Сръбската държавна телевизия грубо изопачи историческата истина, като отрече ролята на България в делото на светите братя Кирил и Методий и техните ученици. В обширен репортаж, излъчен днес, 24 май, сръбската медия съзнателно премълча ключовата роля на българската държава в съхранението и развитието на мисията на солунските братя, писа БГНЕС.
В материала се подчертава, че делото на Кирил и Методий „се отбелязва в Сърбия, Северна Македония, Полша, Чехия, Словакия, Русия и Украйна", без да се споменава България – държавата, без чиято решаваща подкрепа това дело нямаше да просъществува и да отеква през вековете.
Още по-грубо, в репортажа се казва, че „след смъртта на светите братя делото им е продължено от техните верни ученици Климент и Наум", но се премълчава, че именно българският княз Борис I ги приема и закриля, осигурява им условия за работа и чрез тяхното дело България се превръща в духовен и книжовен център.
Историческите факти са безспорни и не подлежат на интерпретации. Заради гоненията във Великоморавия, учениците на Кирил и Методий намират убежище в България. Те полагат основите на Преславската и Охридската книжовни школи, където започва мащабна просветителска, преводаческа и литературна дейност на старобългарски език.
Именно в България се създава кирилицата – писмеността, която днес ползват Сърбия и редица други славянски народи. Създадена от учениците на Кирил и Методий – Климент, Наум, Ангеларий и техните последователи – кирилицата изиграва роля не само за просветата, но и за културната и духовната идентичност на половин Европа. България е първата държава, която не само въвежда старобългарския език като официален богослужебен и държавен език, но и го разпространява извън своите граници.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 България - люлка на славянската писменос
Коментиран от #45
15:53 24.05.2025
2 Ганя Путинофила
изведнъж измисли кирилицата!
Айде бе!
Коментиран от #126
15:54 24.05.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Тъй ще е!
15:55 24.05.2025
5 Кирилицата е Българска!!!!
Създаването на кирилицата е дело на учениците на Св. Кирил и Методий, най-вероятно под ръководството на Св. Климент Охридски и Св. Наум, за да се улесни писмеността и да бъде по-достъпна от по-сложната глаголица. Кирилицата е съобразена с гръцката азбука, но съдържа и букви за звуци, специфични за славянския език.
15:55 24.05.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Воисил Граматик
Коментиран от #53, #64
15:55 24.05.2025
8 Путин, а сега и Вучич, казаха, че
Коментиран от #37, #169, #217
15:56 24.05.2025
9 Тиквонии Велики хариза на Путин
Коментиран от #21
15:57 24.05.2025
10 Според мен
15:57 24.05.2025
11 Директора
15:59 24.05.2025
12 Свободен
Знам само, че вече са доста зад нас!
Не ме ингересува мнението на лузъри!
Коментиран от #72
15:59 24.05.2025
13 Руските шпиони летят до Белград
16:00 24.05.2025
14 Историческата истина
Глаголицата е създадена от Кирил в Моравия.
Кирилицата е създадена в България, в Преслав, по-късно разпространена от Охридската книжовна школа.
Ранният славянски литературен език е старобългарски, а не някакъв „македонски“.
16:00 24.05.2025
15 БгТопИдиот🇧🇬
16:00 24.05.2025
16 Свободен
На евреите - Еврейска;
На гърците - Гръцка;
На арабите - Арабска;
На арменците - Арменска;
А българската... КИРИЛСКА!
... и от кого е създадена?
От Климент Охридски, в Преславската Книжовна Школа, ТРИЙСЕТ ГОДИНИ СЛЕД СМЪРТТА на Свети Кирил Философ.
Не без основание е предположението, че е създадена на база стари руни от предците ни. Двадесет и седем от тези руни и днес ги виждаме в пещерата Магура.
Звучи невероятно, но датировката им е между 15 и 42 000 години. Назад във времето!
Утре е 24.05 - светла дата, която да ни напомня, че всеки път, когато чуем "Славянската Писменост", трябва да реагираме.
Писмеността ни НЕ Е славянска - БЪЛГАРСКА Е!
Използва се от над триста милиона души, а те, за да не кажат "българска", си въведоха "славянска" езикова група...
Може. Нека е славянска.
Нека е славянска езиковата група, но тази славянска езикова група пише и чете с БЪЛГАРСКИ букви!
И тези триста милиона не пишат с глаголицата на Светите братя.
Пишат с нашите свещени БЪЛГАРСКИ букви, които Цар Симеон Велики настоява да се въведат.
И не само е настоял, той е платил за това огромни и по сегашни разбирания суми.
Само да дам пример...
От едно агне или яре са можели да се направят най-много четири листа.
Четири!
И ако сметнем колко ярета и агнета са трябвали, за да може ВСЯКА църква и манастир да има требните поне четири евангелия, за да съществува...
А всичко това не само в земите на днешна България.
Го
Коментиран от #25
16:01 24.05.2025
17 Въпрос
Коментиран от #32, #78, #208
16:03 24.05.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Горд Българин!!
Признаването на българския принос в създаването и разпространението на Кирилицата би засилило позицията на България в Исторически и Културен контекст, включително в споровете със Северна Македония за език и идентичност — нещо, което не е изгодно за сръбската и руската политика в региона!!
Исторически факт е, че:
• Глаголицата е създадена от Кирил в Моравия.
• Кирилицата е създадена в България, в Преслав, по-късно разпространена от Охридската книжовна школа.
16:05 24.05.2025
21 Oня с коня
До коментар #9 от "Тиквонии Велики хариза на Путин":
Е как Тръбата харизана на Путин,подарена на Тръмп,пък снася транзитни Такси в Българската Хазна от порядъка на Няколкостотин Милиона в зависимост от Обема на транзит?Ама обяснявайте ги тия неща,за да не го прави. Ние вместо вас!16:09 24.05.2025
22 Да,политиката
16:10 24.05.2025
23 Инфо
16:10 24.05.2025
24 Любопитния
До коментар #18 от "Град Козлодуй":
По голяма простотия не бях чувал.16:11 24.05.2025
25 Защо питам ?
