Федералната агенция за въздушен транспорт на Русия препоръча на местните авиокомпании да откажат да използват американската глобална навигационна спътникова система (GPS) по време на полети. Това се дължи на възможното заглушаване на сигналите на системата, както и на евентуални спуфинг-атаки по време на полети над Черно море, в Калининградска област, в Източното Средиземноморие и близо до Финландия, пише "Известия" позовавайки се на писмо на зам. Ръководителят на Федералната агенция за въздушен транспорт Дмитрий Ядров до генералния директор на „Държавна корпорация за управление на въздушното движение“ на Игор Моисеенко и ръководителите на междурегионалните териториални отдели на агенцията.
В писмото се казва, че пилотите се съветват незабавно да докладват „за повреди, влошаване и ненормална работа на GPS“ и свързаната с него авионика на ръководителите на полети. Въздушните превозвачи са помолени да оценят рисковете и ограниченията, свързани с откази на GPS системите и навигационните инструменти на самолетите. Съобщава се също, че екипажите трябва да бъдат подготвени за стандартни процедури за подход и излитане, които не включват използването на сателитен сигнал.
„Пилотите се съветват да наблюдават позицията на самолета, използвайки традиционните навигационни средства, когато летят в непосредствена близост до редица зони и да проверяват състоянието на радиооборудване, което е от решаващо значение за полет по даден маршрут и подход за кацане“, се казва в писмото.
Както обяснява Дмитрий Ядров, тези препоръки са свързани с данните на европейския авиационен регулатор за често заглушаване на GPS сигнали, както и подмяната им след 24 февруари. Бюлетинът на „Агенцията за авиационна безопасност на ЕС“ се отнася за неуспехи, регистрирани на различни етапи от полетите в близост до страните от басейна на Балтийско море, в Калининградска област, в Черно море, в източната част на Финландия, в източната Средиземноморието, Кипър, Израел, Сирия, Турция, Ливан и Северен Ирак.