Към 1 януари 2021 година Германия е разполагала с 13 192 километра магистрални пътища, по които са се движели над 68 милиона регистрирани в страната превозни средства. Един от основните проблеми е, че тези пътища са претоварени. Германската обществена телевизия ZDF търси отговор на въпроса защо много от задръстванията по пътищата възникват сякаш от нищото. През 2022 г. е имало 474 000 задръствания с обща дължина от 733 000 километра - колкото 18 обиколки на земното кълбо.
През 2022 г. хората са чакали на всичките 123 германски магистрали общо 330 000 часа, сочат данните на Германския автомобилен клуб ADAC. Това означава средно по над 900 часа всеки ден от годината. Преди пандемията е било още по-зле: през 2019 г. пътуващите по магистралите са прекарали цели 521 000 часа в задръствания.
Кога се образуват най-тежките задръствания?
Четвъртък е бил най-тежкият ден за задръствания през 2022 година. "По традиция вторник, сряда и четвъртък са най-натоварените дни", казва експертът от ADAC Юрген Берлиц. Той обяснява по-слабия риск от задръствания в понеделник с възможните ефекти на пандемията, която направи така, че сега се работи много повече от вкъщи.
Понякога може да изглежда така, сякаш задръстванията възникват от нищото. Това се случва най-вече тогава, когато на някой автомобил му се наложи да забави или да спре рязко - например когато водачът кара на малка дистанция от предния автомобил, ако внезапно смени лентата или когато намали скоростта - примерно когато минава покрай катастрофа в отсрещното платно. За шофьорите причината обикновено не е ясна, понеже назад в колоната не се вижда какво предизвиква задръстването. Затова то сякаш се появява изведнъж, от нищото. Между обстоятелството, причиняващо забавянето на трафика, и началото на задръстването обикновено има 25 коли разстояние, отбелязва ZDF, като е позовава на експерти.
Как възникват задръстванията?
"Най-лошото нещо в случая е, че тези точки на концентриран трафик действат като помпи - една вълна следва след друга", казва Михаел Шрекенберг, изследовател на задръстванията в Университета Дуисбург-Есен. При ремонтни работи на тесни участъци от магистралата движението бързо бива блокирано. Тежкият трафик може да възникне особено в час пик заради пътуващите до работата в сезона на ваканциите или при големи събития, разяснява германската обществена медия.
"Трудно е, когато вълната празнични пътувания съвпадне с час пик", продължава Шрекенберг, цитиран от ZDF. "В Германия знаем точно къде са възловите точки - това е Хамбург, това е Рурската област, Кьолн, Франкфурт и Мюнхен." Невниманието е основната причина за това трафикът да не върви както трябва. Експеримент показва, че дори и при идеални пътни условия задръстванията се образуват като верижна реакция на забавянето на превозните средства. Японски изследователи са проучили движението в кръг на 22 автомобила със скорост от 30 километра в час. Спирането на една от колите води до спирането на още няколко по-назад в колоната за много кратко време.
Какво не трябва да правим на магистралата?
Експертите препоръчват най-вече да се избягват ненужни маневри като бързото включване в движението, скъсяването на дистанцията между отделните превозни средства или постоянното "скачане" от лента в лента. "Просто трябва да се облегнете назад и да се отпуснете", съветва Михаел Шрекенберг, цитиран от ZDF.