Отидете към основна версия

2 903 42

Как ТикТок може да направи Джорджеску президент

  • калин джорджеску-
  • джорджеску-
  • тикток-
  • социални мрежи-
  • румъния-
  • владимир путин-
  • русия-
  • ес

Алгоритмите на социалните мрежи помагат крайните и радикални тези да стигат до широка аудитория и до потенциални избиратели

Снимка: БГНЕС/ EPA

Резултатът от първия тур на изборите отекна като взрив не само в Румъния: най-много гласове получи Калин Джорджеску - един напълно неизвестен досега кандидат за президент, който няма партия, не участва в нито един от телевизионните дебати, а социологическите агенции трудно го улавяха в измерванията си. Но вместо това той има солидно присъствие в социалните мрежи, най-вече в TикТок, където каналът му има 520 000 последователи и 5,7 милиона харесвания.

Путин като модел за подражание

Поляризиращите предизборни видеоклипове на Джорджеску в ТикТок бяха гледани от милионна аудитория. Той не само критикуваше утвърдени политици, често с неверни твърдения, но показва и как тренира джудо и язди кон - досущ като руския президент Владимир Путин, на когото Джорджеску очевидно иска да подражава. След като стана ясно, че той печели първия тур на изборите, изненадата и възмущението бяха големи. След балотажа на 8 ноември 2024 г. президент на Румъния може да стане един почитател на конспиративните теории, критик на НАТО и приятел на Путин.

Според много наблюдатели основна роля за успеха на Джорджеску са изиграли социалните мрежи - най-вече ТикТок. Тази платформа за кратки видеоклипове е изключително популярна в Румъния: около девет от общо 19-те милиона души, които живеят в страната, я използват, а повечето от тях са млади хора.

Въпреки че други високопоставени румънски политици също са в TикТок, никой не е успял да достигне до толкова много хора, колкото Джорджеску. Резултатът е, че почти една трета от хората на възраст между 18 и 24 години са гласували в негова полза - въпреки нелепите му тези, като например че кацането на Луната през 1969 г. е било фалшифицирано.

Изборните институции в Румъния обвиниха TикТок, че е осигурил предимство на Джорджеску. Преди изборите платформата е била уведомена, че кандидатите трябва да се идентифицират като такива и да разкрият източниците си на финансиране. В случая с Джорджеску това не е било изпълнено, затова и румънските власти, отговарящи за изборите, смятат, че този кандидат е бил облагодетелстван спрямо останалите кандидати. Поради това румънският медиен регулатор призова ЕС да започне разследване срещу TикТок.

ТикТок отрича да е допуснал нерегламентирано влияние

Компанията, собственик на ТикТок, отхвърли всички обвинения и посочи, че е премахнала десетки хиляди фалшиви акаунти и милиони фалшиви харесвания и последователи. Освен това не са открити никакви признаци на тайно влияние - нито от Румъния, нито от чужбина.

Германският експерт по комуникациите Маркус Бьош вижда в това явно противоречие: "Как е възможно да са били премахнати редица акаунти и харесвания, въпреки че не е имало признаци на влияние?", пита той.

Социалните мрежи валидират крайностите

Според американския лингвист Адам Алексич основният проблем се крие в алгоритмите на съвременните социални платформи, които вече не се определят от принципа на последователите. Казано по-просто - там вече не виждате първо постовете на тези, които следвате, а на тези, които крещят най-силно.

В статия за User Mag той пише: "Алгоритмите използват реакциите като мярка за виралност, а дезинформацията обикновено води до повече реакции. Твърденията, че в Хаити ядат домашни любимци, водят до точно такива екстремни реакции, които са необходими, за да стане даден пост вирален. А всички опити за опровергаване на неверните твърдения парадоксално водят до още по-голяма виралност." Така детайлите, точността и нюансите се губят, а крайните възгледи се нормализират, допълва експертът.

Според Маркус Бьош основният проблем е, че TикТок се използва от голям брой хора, докато утвърдените независими медии все повече губят влиянието си. Това важи за всички социални платформи. "Обществата, политиците и собствениците на платформите трябва да са наясно, че тези заплахи и опити за влияние съществуват и ще продължат да съществуват. Затова трябва да сме добре подготвени и да противодействаме с контрамерки в контекста на стратегическата комуникация."

Автор: Мартин Муно

Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 35 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: