След началото на пандемията от COVID-19 се увеличи броят на жените, пострадали от домашно насилие, коментира пред БТА съпругата на българския посланик в Република Северна Македония /РСМ/ Биляна Ангелова, която е инициатор на кампания в подкрепа на жертвите на домашно насилие.
Вече са изпратени писма до кметовете в Република Северна Македония с молба на 12 декември, в 12.00 часа на площадите в различни градове там, включително и в столицата в Скопие, да бъдат организирани събирания на хора, които да кажат "Не" на насилието вкъщи. Мотото е "СТОП на домашното насилие! Бъди храбра" и това е и основният апел на Биляна Ангелова към жените - да повярват в себе си и да бъдат смели. Защото смелостта е това, което най-много липсва на тези жени, казва тя. Когато вярваш в себе си, си силен и ще вървиш напред, а и ще предпазиш децата си - защото, ако търпиш насилието, дъщеря ти ще реши, че е нормално да понася такова отношение, а синът ти - че е нормално да го прави, обяснява Ангелова. Тя е включила в кампанията и хора, които да произнесат посланието "Бъди храбра" на различни езици, за да достигне то до различни хора и различни страни.
Стартирани са и DMS телефони за дарителство, като бенефициентите са три центъра - Организация на жените в Скопие, която е кризисен център за краткосрочен престой на жените, жертви на насилие, Кризисен център "Надеж", където жените могат да останат по-дълго, и "Една може" /One Can/ - за самотни родители, които трудно могат да намерят работа и реално са изправени сами пред света. Всеки от тези центрове има нужда от различни неща - например на Организацията на жените в Скопие, където пострадалите могат да останат между 24 и 48 часа, им трябват неща от първа необходимост, обясни Ангелова. Тя планира и хуманитарна кампания, в която хората могат да дарят всичко - от памперси за бебета до чаршафи и храни с дълъг срок на годност.
За инициативата тя е направила снимки на себе си и дъщеря си, гримирани като жертви на домашно насилие, и излиза с предложение и други жени от дипломатическия корпус да си направят такива фотоси, за да провокират сами себе си и останалите по един необичаен начин. Защото да се погледнеш в огледало като "жертва" ти носи неподозирани емоции и, вярвам, на близките - също, казва Биляна Ангелова. Ако има отклик, Биляна Ангелова планира да бъде направена изложба със снимките. Иначе тя е поканила художничката от Република Северна Македония Андрияна Мациев, която да покаже своите творби в рамките на кампанията. Самата художничка е самотен родител, с нелека съдба, а картините ѝ са абстрактни, смели и пъстри, пълни с добро настроение. Средствата от фотографиите и картините ще бъдат още един начин да се помогне на бенефициентите.
В Скопие ще бъде организирана и конференция на 7 декември, на която ще бъдат поканени представители на различни институции като министерствата на правосъдието и вътрешните работи, социалното министерство, както и на центровете, бенефициенти по кампанията. Идеята е да се събуди съвестта на хората към този проблем, да знаят жените какви са им правата, когато това им се случи, къде да отидат, как ги защитава държавата, казва инициаторката на кампанията. Събирането на смелост е изобщо да тръгнеш и оттук нататък да не бъдеш сам, институциите да работят за теб, обяснява тя и допълва, че жената трябва да се чувства сигурна в държавата, в която живее.
Не е вярно, че повечето жени, жертви на насилие, са в бедните семейства, финансовото положение няма значение, коментира Биляна Ангелова. Има много жени, които работят в големи компании, изглеждат перфектно, имат идеален маникюр, но мъжът им - например защото е ревнив, има проблеми с алкохола или е нервен, ги пребива, дава пример тя и отбелязва, че домашното насилие може да бъде и финансово, и психическо. В България преди началото на пандемията всяка четвърта жена беше жертва на домашно насилие, в Република Северна Македония - всяка трета, казва Ангелова и допълва, че пандемията е влошила ситуацията.
Биляна Ангелова търси начини да се окаже подкрепа и на деца и хора със специални потребности, тъй като пандемията се отразява и на тях. Една от идеите ѝ е да се направи модно ревю с продукти, изработени от хора със специални потребности, които умеят да шият, да плетат, да създават модели за дрехи или аксесоари. Така можем да покажем, че това са хора с умения и могат да работят на много места, например в модна къща, дава пример Ангелова. Тя създава кампании, които да са трайни във времето, а не просто еднократен акт. Успява да събира различни организации и хора да работят заедно за една кауза. Това е най-хубавото, което мога да направя - да успея да обединя всички, дори, когато са конкуренти, за да мислим заедно за доброто, казва Биляна Ангелова.