Отидете към основна версия

29 116 66

Време е да "преобувате" колата: 8 правила, които всеки трябва да знае при смяната на гуми

  • летни гуми-
  • смяна на гуми-
  • съвети

Тези указания ще ви помогнат да се погрижите за смяна на гумите навреме, да изберете правилните гуми и да извършите монтажа без грешки и ненужни разходи

Снимки: Shutterstock

Идва времето, в което зимните гуми ще трябва да бъдат заменени с т.нар. летни. Ето няколко съвета, относно автомобилните гуми, които е добре да знаете.

Правило номер 1. Средната дневна температура трябва да бъде над 7 градуса

Препоръчва се сезонна смяна на гума, когато температурата на въздуха надвиши 7 градуса по Целзий. Под тази температура лятната гума губи своите еластичност и свойства на сцепление дори на сух асфалт и започва по-голямо износване на по-меките зимни гуми. Метеоролозите обикновено съветват да се изчака стабилно топло време, но тази година снегът почти напълно ще се е стопил до средата на март, пътищата са сухи и не се очакват нощни слани, които могат да доведат до заледяване.

Правило номер 2. Не оставяйте протектор под 1.6 мм

В България има списък с неизправности и условия, при които експлоатацията на превозните средства е забранена. Този документ налага и ограничения върху минимално допустимата дълбочина на протектора на летните гуми за леки автомобили на ниво от 1.6 мм. За неспазване на това изискване от КАТ може да ви бъде наложена глоба, но тя е възможна само с използване на необходимите технически средства. Самите производители на гуми препоръчват смяна на летни гуми да става, когато дълбочината на протектора е намалее до 3 мм.

Правило номер 3. Поставете гумите със същия размер, като заводските

Размерите на гумите трябва да се избират според препоръките на производителя на автомобила. Гуми и джанти с различни размери могат да повлияят неблагоприятно на управлението и комфорта, да изкривят показанията на скоростомера или да опират в елементите от каросерията или окачването. Летните гуми могат да имат симетрични, асиметрични и насочени шарки на протектора. Последните два, като правило, имат изразени канали, които по-добре отвеждат водата от контактния участък и се държат по-надеждно на мокри повърхности. Тези гуми са малко по-скъпи и изискват правилно монтиране.

Правило номер 4. Предупредете гумаджията за наличието на сензори за налягане

На страничната стена на гумите с посока на шарката на протектора има стрелкови индикатор за посоката на въртене, а от външната страна на асиметричните гуми има надпис ОТВЪН, който винаги трябва да е от външната страна. Грешките при монтажа ще доведат до рязко влошаване на работата на гумата.

Майсторът трябва да бъде предупреден и за наличието колела със сензори за налягане. В случай на неправилно демонтиране на гумите, скъпите сензори могат да бъдат повредени.

Преди да балансира колелата, гумаджията трябва да почисти джантите от мръсотия възможно най-ефективно, монтираните гуми също трябва да са чисти. Въпреки това балансирането на колелата се препоръчва не само при подмяна на гуми, но и когато колелата и джантите се сменят като комплект - възможно е тежестите, инсталирани преди година, да се повредени или да липсват.

Правило номер 5: Помпайте гумите според препоръките на производителя

Препоръките за налягане в гумите са определени от производителя на автомобила и нормите за различните размери на колелата на една и съща кола могат да се различават. Освен това препоръчителното налягане зависи от натоварването на автомобила: колкото повече пътници и товари има в кабината, толкова повече гумите трябва да бъдат напомпани. Табелката с препоръки на производителя обикновено се намира на B колонката, в края на вратата на водача или от вътрешната страна на капачката на резервоара за гориво.

Неправилното налягане в гумите влияе върху управляемостта и спирачните свойства на автомобила и също води до преждевременно износване на гумите. Ускореното износване на централната част на протектора показва прекомерно налягане, докато такова по страничните стени показва недостатъчно налягане. Ако автомобилът не е оборудван със сензори за налягане в гумите, препоръчително е да го проверявате поне два пъти месечно и винаги на студени гуми.

Правило номер 6. Проучете маркировката на гумите

Типовото обозначение 195/65 R16 82T например, съдържа информация за размера на гумата, т.е. диаметъра, широчината и височината на протектора. В този случай 195 е широчината на протектора в милиметри, 65 е съотношението между височината на профила и ширината в проценти (височината на гумата е 65% от 195 мм, т.е. 127 мм). R е видът на гумата (радиална), 16 е диаметърът на джантата в инчове. Цифрата и буквата в края кодират индексите на максималното натоварване и максимално допустимата скорост, в този случай 475 кг на колело и 190 км/ч.

Гумите, предназначени за превозни средства с повишена проходимост, често са етикетирани с буквите SUV - те имат по-твърда конструкция. Друг важен параметър е индексът на натоварване, който за превозни средства с висока проходимост трябва да бъде най-малко 100 (т.е. 800 кг на колело).

Маркировката също така ви позволява да разберете датата на производство на гумата, кодирана от набор от четири цифри след символа DOT (например DOT 3518). Първите две цифри показват седмицата в годината, а вторите - годината на производство. В случая става дума за 35 седмица на 2018 година. И накрая, гумите RunFlat са специално маркирани: SSR за Continental, RunOnFlat за Dunlop, RFT за Bridgestone, ZP за Michelin.

Правило номер 7. Запишете се предварително за сервиз за смяна на гуми

Пикът на опашките в гумаджийниците се случва през уикендите след рязко затопляне на времето. Чакането не може да бъде избегнато напълно, но много работилници са готови да работят по уговорка със записан час, а това си струва да се обмисли предварително. Можете също да използвате услугите на мобилни работилници, които идват лично до клиента, но са по-скъпи. Големите работилници с магазини обслужват с предимство онези, които са закупили гуми на място или са потребители на така наречения „хотел за гуми“.

Правило номер 8. Съхранявайте гумите изправени

Гумите без джанти не трябва да се окачват или подреждат една върху друга - по-добре е да ги поставите вертикално на стелаж, като променяте позицията им ежемесечно. Гумите с джанти, от друга страна, могат да се съхраняват хоризонтално или окачени на джантата. Преди да съхранявате гуми и джанти, се препоръчва да ги измиете и да маркирате с тебешир мястото, където е стояла гумата. Можете да оставите гумите и колелата си за сезонно складиране, където ще бъдат спазени всички правила - тоест в препоръчан "хотел за гуми".

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 46 гласа.

Свързани новини