До коментар #16 от "Свободен":
Съгласен съм с Вас. Но защо България след подарената и свобода винаги и до ден днешен е била срещу славянството и срещу православието ? Винаги в съюз с католици, мюсулмани, протестанти с юдеи , но задължително срещу славянството и срещу православието и сега включително. И за това ще бъде презряна , за предателството ?16:11 24.05.2025
26 Първа и втора програма
16:11 24.05.2025
27 зевзек
16:13 24.05.2025
28 Българин
16:15 24.05.2025
29 Ха,ха
16:16 24.05.2025
30 Бг бг
16:17 24.05.2025
31 Сърби и руснаци против България
Коментиран от #71
16:19 24.05.2025
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Хахаха
16:19 24.05.2025
34 Че България има ли верно
Коментиран от #38, #46, #47
16:19 24.05.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Пецата
16:20 24.05.2025
37 6666
До коментар #8 от "Путин, а сега и Вучич, казаха, че":
А пък българските русофили му целуват гъ@ъ.16:21 24.05.2025
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Че естествено че
16:22 24.05.2025
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Дидо
До коментар #18 от "Град Козлодуй":
Не си прав Козлудуй!!!Образовай се малко повече.
16:24 24.05.2025
42 Нормално
16:24 24.05.2025
43 чичо Тикольо
16:25 24.05.2025
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Исторически факти
До коментар #34 от "Че България има ли верно":
Кирил и Методий не са стъпвали в България!Кирил и Методий създават ГЛАГОЛИЦАТА!!
Учениците на Кирил и Методий - Св. Климент, Наум, Горазд, Ангеларий, Сава, са изгонени от Моравия и намират убежище в България!!
където под закрилата на цар Борис I започват да преподават, пишат и разпространяват славянската писменост.
В Преслав те създават КИРИЛИЦАТА (вдъхновена от глаголицата и гръцката азбука), а в Охрид Климент основава Охридската книжовна школа.
Кирил и Методий не са били в България лично, но тяхното дело оживява, развива се и се увековечава именно в България. България е тази, която превръща тяхната мисия в културна и духовна основа за целия славянски свят.
Коментиран от #67
16:26 24.05.2025
47 Даркейджес
До коментар #34 от "Че България има ли верно":
Солун дълго време е бил български град, щом са от Солун, вероятно са стъпвали.Коментиран от #56, #94
16:28 24.05.2025
48 И не са Климент и Наум а са
Коментиран от #59
16:28 24.05.2025
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 зевзек
16:31 24.05.2025
52 Ами
16:31 24.05.2025
53 Анализатор
До коментар #7 от "Воисил Граматик":
Сърбия винаги е водила най-гнусна антибългарска политика. Сърбия ни напада, когато нашата армия е пред Одрин побеждавайки Турция в Балканската война.Сърбите са националисти, те сърбизираха и настроиха Македония срещу България.
На балканите те са най-големите ни врагове!
16:34 24.05.2025
54 Кирилицата създадена във Велика България
Путин не може да преживее факта, че една малка днес държава като България е дала писменост на голяма държава като Русия!!
Когато се създава кирилицата — в края на IX век (около 890 г.) — България е била една от НАЙ-МОГЪЩИТЕ държави в Европа!!!
По това време управлява цар Симеон I Велики (управлявал 893–927 г.)
• България включва по това време почти целите Балкани — земи от днешна България, части от Румъния, Сърбия, Северна Македония, Албания, Северна Гърция, и дори част от Унгария.
• Територията ѝ достига от Карпатите на север до Егейско море на юг, и от Черно море на изток до Адриатика на запад.
Така че, в момента на създаването на кирилицата, България е била не само голяма по територия, но и културен и политически център в региона.
Коментиран от #212
16:35 24.05.2025
55 Пффф
До коментар #44 от "Да ме извинявате но":
Не си извинен, нахалник.16:36 24.05.2025
56 Ами
До коментар #47 от "Даркейджес":
Солун или правилното Тесалоники е бил превзет от българите чак през 995 година. Я кажи кога са саздали азбуката двамата братя?16:36 24.05.2025
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Некадърни политици
Коментиран от #66
16:37 24.05.2025
59 Велика България!!!
До коментар #48 от "И не са Климент и Наум а са":
По него време, когато е създадена кирилицата, България е била могъща Велика държава и е включвала почти целите Балкани — земи от днешна България, части от Румъния, СЪРБИЯ(!!!), Северна Македония, Албания, Северна Гърция, и дори част от Унгария!!!!!!• Територията ѝ достига от Карпатите на север до Егейско море на юг, и от Черно море на изток до Адриатика на запад!!!!
16:38 24.05.2025
60 Цирка Е !
Пълен !
Интереса е !
Кой има интерес От Цялата Работа !
И Кой е Извлякал !
Най-Голям Интерес !
От Нея !
Но това се вижда от Фактологията на Резултата !
Другото е !
Напъване !
Като Гладен !
На С- ! Ра- ! А- ! Не- !
16:39 24.05.2025
61 Читател
Коментиран от #70
16:39 24.05.2025
62 Копейка в шок
16:39 24.05.2025
63 Кирил и Методий
16:39 24.05.2025
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Сърбите просто ги боли!!!
До коментар #58 от "Некадърни политици":
Сърбите по тогавашното време не са съществували!!! Техните земи са били във младенията на Велика България, а Бългапия е била на ТРИ МОРЕТА - Егейско море на юг, и от Черно море на изток до Адриатика на запад да Карпатите на север!16:40 24.05.2025
67 Ъхъ
До коментар #46 от "Исторически факти":
Много ще ми е интересно да видя как така "кирилицата" е "вддъхновена" от глаголицата. Между двете азбуки няма никаква връзка.Коментиран от #73
16:41 24.05.2025
68 Възродител.
