Полското правителство обяви в нощта на понеделник срещу вторник решението си да намали броя на разрешените полети в региона на Варшава от 1 май заради конфликт с авиодиспечерите, предаде Франс прес.
Големият европейски нискотарифен превозвач "Райънеър" (Ryanair) незабавно протестира, определяйки това решение като дискриминационно и подаде жалба в Европейската комисия.
В резултат на несъгласия между Полската агенция за аеронавигационно обслужване и служителите за контрол на въздушния трафик от региона на Варшава във връзка със заплатите и сигурността до 80 на сто от местните авиодиспечери заплашиха да подадат оставка от 1 май.
Полският премиер Матеуш Моравецки заяви днес, цитиран от Асошиейтед прес, че синдикатът на авиодиспечерите трябва да отстъпи по някои точки. Според него те обикновено работят 30 часа седмично и получават до 45 000 злоти (10 000 долара) месечно преди облагане с данъци, което са много добри условия за полските стандарти.
Синдикатът на авиодиспечерите обаче оспори тези данни, заявявайки, че членовете му получават доста по-малко и хора с 30-годишен стаж могат да печелят около 33 000 злоти (7600 долара) месечно преди данъци.
По разпореждане на правителството варшавските летища "Шопен" и "Модлин“ ще работят през май в интервала от 09:30 часа (10:30 часа българско време) до 17:00 часа (18:00 часа българско време) при условие, че бъдат предоставени аеронавигационни услуги и не бъде надвишен капацитетът за прием на полети в зоната.
Това решение на властите е в полза на летище "Шопен" за сметка на "Модлин" и по тази причина предизвика гнева на „Райънеър“.
Указът на премиера е незаконна дискриминация спрямо "Райънеър", заяви в комюнике шефът на ирландската компания Майкъл О'Лиъри.
Според превозвача полското решение облагодетелства националната компания ЛОТ (LOT) , която използва летище "Шопен", за сметка на "Райънеър" и летище "Модлин", разположено на 35 километра от полската столица.
Заради това нареждане "Райънеър" рискува да се наложи да анулира 55 от 77 връзки към Варшава и това да засегне 300 000 пътници, докато "ЛОТ" ще се ползва "практически с монопол“, според нискотарифния превозвач.
Шефът на "Райънеър" заяви, че е поискал от ЕК да се намеси от днес, за да предотврати тази "явна дискриминация".