След стартиране двигателите на много автомобили тракат и бучат, което разбираемо тревожи собствениците. Моторът работи много шумно дори в съвсем нови коли, но всъщност това не говори непременно за неизправност.
Управляващата електроника на съвременните двигатели е програмирана така, че да включва специален алгоритъм за загряване до работна температура. Блокът подава команда към двигателя да увеличи оборотите, за да може да се разнесе студеното масло и да се увеличи температурата в катализатора, който почиства отработените газове чак след 350 °C.
Част от шумната работа се дължи на увеличените хлабини между детайлите на двигателя. Студеният метал се свива и разстоянията между алуминиевите бутала и чугунения блок, например, се увеличават. С нарастването на температурата обаче материалите започват да се разширяват, ударните натоварвания върху буталата намаляват и моторът утихва.
При двигатели с пробег над 100 000 км причина за шумната работа могат да бъдат коксувани маслени канали и хидравличните компенсатори. Маслената помпа просто не успява да впръска в тях студената смазка, но след загряване тропането изчезва.
Според отзиви на собственици и статистиката най-шумно работят студените японски двигатели. Бучат и многолитровите агрегати, които след старт понякога звучат като трактор или камион.
Във всеки случай шумната работа на мотора невинаги е белег за възможни неизправности и понякога се дължи на специфики в конструкцията. Ако обаче бученето и тракането продължат дори след като двигателят е загрял, поводи за притеснение вече има.