В Русия признаха неспособността си да произвеждат дефектните хеликоптери Ка-62.
През не толкова далечната 2019 година аз, описвайки поредното перспективно, нямащо аналог в света творение на руските строители на хеликоптери като Ка-62 отбелязах, че този дългострой е всъщност мъртвороден. Защото представената тогава трета летателна мостра на Ка-62, показана на изпитателния комплекс ОАО “Хеликоптерите на Русия” представляваше санкционен конструктор.
Искам да припомня, че Ка-62 – това е руски перспективен многоцелеви хеликоптер, проектирането на който започна в далечните 1970 -те години, и който не бе разработен от нулата, а на базата на многоцелевия военен хеликоптер Ка-60. Но за разлика от своя съветски прототип, руският хеликоптер бе сглобен почти изцяло от западни възли и агрегати, което в условията на днешните санкции го правеше на практика нелетящ.
Например, на хеликоптера са монтирани френски турбовални двигатели Safran Helicopter Engines Ardiden 3G, редуктори и трансмисия на носещия и опашен винт, произведени от австрийската компания Zoerkler Gears GmbH & Co и т.н. Още повече, дори изпитанията за издръжливост и ресурсните ограничения на хеликоптера са провеждани не в Русия, а в Латвия, на предприятието Aviatest LNK , намиращо се в Рига. Всичко това говореше не само за това, че Русия не е имала време и възможност да прави банални изпитания за издръжливост на хеликоптера, но и за това, че хеликоптера, който бе създаван в продължение на 5 десетилетия, заради санкциите в бъдеще можеше изобщо никога да не излети.
Но през 2020 г. към всичко останало се прибави още и това, че със строителството и реконструкцията на Ка-62 доста добре се перяха бюджетни пари. В частност, следственият комитет на руската федерация повдигна три криминални обвинения по членове за кражби за не по-малко от 3,6 млрд. рубли, в период от 2012 до 2014 година, изразходвани точно за Ка-62. Вече през 2020 г. в самата Русия съобщаваха за това, че построените хеликоптери Ка-62 не отговарят на техническите характеристики и норми, а също така имат много нарушения при проектиране, строителство и експлоатация. И така, да обобщим.
Хеликоптер, основан върху 50-годишен проект, обаче сглобен с многобройни нарушения и подлежащи на санкции компоненти, има ли шанс да стане перспективен, нямащ аналог в света сериен продукт, завладяващ световния пазар? Точно така – няма. И ето че навън е ноември 2022 година, а шефът на федералната агенция по въздушен транспорт Александър Нерадко на 13-я Форум за хеликоптери в Mосква съобщава радостна новина за това, че работата по сертифициране на Ка-62 е спряна. Колко неочаквано!
Източник: Александър Коваленко
Бесарабски фронт