16:41 24.05.2025
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Кирил и Методий са били братя.
До коментар #61 от "Читател":
Те са родени в Солун (днешен град в Гърция) през IX век — Методий около 815 г., а Кирил (в монашеството – Константин) около 827 г. Произхождат от семейство с високо обществено положение – баща им е бил византийски военноначалник.Макар и с различни характери и образование, двамата работят заедно през целия си живот:
Създават глаголицата — първата славянска азбука.
Превеждат на старобългарски (славянски) богослужебни книги.
Разпространяват християнството и славянската писменост сред славянските народи (особено във Великоморавия).
След смъртта на Кирил в Рим (869 г.), Методий продължава мисията сам до смъртта си през 885 г.
Учениците им, между които Климент и Наум, пренасят делото им в България, където се създава кирилицата.
16:43 24.05.2025
71 Не е така
До коментар #31 от "Сърби и руснаци против България":
Сърбите измислиха Македония, защото не искаха още една българка държава или да се обединим с Македония. Руснаците са ги подкрепило, защото са ги искали за съюзник, а Тито в последствие се скара с тях, но сърбите продължиха да промиват историята на Македония, а Георги Димитров си е бил страхливец, като Бойко и нищо не е казал.16:43 24.05.2025
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 Така!
До коментар #67 от "Ъхъ":
Кирилицата е вдъхновена от глаголицата, но не е нейно пряко копие.Глаголицата е създадена от св. Кирил (Константин Философ) около 862–863 г., за да предаде християнското учение на славянски език.
Тя е била оригинална и сложна азбука, предназначена за точен превод на религиозни текстове.
След смъртта на Кирил и Методий, техните ученици (най-вече Климент Охридски) се заселват в България, където намират покровителство при княз Борис I.
Кирилицата се появява малко по-късно — около 885–890 г., в Преславсщата книжовта школа.
Смята се, че е създадена от учениците на Кирил и Методий, за да бъде по-лесна за употреба, като използва букви, базирани на гръцката азбука (с добавени нови букви за славянски звуци).
Структурата и формата ѝ са по-удобни и разпознаваеми за тогавашната администрация и църква, които били под византийско влияние.
Кирилицата не е просто преработка на глаголицата, но е вдъхновена от нея – особено по отношение на звуковата система и нуждата да се предава славянска реч. Тя е по-практична и адаптирана към политическите и културни условия в България.
Коментиран от #84
16:47 24.05.2025
74 Читател
16:47 24.05.2025
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Питам
До коментар #65 от "друг поглед върху реалността":
А как руснаците нападат братята си християни - украинците за едно парче земя избиха хиляди ...16:49 24.05.2025
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 РЕАЛИСТ
До коментар #17 от "Въпрос":
Чупиш тъпомера днес с този въпрос. Ето каква казва Уикипедия:Братята са родени в Солун, като деца на висшия византийски военачалник, друнгария Леон, известен в българската историография като Лъв2 (на гръцки: Λέων, Леон), подстратег (помощник-управител) на Солун и областта, и на жена му Мария. Това многобройно семейство според житиеписеца на Константин е „от добър и почтен род, отдавна познат на бога, на царя и на цялата солунска област“. Те са високопоставени поданици на Византийската империя
16:49 24.05.2025
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Анджо
16:51 24.05.2025
82 Така стоят нещата
Коментиран от #87, #101
16:52 24.05.2025
83 Велика България!!!!
България тогава е била една от най-могъщите държави в Европа!!!!!
• България включва по това време почти целите Балкани — земи от днешна България, части от Румъния, Сърбия, Северна Македония, Албания, Северна Гърция, и дори част от Унгария.
• Територията ѝ достига от Карпатите на север до Егейско море на юг, и от Черно море на изток до Адриатика на запад.
Коментиран от #108
16:53 24.05.2025
84 Ъхъ
До коментар #73 от "Така!":
Не ми цитирай уикито. Просто виж коптската азбука и я сравни с "кирилицата"...После пак ми разправяй, че някой бил създал "кирилицата" в 9-ти век. Наричането на една азбука с друго име не знам как се нарича, може би измама....16:53 24.05.2025
85 Перо
16:54 24.05.2025
86 Стефан
Коментиран от #88, #91
16:55 24.05.2025
87 Така стоят истинските неща!
До коментар #82 от "Така стоят нещата":
1. Кирил и Методий са братя!!2. Да, те не са стъпвали на територията на днешна България, но учениците им развиват делото им тук.
3. България като държава и народ има демографски и културни предизвикателства, но не е на изчезване!
Коментиран от #97
16:55 24.05.2025
88 Ами
До коментар #86 от "Стефан":
цялата кирилица е взета, наричала се е преди това коптска азбука. Никак не е трудно човек да напише в гугъля "коптска азбука" и да я сравни с кирилицата. Някои "патреотаре" ще останат потресени.Коментиран от #96
16:57 24.05.2025
89 Наум
16:58 24.05.2025
90 Драгой
16:58 24.05.2025
91 Неточно!
До коментар #86 от "Стефан":
Вярно е, че голяма част от буквите в кирилицата имат произход от гръцката азбука, но точно колко – 15 ли са – не е съвсем точно число, защото това зависи от начина на броене и кои букви се включват.Общо казано, около половината от буквите в кирилицата са адаптирани от гръцките букви, а останалите са създадени за звуците, които липсват в гръцкия език.
Така че твърдението е почти вярно, но не е точно фиксирано на 15.
