Комисията за защита от дискриминация (КЗД) поиска от правителството да преразгледа цените на винетните такси, съобщава БГНЕС. Предписанието е изпратено до министрите на регионалното развитие и финансите.
В него се настоява месечният размер на винетната такса да не надвишава 10% от цената на годишния стикер, седмичният да не надхвърля 5 % от нея, а дневният - 2 % от цената на годишния. От КЗД искат също така годишната винетка да важи от дата до дата вместо за календарна година и да се въведат дневни стикери за возила до 3.5 тона.
Комисията препоръчва на Министерски съвет да обсъди нормативни промени с цел събиране на винетните такси по електронен път и за замяна на физическите винетни стикери с електронна винетка.
Според КЗД сега действащото законодателство у нас противоречи на Директивата Евровинетка, практиката на Съда на ЕС в Люксембург и националните мерки в другите държавите членки, защото налаганите винетни такси не отговарят на изискването да са пропорционални на времето на ползване, което прави цените им дискриминационни.
Според КЗД Директива Евровинетка изисква цените на краткосрочните винетки да са пропорционални на продължителността на времето на ползване, за да не бъдат поставяни потребителите, които ползват рядко и инцидентно пътната инфраструктура, в положението да заплащат значително по-скъпо за определен период от време в сравнение с тези, които ползват годишни винетки.
При сега действащите цени за ППС от ІІІ категория месечната винетка струва 25 лева, а годишната 67 лева. Това означава, че при годишните винетки ползването на пътищата за един месец струва на потребителя 5.58 лева, а иначе месечната винетка е 4-5 пъти по-скъпа – 25 лева.
Комисията отхвърля аргумента на заинтересованите министерства, че сега установената валидност на годишните винетки улеснява контрольорите. Те можели да установят дали съответното движещо се по пътищата ППС има такава, ориентирайки се само по художествения дизайн на годишната винетка, без да се налага да го спират за проверка.
Според КЗД този метод не е в състояние да осигури ефективен контрол, защото годишните винетки са едва 33% от продадените. Останалите 67% са краткосрочни, за които визуалният метод на контрол е абсолютно неприложим.
19 Декември, 2011 16:12 18 591 36
Обявиха винетките за дискриминационни
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Име:
16:37 19.12.2011
2 ffff
Коментиран от #4
17:08 19.12.2011
3 До #2
17:21 19.12.2011
4 Име:
До коментар #2 от "ffff":
@2 Да бил ли си в резервата? В София улиците са направо извънземни в сравнение с тия от северозапада. В Монтана ги поуправиха поне главните. Но е нечовешко да плащаш винетка и да минаваш през Петрохан примерно. Там беше АД миналата година особено северната страна.17:34 19.12.2011
5 Горд селянин
Коментиран от #11
17:56 19.12.2011
6 йохн
17:58 19.12.2011
7 гражданин
18:06 19.12.2011
8 Гошу
18:08 19.12.2011
9 Гого
18:10 19.12.2011
10 Гост
18:11 19.12.2011
11 Име:
До коментар #5 от "Горд селянин":
@5 И какво от това че асвалтираха булеварда той си беше швейцарско сирене. А всички останали улици във Видин са отвратителни бе човек. Плюс това и новоасвалтирания булевард е на вълни, а за кръговите движения, които наслагаха е няма по-голяма простотия.Коментиран от #18
18:17 19.12.2011
12 GOGO
Ето и моят стар комантар:
Ще коментирам сроковете, за които се издават винетките. Винетките трябва да бъдат за СРОКОВЕ, които са УДОБНИ ЗА НАС – ШОФЬОРИТЕ!
Шофьорите, които не излизат почти целогодишно от населените места или по финансови причини не желаят да си закупят целогодишна винтка се нуждаят:
- ако излизат инцидентно, за един ден, ще им трябва еднодневна винетка;
- ако излизат в края на седмицата ще им трябва винетка за 3 дни – петък, събота и неделя;
- ако излизат за цяла седмица ще им трябва винетка за 10 дни – от петък до следващата неделя включително.
Освен, че трябва да са удобни със сроковете, за които се издават, винетките трябва да са с цени, които реално отговарят на ползваната услуга!
Цената на дневната винетка би трябвало да бъде около 1,00лв. /67лв:365=0,18лв./. Но ни принуждават да вземем седмична винетка за 10,00лв.!
Цената на винетката за 3 дни би трябвало да бъде около 1,50-2,00лв. /67лв:120=0,56лв/. Но ни принуждават да вземем седмична винетка за 10,00лв.!
Цената на винетката за 10 дни би трябвало да бъде около 3,00-4,00лв /67:36=1,86лв/. Но ни принуждават да вземем две седмични винетка за общо 20,00лв.!
За съжаление, като гледам сроковете, за които се издават винетките, техните цени и състоянието на пътищата, по които се движим – всичко е ясно – винетките ги плащаме, за да ни измъкнат някой и друг лев от джоба!
