Tesla Model S Plaid, най-бързото и мощно електрическо превозно средство в историята на компанията, започна да се доставя миналата седмица. И в нови туитове изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск обясни какво прави двигателите на Plaid толкова специални.
Ще припомним, че колата е оборудвана с три електрически мотора със системна мощност 1 020 конски сили. Те могат да ускорят колата до 60 мили в час (96.6 км/ч) за 1,99 секунди. Трябва обаче да се знае, че автомобилният производител започва измерването не от място, а след като колелата се завъртят с единия фут, което дава известно предимство и разлики във времеизмерването.
Освен тези маркетингови номера, които се правят с цел колата да свали времето за ускорение до сто под две секунди, Plaid разполага с много леки двигатели, които човек може да вдигне сам. В същото време високата мощност е постигната чрез използването на части от въглеродни влакна.
Както обясни Илон Мъск, въглеродните влакна се използват за обвиване на меден ротор, а технологията за производство на такава обвивка е разработена от самата компания и за момента са явява уникална за автомобилната индустрия.
Първо, обвивката от въглеродни влакна позволява на ротора да достигне високи обороти в минута без риск от деформация поради центробежната сила. Това от своя страна увеличава специфичната мощност на двигателя.
На второ място, карбонът (CFRP) предпазва медния ротор от повреда поради разликата в топлинното разширение със статора в двигателя. По принцип обвивката от въглеродни влакна около медния ротор е предварително "опъната", което означава, че медните части на ротора са винаги под напрежение.
Най-интересното е, че Мъск казва, че инженерите на Tesla имат още няколко идеи за допълнително увеличаване на въртящия момент и мощността на двигателя, които ще бъдат използвани в модела Roadster. Разработването на последния трябва да приключи до края на годината, а пускането му на пазара ще се случи през следващата година.