16:58 24.05.2025
92 Трепко
16:59 24.05.2025
93 Кико
Разбира се, да очакваме от официална Сърбия / и Русия/ признаване на този факт е ситуация от типа "От...писмо".
Просто спокойно трябва да представяме научните факти и - дотук.
16:59 24.05.2025
94 Локо Сф
До коментар #47 от "Даркейджес":
Провери внимателно Солун през цялата си история не е бил в границите нито на Първото нито на Второто или Трето български ханства,княжества и царства не трябва да се пишат глупостиКоментиран от #207
17:00 24.05.2025
95 Пешо
Коментиран от #100
17:01 24.05.2025
96 Не, това не е вярно!!!
До коментар #88 от "Ами":
Кирилицата не е „взета“ от коптската азбука и никога не се е наричала коптска азбука.Кирилицата е създадена през IX век в Първото българско царство, основно на базата на гръцката азбука, с добавяне на нови букви за специфични славянски звуци. Тя е наречена на св. Кирил, който заедно с брат си Методий създава глаголицата – по-ранна славянска азбука, но не коптска.
Коптската азбука се използва от коптските християни в Египет и произлиза от гръцката азбука с някои допълнителни букви, но няма връзка с кирилицата освен общия гръцки корен.
Накратко:
Кирилицата не е коптска азбука и не е взета от нея.
Коментиран от #109
17:02 24.05.2025
97 Страхота
До коментар #87 от "Така стоят истинските неща!":
Как не се стъпвали в България? Как са стигнали до Моравия? С кораб вероятно? България не е на изчезване, тя вече изчезна.17:02 24.05.2025
98 Точен
Коментиран от #110, #116
17:02 24.05.2025
99 Анонимен
Коментиран от #103
17:03 24.05.2025
100 Прабългари+славяни=днешни българи!!
До коментар #95 от "Пешо":
Прабългарите не са славяни, но са се смесили със славяните и са допринесли за създаването на българския народ.17:03 24.05.2025
101 Кико
До коментар #82 от "Така стоят нещата":
И първите ти два аргумента са железни в неумността си, но третият е 100% доказателство, че успешно си се образовал в десетилетието на ромското включване😂😂😂17:04 24.05.2025
102 Този коментар е премахнат от модератор.
103 Вярно е.
До коментар #99 от "Анонимен":
Кирил и Методий не са посещавали България, но техните ученици – като Климент, Наум, Горазд и Ангеларий – са дошли в България след смъртта на Методий и там са развили славянската писменост и култура.Те основават книжовни школи (Охридска и Преславска), които са центрове на славянската култура и християнство в българските земи. Така че връзката на Кирил и Методий с България е посредствена, но учениците им имат пряко и важно влияние.
17:05 24.05.2025
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 Този коментар е премахнат от модератор.
107 Диамантената ръка
17:08 24.05.2025
108 РЕАЛИСТ
До коментар #83 от "Велика България!!!!":
България тогава никаква не е била. Византийският император праща гръцките мисионери Кирил и Методий в Моравия. На България византийците са гледали, като на собствена територия и не да ни смятали за държава. Цялата ни история е измислена. Няма никакви писмени български писаници. Всичко се вади от византийските хроники и нашите историци си го нагаждат, както си искат.17:08 24.05.2025
109 Ами
До коментар #96 от "Не, това не е вярно!!!":
Сигурно коптите са имали машина на времето и са откраднали в 4-ти век саздадената в 9-ти век "кирилица". Пак казвам - отвори коптската азбука и преброй колко от коптските букви съвпадат и по графика и по място на кирилицата. После ми обясни как се е получило това невероятно съвпадение. Помня как навремето се превъзнасяхте по Радой Ралин за неговото "сит търбух за наука глух"...па то се оказа, че е превод на древна римска сентенция.Коментиран от #115
17:08 24.05.2025
110 Не, това не е вярно.
До коментар #98 от "Точен":
Кирилицата не е стара гръцка азбука от I век пр.Хр. и не е създадена тогава, нито пък е просто гръцка азбука.Кирилицата е разработена през IX век в Първото българско царство, като е базирана главно на гръцката азбука с допълнителни букви за славянски звуци. Тя е създадена от учениците на св. Кирил и Методий, като продължение и усъвършенстване на тяхната глаголица.
Гръцката азбука е наистина много по-стара (от около IX век пр.Хр.), но кирилицата е отделна славянска писменост, възникнала след контакти с гръцката култура.
Кирилицата е създадена в България през IX век и не е просто стара гръцка азбука!!!
Коментиран от #120
17:08 24.05.2025
111 Този коментар е премахнат от модератор.
112 Анджо
17:11 24.05.2025
113 ?????????????
Коментиран от #117, #123
17:12 24.05.2025
114 Този коментар е премахнат от модератор.
115 Кое не разбра?!
До коментар #109 от "Ами":
И "кирилицата", и "коптската" азбука отчасти произлизат от "гръцката" азбука!!!"Коптската" азбука НЯМА връзка с "кирилицата", освен общия ГРЪЦКИ КОРЕН!!!!!
Капиш?!
17:12 24.05.2025
116 Кико
До коментар #98 от "Точен":
Кирилицата не е "българска" азбука точно толкова, колкото гръцката не е гръцка, защото е графична и фонетична трансформация финикийската.Хайде по-кротко с глупостите на висок глас, а?
Коментиран от #119
17:14 24.05.2025
117 Затова!!!!
До коментар #113 от "?????????????":
Кирил и Методий не са българи и не са били в България, но именно благодарение на тяхното дело и на техните ученици България се превръща в духовен и културен център на славянската писменост и култура. Това е голямо историческо и културно наследство за България!!!17:14 24.05.2025
118 Българин
Истинското му име е БОЛЮМИР и Български Кан от рода ДУЛО
БОЛЮМИР(ВЛАДИМИР) - син на Угор Борис(Светослав) и внук на Българския кан Угор Лачин (наричан от руснаците Игор Рюриков) и Българската княгина Олга .
