Отидете към основна версия

5 732 10

Китайците тестват хиперзвуков реактивен двигател за полети „навсякъде по света за 2 часа“

  • реактивен двигател-
  • хиперзвукова скорост-
  • китай

Китайски учени се опитват да докажат, че могат да изследват не само Луната и да се спуснат на дъното на Марианската падина, но и да решат търговски проблеми, които могат да променят бъдещето на гражданската и военната авиация. Разработчиците от Института по механика към Китайската академия на науките съобщиха за първото успешно тестване на „детонационен реактивен самолет“ или накратко Sodramjet.

На теория двигателите от клас Sodramjet ще позволят на самолетите да достигнат скорост до 16 Маха след хоризонтално изстрелване и след достигане на стратосферата да достигнат до всяка точка на Земята само за два часа. Първото изпитание на прототип на двигател в аеродинамичен тунел показа уникален резултат от 9 Маха, което е малко повече от половината от теоретичната скорост на бъдещия двигател.

Футуристичният двигател има сравнително опростен дизайн. Състои се от три основни компонента без движещи се части: въздухозаборник, инжектор за водородно гориво и горивна камера. "Гърлото" на камерата се отваря към горния край на въздухозаборника. Основното предимство на Sodramjet пред традиционните двигатели от класа scramjet (хиперзвуков реактивен двигател) е липсата на необходимост от приемане на резервоари с кислород на борда на самолета.

През 60-те и 70-те години НАСА се сблъсква с поредица от неуспехи в експериментите си с двигател, който няма движещи се части и се очаква да работи по-добре от конвенционалните реактивни двигатели с хиперзвукови скорости, но често е функционирал неправилно. Една от причините беше, че ударните вълни, създадени от въздуха с висока скорост, могат незабавно да потушат пламъците. Китайците решиха този проблем, като принудиха ударните вълни да работят съвместно с горивната камера, като доставят кислород към нея с хиперзвукова скорост.

По време на китайския експеримент инсталацията може да бъде ускорена до още по-висока скорост, но тогава самият аеродинамичен тунел не би издържал на натоварването. Първият в света аеродинамичен тунел, способен да симулира 16 Маха, все още се изгражда в Пекин. Видеозаписите, предоставени от изследователския екип, показват, че когато двигателят е стартирал, гърлото на горивната камера е светнало като космически кораб от Междузвездни войни.

Въвеждането на технологията Sodramjet ще намали размера и теглото на scramjet, което ще направи пътуването до другия край на земното кълбо за два часа реалност. Действителното използване на Sodramjet scramjet все още е въпрос на далечно бъдеще и проведеният експеримент само доказва ефективността на технологията, необходима за извършване на хиперзвукови полети в бъдеще.

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 19 гласа.

Свързани новини