка Николай Нанков, който обръща корупционната тематика на чисто политическа.
“Вие знаете ли коя е госпожа Десислава Христова?”
“Съпруга на директора в Министерството на регионалното развитие и благоустройството е, който организира протести пред дома на премиера в Банкя”, заявява Нанков, отвеждайки Беличев от Народното събрание.
Десислава Христова: Винаги са разчитали на подизпълнителиПиша настоящото по повод изслушването пред комисията за ревизия на управлението на ГЕРБ на представителите на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Агенция пътна инфраструктура (АПИ) и държавното дружество Автомагистрали („АМ“) ЕАД относно въпроси, касаещи дейността им и най-вече изграждането на автомагистрала Хемус, както и други теми от една страна, както и публикувана преди повече от 2г. статия в сайта Биволъ със заглавие „Да ударим едно рамо на Иван да строи“ заедно със запис на разговор между инж. Рашков (тогава действащ дъжравен служител в АПИ) и мен – тогава действащ член на съвета на директорите в „АМ“ ЕАД”, гласи писмото специално до сайта за разследваща журналистика Десислава Христова.
“Мое дълбоко убеждение е, че държавното дружество служи за пощенска кутия и гара-разпределителна към частни фирми и към публично известното шкафче на Борисов”, споделя тя.
Според нея “едва ли капацитетът на АМ е толкова пораснал, че сама да строи тежките и дълги участъци на АМ “Хемус”.
“Имайки предвид, че и в т.н. „открити процедури“, които коментираха ръководителите на МРРБ и АПИ пред комисията в Народното събрание като аргумент в полза на твърденията си, не отговарят на реалността”.
Тя за пореден път преповтаря тезата си, че “Автомагистрали” ЕАД не се справя без многобройните подизпълнители, за които депутатите не успяха да получат информация в Комисията “Манолова”.
“АМ винаги е разчитала основно на подизпълнителите си, а не на собствен ресурс”, гласи писмото на бившия директор до “Биволъ”.
Според нея “всичко това е проверимо и подлежи на доказване с факти и документи, свидетели и експертизи”: “Всичко ще стане ясно”.
"Кой действително строи, как строи, кой за кого лобира, кой какъв е и колко струва…са въпроси с отговори, стига да има воля да бъдат извадени”
Възмутена била тя и “от реакцията на г-н Николай Нанков пред комисията, както и от някои от обясненията на изслушваните лица”.
Внимателно гледах и слушах въпросите и отговорите в горепосочената комисия и тъй като въпросът, свързан с цитираната статия ме засяга лично от една страна, а от друга съм запозната до голяма степен с дейността на държавното дружество и неговите взаимоотношения с принципала МРРБ, както и основния възложител АПИ, използвам правото си на отговор, за да внеса яснота по въпросите около статията на Биволъ, въпросите, зададени от комисията в тая връзка, както и други, важни и принципни въпроси, интересуващи комисията и обществото”.
Кой е “Иван” от записа?Тя отговаря в писмото си до “Биволъ” кой е споменатият в записа #АПИГейт подизпълнител “Иван”.
“Кой е Иван? Иван е единственият лицензиран (в Германия) и на територията на България официален производител на пътна сигнализация със специфичен софтуер, интелигентни системи за управление на трафика и пътната безопасност”.
Фирмата, която представлява въпросният Иван е „Сейф Конвой“ ООД и с тази фирма „АМ“ ЕАД бе сключила договор за доставка на определен брой знаци, които следваше да бъдат поставени и свързани в система на тунел Мало Бучино, обяснява Христова. “Проектът беше пилотен и стойността му бе около 120 000 лева”.
“Доколкото зная и в момента това е валидно. Иван не строи и никога нищо не е строил”
Тя също така пояснява, че тъй като „АМ“ ЕАД съгласно договор с АПИ, има задължението да поддържа и ремонтира определени пътни участъци (конкретно и посочения тунел), то задължението за изграждане на нужната инфраструктура и допълнителни съоръжения (изкопи, фундаменти, окабеляване и т.н.), бе задължение на дружеството, а доставката на електронните табла, свързването им в система и монтажът – на “Сейф Конвой” ООД.
“Лъжа е твърдението на г-н Нанков, че съм уволнена”Според Десислава Христова, не е била уволнена от “Автомагистрали” ЕАД, но казусът с преотдаването на дейностите на подизпълнителите касае напускането ѝ след скандалния запис.
“Престъпно е не моето поведение, а това на безхаберното, бавното, некачествено и задкулисно управление на държавни средства, похабяването им и тяхното преразпределение по неведоми пътища, които водят все до онова прословуто шкафче”.
“Истината е, че използваха този случай, за да се освободят удобно от мен в навечерието на т.н. „ин хаус“ за АМ Хемус, като бях подканена да си подам оставката, което и направих без колебание и веднага”, пише Христова.
“И как иначе, когато тъкмо щеше да се случва АМ "Хемус"?”
Използването на името ѝ като пример за „принципността на ГЕРБ и тяхното управление” според Христова представлявало “цинизъм”. “Това е техният начин да изчистят неудобните, за да се случват нещата, както те ги виждат, а и както стана ясно на обществото – от бюджета през дейности „в интерес на обществото“, та до шкафчето на Борисов”, гласи още писмото ѝ.
“Биволъ” също така припомня, че Десислава Христова също е в известен смисъл политически обвързано лице. Тя членува в Обществения съвет на ДПС. На сайта на ДПС пише, че е била юрисконсулт и експерт в ДП “Строителство и възстановяване”, Агенцията за социално подпомагане, Министерството на регионалното развитие, Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти”. “Член е на Обществения съвет към ДПС София-град. За предсрочните парламентарни избори 2017 г. е била четвърта в листата на ДПС за 25 МИР – София”, писа през 2019 г. в. “Сега”.