През 989 г. при управлението на сина на Светослав Владимир руснаците приемат християнството от българите. Древноруската Йоакимовска летопис разказва, че покръстителят на Русия Св. княз Владимир приема християнството от българите. В ръкописа четем още, че “българският цар Симеон изпратил в Русия учени йереи (свещеници) и книги”.
Приел християнска вяра в 989г., когато негова съпруга станала СВЕТА АННА - ДЪЩЕРЯ НА ЦАРЯ НА ДУНАВСКА БЪЛГАРИЯ ПЕТЪР,
ВНУЧКА НА ЦАР СИМЕОН И СЕСТРА НА ЦАР БОРИС ІІ И ЦАР РОМАН.
17:16 24.05.2025
119 Вярно е в по-широк смисъл.
До коментар #116 от "Кико":
Както гръцката азбука е развита върху основата на финикийската, така и кирилицата е създадена на базата на гръцката азбука с добавки за славянски звуци.Затова не може да се каже, че някоя азбука е "изцяло" собствено изобретение – всички азбуки са резултат от развитие и адаптация.
Относно термина „българска“ – кирилицата е създадена и развита в българските земи от учениците на Кирил и Методий и е официалната писменост на българската държава, затова се свързва силно с България като културен и исторически феномен.
Кирилицата не е изцяло „българска“ в смисъла на чисто оригинално изобретение, а е адаптация и развитие на по-стари азбуки, но България е ключовият център на нейното създаване и разпространение.
Коментиран от #127, #139
17:16 24.05.2025
120 Ъхъ
До коментар #110 от "Не, това не е вярно.":
Колкото и да го повтаряш това то няма да стане истина. Само допреди половин век ни набиваха в главите в у-ще, че двамата братя създали българската азбука....ама що не пишем на създадената от тях? Вярно е, че националното самочувствие в 90% от случаите се крепи на митове и легенди, но срещу очевидната истина, че "кирилицата" не е създадена, а взаимствана, не може да се излезе с никокви контрааргументи. Националният късмет на българите тогава е, че първи от славянските народи са приели християнството и са започнали да превеждат църковните книги на славянски език, а не на български. Между другото днешният български език няма нищо общо със старобългарския като граматика.Що ли така?17:17 24.05.2025
121 Този коментар е премахнат от модератор.
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 Кико
До коментар #113 от "?????????????":
Кирил и Методий са носители на българския диалект на старославянския език, преводите им са точно на старобългарски, но за теб това не е никаква връзка с България и българите, нали?17:18 24.05.2025
124 Госあ
17:20 24.05.2025
125 А дали съобщиха
17:21 24.05.2025
126 Този коментар е премахнат от модератор.
127 Госあ
До коментар #119 от "Вярно е в по-широк смисъл.":
Китайската азбука е уникалнаКоментиран от #135
17:22 24.05.2025
128 Българин
Цар Петър имал три дъщери. За две от тях, през 969 г., той получил предложение от император Никифор Фока да бъдат омъжени за малолет-ните императори Василий ІІ и Константин. Има основание да се предпо-ложи, че при брака на Анна и
Владимир в 989 г. е присъствувал и царят на Дунавска България - Роман.
На единия от синовете на СВЕТА АННА И БОЛЮМИР = ВЛАДИ-МИР ЯРОСЛАВ = ГЕОРГИ се ражда дъщеря - АННА-КИЕВСКА, КРА-ЛИЦАТА НА ФРАНКИТЕ, ОМЪЖЕНА ЗА ХЕНРИ І, КОЯТО НОСИ СЪС СЕБЕ СИ КАТО СВЕЩЕН ЗАВЕТ ОТ ЦАР СИМЕОН БЪЛ-ГАРСКОТО ЕВАНГЕЛИЕ НА КИРИЛИЦА.
17:23 24.05.2025
129 Град Козлодуй
ЗАЩО тогава се нарича КИРИЛИЦА.....а не НАУМИЦА или АНГИЛАРИЦА?! Сърбите са прави! Кирил и Методий не са били в България а в Моравия! Това,че е изнаписана в България е продукт на КОМИНТЕРНА!
17:23 24.05.2025
130 О...
17:25 24.05.2025
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 И що така ???
17:26 24.05.2025
133 Българин
17:27 24.05.2025
134 Умен
Има безспорни исторически и културен факти! Цивилизационно дело е това! Велико духовно, боговдъхновено дело на Светите братя!
Че те са българи няма съмнение! Делото им го показва!
А във Великоморавия по това време живеят и много българи!
Панония - какво е населението там?
А мисията по долината на Брегалница?
Има Южна и Северна Моравия. В Южна има огромни маси от български славяни. Климент, Наум, Ангеларий, Горазд - са от тях!
Питал ли се е някой защо тръгват точно към България? Не в Рим, не в Константинопол. Именно в БЪЛГАРИЯ!!!!
Ясно е като бял ден!
ДЕЛОТО НА КИРИЛ И МЕТОДИЙ Е В ПЪЛЕН СИНХРОН С РЕШЕНИЯТА НА БОРИС!!! Но това е било тайно, за да не анатемосат буквите гадовете гърци, евреи и латини!
Азбуката не е за Моравия, а за НАС, БЪЛГАРИТЕ!!!!
Моравия е само тест!
А и колко сме се вглеждали в житията на двамата братя? - Там пише (цитират се думите на Св. Константин-Кирил) - "за да се върна към старата слава на дедите".
А някой питал ли се е как така, изведнъж, само на 42 г., при този праведен живот, умира Кирил?
Не ви ли е идвало наум, че някой от представителите на триезичната ерес го е убил?
Но той, по Божий промисъл, пребъдва във и чрез святото си дело!
