"Разбираме недоволството и критиките на феновете", заявиха от "Дойче бан" и признаха, че в момента не могат да предложат качеството, което пътниците заслужават. Още преди няколко дни от "Дойче бан" признаха, че в първата седмица от шампионата постоянно е имало неуредици по основните влакови маршрути. В свое оправдание представителят на ръководството на концерна Михаел Петерсон заяви: "Толкова много влакове, колкото по време на Европейското първенство в Германия, не е имало никога на никой друг международен футболен турнир".
Забравете за германската ефективност
Как се стигна до масовите критики? След редица статии, основно в чуждестранни медии, разказващи за повреди по влаковете, огромни закъснения и препълнени перони с чакащи, обяснява АРД. "Ню Йорк Таймс" например излезе със заглавието: "Евро 2024 и германската ефективност: забравете всичко, което сте смятали, че знаете".
А доказателства очевидно не липсват. Много от пристигналите в Германия футболни фенове са истински ядосани от големия брой закъснения. Между Хамбург и Берлин пътниците в един експресен влак стояли часове наред на едно и също място, защото спирачките му били повредени. Има и много други сходни случаи. За един от тях пише австрийският „Кроненцайтунг“:
"Всички фенове и пасажери във влака дълго време чакаха търпеливо, но в един момент ти писва", казва пред вестника баща, пътувал със сина си от Виена за Дюселдорф. Заради ремонти по маршрута те се забавили толкова, че пристигнали на мача едва в 70-та минута. „Германия изобщо не е достойна да организира европейски шампионат“, заключава гневно репортер на вестник, който е бил свидетел на случая.
Сравнения между "Дойче бан" и германския футбол
В чуждата преса правят и паралел между качеството на железниците и качеството на германския футбол, имайки предвид мача с Швейцария. Британският „Гардиън“ написа: по време на този мач "Германия приличаше на някой от своите влакове" - задъхваше се и постоянно закъсваше.
"Дейли Мейл" пък написа директно: "На влаковете в Германия вече не може да се разчита". Според изданието вече нямало нищо общо с добрата организация по време на Световното първенство от 2006, „националният стереотип бил унищожен“. Вестникът разказва за фенове от Великобритания, които след мача със Сърбия го изпитали на собствен гръб - те се оказали блокирани в Гелзенкирхен, където влаковете или закъснявали или изобщо отпаднали.
Германците са свикнали, но не и чужденците
WDR от своя страна отбелязва, че живеещите в Германия отдавна са свикнали със закъсненията в железопътния транспорт и с отпадането на влакове. А сега, по време на Европейското първенство, чуждите медии и социалните мрежи показват този факт и на останалия свят.
Този път примерът е с шотландски фенове, които иначе били много доволни от престоя си в Кьолн, отправили дори похвали към чистотата на градските тоалетни. Но влаковете развалили доброто им настроение – ненадеждни, опасно препълнени и неимоверно горещи. Както разказват феновете – те били натъпкани във влака далеч отвъд допустимия му капацитет, което може да предизвика опасни инциденти. Затова и отправят препоръка – който може да избягва влаковете в Германия. В краен случай – дори да се ходи пеша!
От железниците благодарят за търпението
От името на ръководството на германските железници Михаел Петерсон казва пред вестник „Билд“, че "се прави всичко възможно за навременното транспортиране на пътниците до техните цели". От началото на Европейското футболно първенство насам броят на пътуващите се е увеличил с над пет милиона, на което железниците се радвали. "А ако не всичко се получава според желанията, казваме на феновете – благодарим ви за търпението", казва Михаел Петерсон.
АРД припомня, че от германските железниците са били обещали по време на първенството всичко да върви по-добре, отколкото в предишните месеци. В името на тази цел са били ускорени строителни работи и са били обещани ежедневно по 14 допълнителни влака с 10 000 допълнителни места. Но според Съюза на пътуващите по влаковете "Pro Bahn" по време на шампионата железниците само са затвърдили лошото си име.
Автор: Биляна Михайлова редактор