Отидете към основна версия

2 981 11

Отново в морето! Защо се завърнаха сомалийските пирати

  • сомалия-
  • пирати-
  • червено море-
  • йемен

Властите в Могадишу казаха, че са се справили с пиратството във водите на Сомалия още през 2019 година

Снимка: БГНЕС/ЕРА

Българският кораб "Руен", който беше отвлечен край Сомалия от неизвестни нападатели, които най-вероятно са сомалийски пирати, подхрани опасенията, че пиратите се връщат в Аденския залив и водите на Червено море, които вече са засегнати от скок на атаки срещу кораби от страна на йеменските хуси, предава Ройтерс.

Испански военен кораб се опита да достигне плаващия под малтийски флаг български кораб "Руен" в петък след съобщения, че е бил отвлечен. Той "е под пиратстки (контрол) от сутринта на 14 декември", се казва в изявление на испанското отбранително министерство, което е първото потвърждение за съдбата на кораба. Така това се превърна в първото отвличане на търговски кораб от сомалийски пирати от 2017 г. насам.

Пиратите, които предизвикаха хаос в ключовите водни пътища от 2008 г. до 2018 г., може да са се завърнали, вероятно насърчени от облекчаване на сигурността или възползвайки се от хаоса, причинен от атаките срещу корабите от йеменската групировка хуси, свързана с Иран, заради войната в Газа.

Сомалийските власти казаха, че са се справили с пиратството във водите на Сомалия през 2019 г.

"Ефективното установяване на управление" от федералното правителство на Сомалия елиминира зоните, където пиратите могат да действат свободно, каза Али Мохамед Омар, държавен министър на външните работи и международното сътрудничество на Сомалия, пред Ройтерс.

"Настоящите инциденти се разглеждат внимателно като отделни събития. Една от потенциалните причини, които се проучват, е кризата в Червено море, като ние призоваваме за нейното дипломатическо разрешаване (като) най-добрият курс на действие", каза Омар.

Високопоставен европейски дипломат каза, че подемът на сомалийското пиратство по същото време като атаките на хутите срещу корабоплаването може да не е съвпадение, добавяйки, че в беззаконна зона, където изобилстват наемници, лоялността се променя.

През януари корабната индустрия премахна признаването на района за зона с висок риск в Индийския океан, резултат от усилията за борба със сомалийското пиратство в продължение на повече от десетилетие.

"В момента не разглеждаме това като възобновяване на пиратството. "Руен" е изолиран инцидент в този момент и най-вероятно е бил атакуван от хора, които все още не познаваме", каза Кори Ранслем, главен изпълнителен директор на British maritime risk консултантска и охранителна компания Dryad Global.

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 5 гласа.

Свързани новини