И всеки, който се отказва от род и език, от Христовата вяра и заменя буквите ни с чужди, ще се затрие!
УРОКЪТ НИ Е ДАДЕН! ЕДИН НАРОД, ЕДНА ВЯРА, ЕДИН ЕЗИК, СВОЯ ПИСМЕНОСТ - СИЛНА ДЪРЖАВА!
Всичко друго е безумие и глупост.
17:28 24.05.2025
135 Ъхъ
До коментар #127 от "Госあ":
Само дето няма китайска азбука. Писмената им система не може да се нарече азбука в европейския смисъл на думата. Европейските азбуки са създадени на фонетична основа, а китайската писмена система - на логографична. Докато един българин, дори и нискообразован може спокойно да борави с 30-те букви, то китаецът трябва да знае няколко хиляди йероглифа.Коментиран от #138
17:29 24.05.2025
136 Госあ
Коментиран от #141
17:32 24.05.2025
137 Този коментар е премахнат от модератор.
138 Госあ
До коментар #135 от "Ъхъ":
Затова китайците са с най високо IQ в света 😉 Въпреки че са 1,3 млрд всякакви етноси. Китай е имал и своя математика.17:34 24.05.2025
139 Този коментар е премахнат от модератор.
140 Този коментар е премахнат от модератор.
141 Може ли
До коментар #136 от "Госあ":
едно въпросче? Как е съществувала българска държава цели 200 години без писменост? Нали и на най-затормозения умствено му е ясно, че няма как вчера да си изобретил бензиновия двигател, а днес вече да правиш 12-цилиндрови мотори за Формула 1. Каква азбука са ползвали българите в устройването и развитието на държавата от 681 година до края на 9-ти век, когато се приема кирилицата?Коментиран от #144
17:37 24.05.2025
142 Умен
Като бездарни папагали!
И латини, и гърци, и евреи са били срещу нас! Силна България им бърка алчните мръсни сметки!
Братята, кназ Борис, цар Симеон - създават и защитават делото!
Чудя се как може да има изчадия тук, които дръзват да пишат срещу азбуката! Чак такива долнопробни, продажни, гнусни мекерета! Ами сменете си имената и се махайте! Такава робска продажна сган!
ДА НЕ БЪДЕМ ПОДМЕТКИ НА НИКОГО!!! - ТОВА НИ КАЗВА ДЕЛОТО НА АЗБУКАТА!
А днес - соросоид до папагал, шимпанзе до гъска ...
И да не пишат неграмотници и психопати, моля!
Езикът изисква уважение!
17:39 24.05.2025
143 Абе, защо не занимавате с изказвания
Ставате за посмешище!!!
Тогава, да им обявим война на сърбите че, са неблагодарни, а??!!
Най-голямото мракобесие е неблагодарността!!!
17:40 24.05.2025
144 Госあ
До коментар #141 от "Може ли":
Питай ме некое друго въпросче 😅Коментиран от #146, #148
17:40 24.05.2025
145 Сръбска Братюшка
България няма нищо общо с кирилицата, глаголицата, с Кирил и Методий, Климент и Наум.
КАПЕЙКИТЕ ЯКО СА ЗАДЕЙСТВАНИ ОТ
КРЕМЛЯ .
Нашите Капейки да гледат и да слушат
Какво им нарежда ПАСОЛЯ.
Продажни Подложки.
17:42 24.05.2025
146 Може би
До коментар #144 от "Госあ":
ако върлите патриотари с пламнали глави се опитат да отговорят на тоя въпрос, малко от въодушевлението им ще спихне?Коментиран от #155
17:43 24.05.2025
147 Абе, защо ни занимавате с изказвания
Ставате за посмешище!!!
Тогава, да им обявим война на сърбите че, са неблагодарни, а??!!
Най-голямото мракобесие е неблагодарността!!!
Я се дръжте на положение и висота!!!
17:43 24.05.2025
148 Хайде
До коментар #144 от "Госあ":
всезнайко напиши ни нещо за пинин , моля …17:44 24.05.2025
149 Умен
До коментар #137 от "Анонимен":
Ами ние си го честваме - нали това е денят на нашия университет! А също и на Свети Седмочисленици.17:45 24.05.2025
150 българка
Коментиран от #157
17:46 24.05.2025
151 МАКЕДОНСКИ
17:46 24.05.2025
152 Този коментар е премахнат от модератор.
153 Българин
Как може Българската Азбука да бъде създадена на основата на Гръцката Азбука, след като Гърците не могат да произнасят буквата "Б" и като ни чуват я преместват на "П" ....Гърция става държава в началото на 18 век. Преди това не е имало Гръцка държава! Най - старият народ на Балканите са "БЕЛАЗКИТЕ - БЕЛИТЕ ХОРА - БЪЛГАРИТЕ - ХОРАТА ИГРАЕЩИ ХОРА и ПЕЕЩИ ЗАЕДНО В ХОР в името на Бог ХОР - като Изгрее ЗАГРЕЯ - СЛЪНЦЕТО НАШЕ НА ХорИзОнта и гърците ги преименували на "П"ЕЛАЗКИ! Именно от реката струма тръгват БЕЛАЗКИТЕ и се заселват в БАЛЕСТАЙН - ПАЛЕСТИНА... Познавам в Калифорния една красавица - Палестинка, която като й казах, че съм Българин ми каза: Братко, моите родители си спомнят от техните родители, че са Белазки - Българи - бели Хора. Аз съм Християнка и успях да остана жива..... идвайки в Америка!
17:51 24.05.2025
154 Този коментар е премахнат от модератор.
155 Госあ
До коментар #146 от "Може би":
Слушай са, коментирам факти, а не догадки, опорки и митове. Като простолюдието17:52 24.05.2025
156 Този коментар е премахнат от модератор.
