На 2 октомври Мишел Барние представи на евродепутатите от Ръководната група на Европейския парламент относно Брекзит най-новите предложения на британското правителство. След тяхното обсъждане членовете на групата излязоха със следното становище:
"Ръководната група на Европейския парламент относно Брекзит не смята, че предложенията "в последния момент", представени на 2-ри октомври, в тяхната текуща форма, представляват основа за постигане на споразумение, за което Европейския парламент би дал своето съгласие. Предложенията не засягат сериозните проблеми, на които трябва да се намери решение в случай, че предпазния механизъм (т.нар. "backstop") бъде отстранен, а именно общата икономиката на острова, пълното зачитане на Споразумението от Разпети петък, и целостта на единния пазар на ЕС.
Въпреки че оставаме на разположение да разгледаме функционални и съобразени със европейското законодателство решения, предложенията на Обединеното кралство не са достатъчни и значително се отклоняват от съвместните ангажименти и цели, посочиха от пресслужбата на ЕП. По-специално беше изразено безпокойство по отношение на три аспекта на предложенията:
Първо, предложенията на Обединеното кралство относно митниците и тяхната регулация изрично предвиждат изграждането на инфраструктура, контрол и проверки, но не дават яснота къде и как това ще бъде осъществено. Всяка форма на контрол и инспекция на и около границата ще означава край на безпрепятствената търговия и по този начин ще навреди на общата икономика на острова, както и ще създаде сериозен риск за мирния процес и ще породи рискове и за потребителите, и за бизнеса. Следователно предложенията, представени от правителството на Обединеното кралство, са в противоречие с фундаменталните принципи и червени линии, гласувани в резолюциите на Парламента. В същото време подобни мерки на контрол няма да бъдат достатъчни, за да гарантират защита на европейските потребители и бизнеси във всички случаи, което би оставило ЕС със сериозен пропуск в единния пазар на ЕС.
Второ, предложенията на Обединеното кралство биха били разработени в детайли от Европейския съюз и Обединеното кралство, или едностранно от Обединеното кралство, едва през четиринадесет-месечния преходен период. Това не предоставя необходимата сигурност, нито изпълнява принципите в Споразумението за оттегляне. Тази ситуация би изисквала от Европейския парламент да даде своето съгласие за Протокола без да е запознат с пълните му последици, и без да има никакви гаранции за правното му действие. Това е неприемливо.
Трето, правото на съгласие предлагано на парламента на Северна Ирландия, ефективно превръща Споразумението в условно, несигурно, временно и едностранно решение, на място на предпазния механизъм. Освен това, парламентът на Северна Ирландия не е заседавал от почти три години и е спорно дали би бил в състояние да бъде свикан и да поеме отговорността за международен договор от подобно естество.
Накратко, Ръководната група на Европейския парламент относно Брекзит има сериозни опасения относно внесеното предложение на Обединеното кралство. Опазването на мира и стабилността на остров Ирландия, защитата на гражданите и правния ред на ЕС трябва да бъдат основен фокус на всяка една сделка. Предложенията на Обединеното кралство дори не се доближават до това, което бе договорено като достатъчен компромис в предпазния механизъм. Европейският парламент остава отворен към разглеждането на всички предложения, но те трябва да бъдат надеждни, работещи от правна гледна точка, и на практика да имат същия ефект като компромисите, постигнати в Споразумението за Оттегляне.