Отидете към основна версия

18 492 8

Знаете ли какво е Robson Drive и защо е необходимо такова странно устройство между колелата на камион

  • медведка-
  • robson drive-
  • камиони

Между колелата на някои камиони можете да видите доста странно метално устройство, което прилича или на малко колело, или на барабан, или дори на някакъв вид предавка. За какво е и какви функции изпълнява?

„Медведка“ е русизъм, който се е наложил и у нас. Това в случая не е зловещо насекомо или руската противоподводна ракетна система RPK-9, а жаргонно название за много необичайното задвижване на колелата. Научно се нарича задвижване "Робсън" и представлява стоманен зъбен барабан.

Правилно странното нещо от снимките се нарича Robson Drive. Може да се срещне главно при камиони, които използват формулата на колелата само със средната задвижваща ос. Такова на пръв поглед „странно“ техническо решение се интегрира от производителите на камиони, за да ги направят по-евтини.

Проблемът се крие във факта, че камионите само със средна задвижваща ос значително губят от своята проходимост. На първо място, разликата е осезаема извън пътя. Проблеми с камиона обаче могат да се появят на "цивилизован" път, например през зимата при наличието на сняг.

И тук днешният ни герой идва на помощ на тези по-евтини камиони. - Задвижването на Робсън се монтира по едно от всяка страна на машината. Всичко, което прави специалното колело, е да прехвърля въртящия момент от задвижващото колело към свободно въртящото се. Така шофирането в трудни условия се подобрява забележимо.

Грешка е обаче да се мисли, че задвижването на Робсън е проектирано специално за бюджетни камиони. Всъщност първоначално има военно приложение, с цел да се увеличат способността за преминаване на армейските камиони и превозните средства през всички терени. Дълго време това задвижване се използва само в армията, както и в областта на спасителната, научно-проучвателната и геоложката работа.

Това устройство не е получило наистина широко разпространение сред "цивилните" камиони по простата причина, че те не се нуждаят от него. В по-голямата си част търговските камиони са оборудвани с блокажи на диференциала и осите, изпълняващи по същество същите функции.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 21 гласа.

Свързани новини