Отидете към основна версия

2 383 103

Наистина ли едно време всичко беше по-евтино?

  • германия-
  • инфлация-
  • икономика-
  • евро

Данните показват ясно, че днес хората могат да получат много повече стоки и услуги за парите си, отколкото в миналото

Снимка: Shutterstock

За покупката на смарт телевизор в Германия днес се работи само 24 часа. През 1960-те години за черно-бял телевизор са работили по 339 часа. Как се промени покупателната способност и всичко ли е било навремето по-евтино?

Данните показват ясно, че днес хората могат да получат много повече стоки и услуги за парите си, отколкото в миналото, пише АРД и илюстрира това със следния пример: През 1960 г. за закупуването на черно-бял телевизор са били необходими повече от 339 часа труд. Днес в Германия можете да си позволите смарт телевизор и екран с висока разделителна способност средно само след 24 часа труд. Същото важи впрочем и за много други технически уреди, домакински пособия, дрехи и храни, допълва изданието.

Техническият прогрес прави продуктите по-евтини

„Ако се върнем далеч назад във времето, ще установим колко много е нараснала покупателната способност на хората. В сравнение с 1960 г. тя се е утроила. За т.нар. потребителска кошница със стоки и услуги, за която хората тогава са работили средно по един час, днес са достатъчни само 19 минути“, казва пред АРД експертът от Института за германска икономика в Кьолн Кристоф Шрьодер.

Това положително развитие на покупателната способност се дължи главно на технологичния напредък и по-високите заплати, като най-силно нараства покупателната способност в областите, в които технологичният напредък е особено силен. „Заплатите се повишиха толкова много, защото станахме по-продуктивни. Много неща сега се произвеждат в по-големи количества, много по-бързо и с по-малко усилия, отколкото тогава“, обяснява Шрьодер.

Къде покупателната способност намалява

Съвсем малко примери има за известен спад на покупателната способност в дългосрочен план. Един от тях е рибата. „Рибата всъщност е станала по-скъпа, което се дължи на прекомерния улов. Просто има все по-малко риба в моретата и океаните. Затова за риба днес работим малко по-дълго, отколкото през 1960 г.“, казва експертът пред АРД.

Покупателната способност като цяло е намаляла и при някои услуги, например фризьорските. Това се дължи на факта, че производителността в тази област почти не се е увеличила, докато заплатите и доходите са нараснали.

Какъв е изводът? Впечатлението на някои хора, че едно време всичко е било по-добро и най-вече по-евтино, е валидно само за малък брой изключения. По принцип днес можем да си позволим по-качествени и по-евтини неща, отколкото през 1960-те години, се казва в публикацията.

Помним обаче и периоди без увеличение на покупателната способност - „Между 2020 г. и 2022 г. инфлацията изяде напълно ръста на заплатите“, припомня АРД. Затова пък през 2024 г. ръстът на доходите в Германия изпревари този на цените – цените нараснаха средно с 2,2%, докато заплатите скочиха с 5,3% номинално. Това доведе до реален ръст на заплатите от малко над три процента. Основните причини за това развитие бяха премиите за компенсиране на инфлацията и договорените увеличения на заплатите.

Експертите прогнозират увеличение на заплатите

И без необлагаемата премия за компенсиране на инфлацията, изплатена през 2024 г., заплатите вероятно ще се увеличат отново и през тази година, прогнозира Клеменс Фуст, президент на института ifo: „Очакваме увеличение на заплатите средно с четири до пет процента. В сектора на услугите те вероятно ще бъдат дори малко по-високи“, казва той за АРД.

Крис-Оливер Шикентанц, експерт по инвестиции в Capitell Vermögens-Management, също очаква увеличение на заплатите: „Има недостиг на работна ръка, особено в сектора на услугите. Това означава, че компаниите ще се надпреварват за служители и ще трябва да плащат по-високи заплати“, посочва той.

Нарастващата покупателна способност стимулира потреблението

Същевременно някои продукти скоро може да поевтинеят. Това е така, защото много германски производители се чувстват принудени да намалят цените си, обяснява Шикентанц: „Международната конкуренция е важен фактор. Продуктите „Made in Germany“ трябва да се справят с конкуренцията от Китай и Азия и по отношение на цената. А това може да има задържащ ефект върху цените“, добавя експертът.

Това е положителна перспектива за хората в Германия. Защото ако заплатите растат по-бързо от цените, хората ще разполагат с повече пари и ще са по-склонни да ги харчат. А ако се потребяват повече продукти или услуги, сектори като строителството и търговията на дребно на свой ред биха могли да извлекат ползи, обяснява АРД.

Какво ще се случи с инфлацията?

От решаващо значение ще бъде как ще се развие инфлацията през тази година. Според актуалната прогноза на Европейската комисия (ЕК) през 2025 г. инфлацията в Германия се очаква да бъде около 2,1%. Непредвидени събития, като например наказателни мита или рязко повишаване на социално-осигурителните вноски, обаче могат да попречат на постигането на тази цел.

Ето защо Шикентанц допуска и малко по-различен сценарий: „Дълго време имахме инфлация между 1 и 2 процента. Мисля, че това време вече отмина. Предполагам, че през следващото десетилетие ще наблюдаваме нива на инфлация между два и три процента.“

Ако това се потвърди, покупателната способност на хората ще нараства по-бавно в дългосрочен план.

Поставете оценка:
Оценка 2 от 22 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: