Отидете към основна версия

4 225 10

Тиктакащи съкровища за милиони

  • часовник-
  • часовници-
  • съкровища-
  • швейцария-
  • германия

Бизнесът с луксозни часовници процъфтява - въпреки пандемията, инфлацията и енергийната криза

Снимка: Shutterstock

Хората, занимаващи се професионално с търговията на луксозни часовници, обикновено са мълчаливи. Бижутерите се съгласяват да говорят единствено неофициално и не желаят да бъдат цитирани, а производителите не дават интервюта. Германската централна асоциация за часовници, бижута и хронометрия не отговаря на запитванията, а Швейцарската асоциация за часовници отклонява зададените ѝ въпроси с много любопитен аргумент. А именно: луксозните часовници не са нейна тема.

Но от неофициалните разговори става ясно, че бизнесът с часовници от най-висок клас процъфтява - въпреки пандемията от коронавирус, инфлацията, енергийната криза, проблемите в световните вериги на доставки и прогнозите за предстоящ икономически спад.

Швейцария все още е лидер

Повечето тиктакащи скъпоценности идват от Швейцария. Сред тях са марките "Ролекс", "Патек Филип", "Омега", "Картие" (последните са френски, но част от швейцарската група Richemont). Само в Германия оборотът от продажба на луксозни часовници през пандемичната 2021 година е нараснал до 1 млрд. евро. Това представлява ръст от почти 13% в сравнение с предходната година.

Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия посочва, че през 2021 в света са били изнесени с 30% повече часовници спрямо предходната година. Почти три четвърти от тях са от висок клас и струват поне 3000 швейцарски франка.

Според проучване на McKinsey & Company и The Business of Fashion около една трета от купувачите на часовници и бижута пазаруват при международни пътувания. А особено през 2020 те са били доста ограничени. Много важна роля за продажбите играят азиатските пазари и най-вече Китай и Хонконг. Според консултантската компания Mckinsey именно там се продават около половината от всички луксозни часовници.

Целенасочено ограничено предлагане

И все пак не е никак лесно да си купите скъп часовник, особено ако държите на определен модел. Вече не е възможно просто да отидете при бижутера, да наредите банкнотите пред него и да си тръгнете с желания от вас "Ролекс". Томас Керстинг, който продава часовници в Бон, обяснява ситуацията: "В момента е малко трудно, защото имаме изключителни проблеми с доставките. "Ролекс", например, вече не доставят толкова много, а търсенето е изключително голямо. Така се развиха нещата през последните три-четири години."

Производителите поддържат ограничено предлагане, но същевременно така допълнително увеличават търсенето - въпреки високите цени. Често пускат лимитирани серии на популярните марки часовници. Всичко това учи клиентите да имат търпение и да изчакват. "Понякога клиентите трябва да чакат своя часовник по две или три години", обяснява Керстинг. Бижутер от Хамбург, който пожела да запазим анонимността му, обясни, че в момента не разполага с никаква информация за това кога производителите могат да направят някои от доставките. Те също са принудени да се съобразяват с нарушените вериги за доставки, липсата на суровини и недостига на квалифицирани работници.

Часовници втора ръка, които струват в пъти повече

Ако сте от нетърпеливите, можете да разгледате онлайн платформите за луксозни часовници втора ръка. Всяка година те правят общ оборот от около 15 милиарда евро. Chrono24 е водещият световен онлайн пазар. Тим Страке, който е негов съосновател посочва, че войната в Украйна, инфлацията и несигурността не са навредили на бизнеса. "За нас пандемията беше изключително благоприятна, с изключение на първите пет седмици", споделя Страке. "И в периода, когато магазините бяха затворени навсякъде, а и след това, наблюдавахме изключително висок ръст. Ако сравним първата половина на 2022 с първата половина на 2021 година, той е 40 процента."

Покупка или инвестиция?

Всеки месец в Chrono24 се продават от 20 000 до 30 000 часовника. Но далеч не всеки купувач се интересува само от носенето на скъп часовник на ръката си. Бижутерът Керстинг също е забелязал новата тенденция: "В миналото хора, които се интересуваха от часовници, се обръщаха към нас със запитванията си", казва Керстинг. "А сега получаваме и много въпроси, при които имаме усещането, че заинтересованите купувачи търсят инвестиция - или пък искат да търгуват с часовниците, за да направят бързи пари." Ниските лихви от последните години и високата инфлация са засилили търсенето, коментира той.

"Цените през април и началото на май достигнаха нива, които вече не бяха здравословни за пазара", посочва и Страке. "В магазина можеше да се купи стоманен "Ролекс", а в момента, в който купувачът прекрачваше вратата на магазина с него, часовникът вече струваше двойно, а понякога и тройно повече." За марката "Патек Филип Нотилус" маржовете били още по-високи.

Автор: Инса Вреде

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 10 гласа.

Свързани новини