157 Госあ
До коментар #150 от "българка":
Климент, Наум и Ангеларий въпреки че най вероятно са българи, не се водят за създатели на кирилицата. Тя няма конкретни личности стоящи зад нея.17:54 24.05.2025
158 Този коментар е премахнат от модератор.
159 Историята
До коментар #154 от "ПИСМЕНОСТА Е НА СЛАВЯНИТЕ":
Писменноста 100% българска. Климент Охридски със своите ученици е приютен от българския цар Борис, баща на цар Симеон Велики. Тук са преведени религиозните книги на български, тук се служи в църквите на български. По-късно църковните книги на български се разпространяват в Украйнаа и оттам в русия. Това е историята.17:59 24.05.2025
160 Историята
Коментиран от #179, #191
18:00 24.05.2025
161 Баййййййййййййййй Ганййййййййййййййй
18:00 24.05.2025
162 Този коментар е премахнат от модератор.
163 Гайййййййййййййййй Банйййййййййй
18:02 24.05.2025
164 Усташ
18:04 24.05.2025
165 Този коментар е премахнат от модератор.
166 Българин
Капките ни са мокри
Огънят ни е изгорял
Вяздуха ни се е просмукал
Земята ни се е стопила
А ние сме решили гордо да стигнеме върха на кокили
И само от Истината за Торта с която ние Българите
покривам е Земята, произлиза българската дума ИсТория!
И затова сме Горди и Гордо се изкачваме по върховете напред!
18:07 24.05.2025
167 Предлагам
18:10 24.05.2025
168 Баййййййййййй Ганйййййййййййййййй
Коментиран от #173
18:10 24.05.2025
169 Този коментар е премахнат от модератор.
170 Този коментар е премахнат от модератор.
171 Абе У.. Й за ПИЧ кин и
18:16 24.05.2025
172 Умен по цялата глава
18:25 24.05.2025
173 Варненец
До коментар #168 от "Баййййййййййй Ганйййййййййййййййй":
И откога нямаме падежи, че съм го пропуснал този момент?18:28 24.05.2025
174 Този коментар е премахнат от модератор.
175 Този коментар е премахнат от модератор.
176 Реалиста
18:35 24.05.2025
177 А50
18:35 24.05.2025
178 Този коментар е премахнат от модератор.
179 Последния Шоп
До коментар #160 от "Историята":
Всяка буква от Кирилицата отговаря на фонетиката ,изговора ,на езика,който се говори в България.А тук живеят Българи и Траки .Тракийските племена са тук от столетия в рамките на Римската империя.Няма нито едно " славянско" племе територията ни.Тогава е нямало конфекции и супермаркети.Всяка майка учи дъщеря си как да шие и украсява сукманите си.Народните носии,черги,плащеници и езически традиции в България са уникални и единствени за всеки регион и нямат нищо общо с руски чешки,полски,словенски,руски ,за да се говори за " словенско " присъствие в България.Майките учат децата си на Майчиния им език ,а традициите се предават в Семейството през поколенията...А това са Тракийски племена .Тогава езика ни какъв е ???
Ако някой е приобщил Азбуката ни към езика си ,да не кажа откраднал,да е жив и здрав,обаче да си признае ,а не да пренаписва Историята ни!!!
Коментиран от #196, #198, #202
18:45 24.05.2025
180 Този коментар е премахнат от модератор.
181 Госあ
Коментиран от #187
18:54 24.05.2025
182 Лако Македонски
19:02 24.05.2025
183 евроатлант натовски
Коментиран от #190
19:06 24.05.2025
184 Иоб
КГБ, и БАН е послушник и изпълнител на натъкмявки угодно на соц-ком режими
Коментиран от #186
19:06 24.05.2025
185 Този коментар е премахнат от модератор.
186 Госあ
До коментар #184 от "Иоб":
Ти арменче или еврейче ? Приютихме ви в Европа, дадохме ви дом, а не спирате да хулите България19:11 24.05.2025
187 Правилно
До коментар #181 от "Госあ":
Екзотична и далечна, но същевременно толкова сродна и близка на нашата е източната мъдрост и колоритна култура на китайския народ. Когато осъзнаем различията и приемем индивидуалността си, ще усетим връзката и сходството на народите ни .Коментиран от #189
19:18 24.05.2025
188 Този коментар е премахнат от модератор.
189 Госあ
До коментар #187 от "Правилно":
Единственото място на което съм виждал превод на български в културно-исторически паметници е Китай19:26 24.05.2025
190 Реалиста
До коментар #183 от "евроатлант натовски":
Браво! Това е най-точният и верен превод на Историческата реалност!19:30 24.05.2025
191 Филолог
До коментар #160 от "Историята":
Украйна тогава не е съществувала! Това е измислен народ смесица от Руснаци,Молдованци и Поляци! Не пишете глупости! Киевска Рус са РУСНАЦИ-НЕ УКРАИНЦИ....за това езика им е смесица от 70%Руски и 30 % Полски.....Коментиран от #192
19:35 24.05.2025
192 Този коментар е премахнат от модератор.
193 ПАРИ НЕМА ДЕЙСТВАЙТЕ ...........
20:05 24.05.2025
194 Този коментар е премахнат от модератор.
195 Четете повече
Образовайте се малко поне!
Мрежата не е компенсатор на естествения интелект!
20:28 24.05.2025
196 Този коментар е премахнат от модератор.
197 Този коментар е премахнат от модератор.
198 Този коментар е премахнат от модератор.
199 Този коментар е премахнат от модератор.
200 Този коментар е премахнат от модератор.
201 Този коментар е премахнат от модератор.
