Съвременните зимни и летни гуми се отличават по много параметри и детайли, но основният е, че зимните са значително по-меки. Самият състав на каучука е различен, като идеята зимните гуми да са по-меки е защото те трябва да работят добре дори и при много студено време.
Зимните гуми разполагат и с т.нар. ламели - малки вдлъбнатини, с които е осеян протекторът на гумите за студения сезон. Целта им е да помагат за по-доброто сцепление, като използват и най-малките издатини от пътя, дори когато той е покрит с лед.
Тези характеристики са оптимални за зимата, но определено не работят през лятото - дори напротив. Правят гумата много по-опасна. Освен, че не спира добре през лятото, зимното каучуковото покритие на зимната гума се съсипва при каране по горещ асфалт и впоследствие гумата губи свойствата си и през зимата.