Обикновено Рим се задъхва от туристи за Великден. Не и тази година: улиците са пусти, магазините са затворени, а тъкмо за празника пандемичните мерки ще бъдат допълнително затегнати. По-призрачен Рим никога не е бил.
„Великден би трябвало да е празник на радостта, да се случват само хубави неща. Но този Великден е направо тъжен", казва Надзарено Джолити, който продава сладолед в центъра на града. Тази година Рим е пуст и клиенти няма. Наложени са ограничения за излизане, които тъкмо за празниците ще бъдт затегнати допълнително. Всички трябва да си останат вкъщи за Великден, магазините не работят. Също и туристите ги няма.
Джолити си спомня с умиление за времената, когато навън се е извивала дълга опашка от клиенти, редящи се за сладолед. Тъй като туристи няма, той разчита единствено на местните хора и поддържа ограничен асортимент в мини хладилна витрина. Продажбите са спаднали с 80 процента.
Празник без поклонници
Туризмът в Италия осигурява 13 процента от брутния вътрешен продукт. Правителствените помощи за бизнеса закъсняха, а и те съвсем не могат да покрият загубите на предприемачите.
40 000 фирми в туристическия сектор са пред закриване или вече са фалирали, сто хиляди души в бранша са загубили работните си места от началото на кризата. Голямата част от служителите на Джолити също са преминали на съкратено работна време, което продължава вече цяла година.
„Преди кризата потокът от туристи и поклонници растеше постоянно, беше пълно с хора", разказва пастор Вернер Демел. „На тротоара отпред нямаше къде да се стъпи. А сега виждаш един мъртъв град", казва свещеникът с въздишка.
Папа Франциск е редуцирал драстично програмата си за най-важния християнски празник. „Преди в седмицата преди Великден всеки ден имаше литургии, а това, че сега всичко е ограничено и може да се преживее само онлайн, е безутешно", смята Демел.
Ватиканът съкращава бюджета и заплатите
Ватиканът е намалил бюджета си за годината с една трета, съкратени са и заплатите на кардиналите и на пасторите. Причината е в това, че важни източници на приходи като ватиканските музеи не работят. В миналото и те печелеха от притока на туристи по Великден - със средно по 25 000 посетители на ден по празниците. При цена на входния билет средно около 19 евро, загубите по празниците възлизат на половин милион евро на ден.
Монсеньор Паоло Николини, заместник-директор на ватиканските музеи, се надява ваксинациите да доведат до подобрение на ситуацията, "за да могат хората скоро да отново да пътуват и да да се наслаждават на красотата на музеите".
Надзарено Джолити също се надява, че за последен път вижда Рим толкова празен по Великден. Туристи идват тук още от античността, казва той и уверява, че местните хора усещат остро липсата на туристите.