202 АНОНИМЕН
До коментар #179 от "Последния Шоп":
Самият термин "траки" и ТРАКОЛОГИЯТА на проф. Фол вкарват нашата История в глухия коловоз на ханове, тангризъм, ордите на проф. Златарски и преселенията на „руския“ виден историк Шльоцер.Както гя?р и трак е обидно прозвище на БЪЛГАРИТЕ. Отворете гръцко-български речник и вижте. Който искате гръцко-български речник отвори на думата трак и производните на нея. Може и гръцко-английски. Както "изчезнаха" гя?рите, така са "изчезнали" и траките от нашите земи.
Коментиран от #210
20:34 24.05.2025
203 Този коментар е премахнат от модератор.
204 Този коментар е премахнат от модератор.
205 Мехмед паша
До коментар #204 от "Ех ех":
За еничарите....та те са християнски деца взети от Османлиите.....във вените им е текла християнска кръв.....така,че попрочети още малко преди да плещиш глупости......21:03 24.05.2025
206 Чудно, че статията не е от американското
21:23 24.05.2025
207 Този коментар е премахнат от модератор.
208 Всъщност Кирил и Методий
До коментар #17 от "Въпрос":
Са гръцки имена.21:58 24.05.2025
209 СТИГА
22:22 24.05.2025
210 Умен по цялата глава
До коментар #202 от "АНОНИМЕН":
Съветвам те да посетиш долината на Тракийските царе до Казанлък.Там е Севтополис ,столицата на тракийския цар Севт .Разходи се бе..Коментиран от #220, #221
22:45 24.05.2025
211 България по точно Костов
При това положение вие какво очаквате ?!?
02:27 25.05.2025
212 Жръц
До коментар #54 от "Кирилицата създадена във Велика България":
Ганчо с гуглата....Била такава- онаква,стъпила на три морета,владеела половин от сегашна Европа.Минало - бешело пич.Ако не беше руския император, сега да сме европейската територия на комшията Ердо.Само за това ни бива.Да дуем мускули два пъти в годината, и да друсаме оро,по повод и без повод.Къде се губят почти два века без писменост ,след като сме владеели половин Европа.,а? На какъв език са се фиксирали договори,съглашения,задължения за данъци.Същата семка са и онези- секънд хенд българите.Целият свят тръгнал от тях. "Бос ходи,но чорбаджийски стъпва!08:06 25.05.2025
213 Този коментар е премахнат от модератор.
214 ВЯРНО Е !
Коментиран от #223
08:42 25.05.2025
215 Този коментар е премахнат от модератор.
216 Нищо ново под слънцето!
10:09 25.05.2025
217 Е щом са казали....
До коментар #8 от "Путин, а сега и Вучич, казаха, че":
Такива “титани“ на мисълта! Единич такъв сатрап, че вкара страната си в една безсмиселна война и уби стотици хиляди млади руснаци, а в страната на другият вече 7 месеца ври и купи, провеждат се масови демонстрации от студенти и прогресивно настроени гравдани които му искат оставката, а той се пъне като магаре на мост! И какви са те, та да променчя историята? Тя вече се е случила и НИКОЙ няма сиклата да я промени!10:16 25.05.2025
218 Мисля
11:06 25.05.2025
219 гошо
11:31 25.05.2025
220 Този коментар е премахнат от модератор.
221 АНОНИМЕН
До коментар #210 от "Умен по цялата глава":
Севт е цар на Одриско царство.ТРАКИ е прякор, даден от враговете на БЪЛГАРИТЕ. Коренният балкански човек не се e самоназовавал ТРАК. Ако ТРАК е било престижен прякор, то поне едно от над стоте местни тракийски племена е щяло да го приеме за етноним. Траки са ни наричали нашите СМЪРТНИ ВРАГОВЕ. Целта е да се прекъсне Българската ни родова памет. Незнаейки древното си и славно минало, Българите нямаме опора против гръцките домогвания и преиначавания на нашата история, обичаи, религия, богове и т. н. Нямаме опора и против експанзията на разни мними доброжелатели, които ни натириха да търсим великите си предци в дън- горите тилилейски, пардон алтайски. Гърците са лукава пасмина и за да налапаме "тракийската въдичка", са сложили доста примамки. Разбира се, като всеки престъпник и те оставят УЛИКИ, едва забележими. Много от тях са трудно доказуеми. Нашите родни гъркомани, пишат за траките каквото им наредят, но вижте какво пише в Гръцко-БЪЛГАРСКИТЕ речници:
Най-точния превод на Български за θράσος е НАГЛЕЦ , същевременно и БЕЗОЧЛИВОСТ, ДЪРЗОСТ, БЕЗОЧИЕ.
12:16 25.05.2025
222 Санкции за Сърбия
12:24 25.05.2025
223 Сърбите са фалшификатори
До коментар #214 от "ВЯРНО Е !":
Я, пак? Как ги измисли тези тъпотия? Тях само руснаци, сърби, северномакедонци и българските комунисти бкп, могат да сътворят.12:26 25.05.2025
224 Този коментар е премахнат от модератор.
225 Този коментар е премахнат от модератор.
226 Aлфа Bълкът
А не на Климент?
13:19 25.05.2025
227 ВЯРНО Е . СПРАВКА:
.През 863 г.братята Кирил ( майка гъркиня,баща българин ), и Методи от СОЛУН по Заповед на ВИЗАНТИИСКИЯТ император Михайл- 3-ти , който им поръчва да създадат писменост, която да е разбираема за славянските племена,и на която да се преведът гръцките религиозни текстове. Първа е ГЛАГОЛИЦАТА- 863г.,на Кирил- от Солун ,а от нея през 890г ученикът му Климент Охридски- славянски просветител-работещ и в Плиска и в Охрид,създава КИРИЛИЦАТА. До тогава сме писали със рунически тюркски знаци,под влияние на согдииската ( иранска) писменост от 1 век пр.н.е.
13:45 25.05.2025
228 Василев
17:20 25.05.2025
229 Пешо
17:00 28.05.2025