Коментиран от #13
18:25 19.12.2011
13 Име:
До коментар #12 от "GOGO":
@12 А защо не и добавка към това. Просто една компютърна програма на КАТ която да въвежда срока за винетка примерно към регистрацията на автомобила. За да спрем да си лепим глупости по стъклата. А при внезапна проверка от КАТ-аджии просто да се обаждат и да проверяват дали съотвения номер има закупена и активирана винетка. Толкова ли е сложно. Хем така ще се спестят пари за печатане на хиляди милиони гадни стикерчета, за поръчването на една програма която ще се ползва в цяла Б-я, че и може да остане някой лев за пътищата.Коментиран от #19
18:31 19.12.2011
14 николай сапаревски
18:56 19.12.2011
15 Бранко
19:10 19.12.2011
16 toldo
19:21 19.12.2011
17 bai luzi
20:10 19.12.2011
18 ВИП АМГ
До коментар #11 от "Име:":
@11 pokarai iz evropa naprimer v italia i ispania i shte se ubedish che kragovite pomagat za da se ulesni trafika,a otnosno vinetkite shte kaja che oshte kogato reshiha dagi vavejdat triabvashe dase vdignem i da kajem che za tia patishta niama da plashtame.sega e kasno minke.20:54 19.12.2011
19 ВИП АМГ
До коментар #13 от "Име:":
@13 ideiata za vavejdaneto na sistema v koiato da e vidno na patniat policai dali si zaplatil taksata e ok obache propuskash che niakoi hora niama da ispusnat lapanicata ot pechateneto na vinetkite.Коментиран от #21
20:56 19.12.2011
20 Пламен
21:28 19.12.2011
21 Име:
До коментар #19 от "ВИП АМГ":
@19 Пределно ясно ми е че е доста друдно да станеш от масата с яденето, особено в България. А относно кръговите - ДА те са с по-голяма пропускателна способност, НО не и в Б-я където правилата не се знаят и ще стане още по-голямо объркване, трафик и катастрофи. Защото думата предимство никой не я зачита особенно във Видин, където повярвай движението е по-кофти от София, заради културата и манталитета на повечето ми съграждани от Вд. Казвам ти ужасен град за шофиране е. Не знам защо хората с Перник се бъзикат. Има 2 типа шофьори в Видин ( и 2та не спазват правилата) Единия тип карат с 15 км/ ч и са супер неадекватни и правят такива движения по-пътя ,че просто трябва да им четеш мислите (няма мигачи, няма знаци - НИЩО). Другия тип са състезателите които карат с 100 в града (към тях спадат и изнервените от първия тип).Във Видин важи едно много особено правило. Ако нарушаваш закона, но се движиш много бавно , водачите смятат че не го нарушават. Така се минава на червено и други тарикатлъци , но бааавно. Смятат че това отменя забваните.... АД истински АД
Коментиран от #22
21:51 19.12.2011
22 ВИП АМГ
До коментар #21 от "Име:":
@21 kolega s visoki globi a ne s proseshti policai shte se vlezne v chas.az ne jiveia v BG ot niakolko godini no kogato se pribiram za niakoia sedmica v rodnata Sofia se hvashtam za glavata kakvi idioti se dvijat po patishtata.22:27 19.12.2011
23 емерсон фитипалди
Коментиран от #32
22:48 19.12.2011
24 симеон
10 сневна - 3лева
месечна -6лева
годишна от дата до дата както и всички останали 67лева
стикер няма защото ми пречи да виждам и ако не го махна ще лапа ченгето
глоба за каране без фактура за платена пътна такса 67 лева и спиране на автомобила от движение за 1 месец като след това не ти искат да платиш винетка за да ти върнат талона както е в момента защото това е рекет
така мисля аз и на това съм съгласен да плащам при положение че приходите от това се слагат в отделна сметка и на края на всяка финансова година се побликува списък с приходи и разходи до стотинка
00:01 20.12.2011
25 2345
10:19 20.12.2011
26 кгб
10:35 20.12.2011
27 гост
14:52 20.12.2011
28 hienata
21@ Име: - колега, ти не знаеш,но аз знам защо се бъзикат с шофьорите в Перник:1. "Щом съм направо значи съм с предимство , дясно стоящия си е някакъв стоящ" 2. "Абе тоя какво се мотае по пешеходната пътека,я малко да го насметем" (поради това има толкова много лежащи полицаи в Перник) 3. Скорости от порядъка на 100-120 в града се смятат за абсолютно нормални (участъка м/у кварталите "Мошино" Тева") - ако има перничанин нека ме корегира.
Коментиран от #30
17:15 20.12.2011
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Име:
До коментар #28 от "hienata":
@28 Виж какво същото е и във Видин. Който е направо той е с предимство. А си му излязъл от дясно , а те е ударил. И още едно правило има - който се движи по по-голямата и по-широка улица- той е с предимство. А в Перник съм карал 4- 5 пъти и не съм имал проблеми...18:48 20.12.2011
31 PlimP
22:06 20.12.2011
32 PlimP
До коментар #23 от "емерсон фитипалди":
23, "уникална" идея и хората дето се качват 3 пъти в годината да шофират, заради умници като теб ше се наложи да се бръкнат още, ако у вас примерно сте 3-ма шофьори и делите един автомобил, ще си го набутате на 3 ката и ще сте извънредно щастливи 3х70=210, щото си гениален22:11 20.12.2011
33 Константин Белев
22:18 20.12.2011
34 valo67
Коментиран от #35
15:22 21.12.2011
35 Ешреф Топчу
До коментар #34 от "valo67":
@34 tocno taka karat si kolite bez vinetki...kvo mu dreme na coveka16:15 21.12.2011
36 кибик
22:22 21.12.2011