ДВ: Проф. Илчев, като гаф ли трябва да се приема репликата Ви по адрес на председателката на НС Цвета Караянчева? „Боже Господи, какви нищожества стоят начело на българската държава“ - тези Ваши думи прозвучаха в ефира на БНТ, без да знаете, че сте с включен микрофон.
Проф. Илчев: Ако е гаф, не е мой, а на техническия екип. Всъщност исках да споделя това само с режисьора Виктор Божинов, с когото бяхме заедно в студиото. А дали то отговаря на възгледите ми - да, отговаря. И това се дължи на сравнението на качеството на образованието и на опита във властта на доста от нашите политици спрямо същата прослойка в съседните ни държави.
ДВ: Това Ваше мнение само до управляващите ли се отнася или до цялата политическа класа в страната?
Проф. Илчев: Нека да кажем, че до доста голяма част от нея. Да напомня, че сме единствената европейска държава, ако не се лъжа, в която два от трите най-важни държавни поста са заети от военни, а това съвсем не говори добре за държавата. Да цитирам автора на афоризми Владимир Булатович-Виб: „Когато ботушът почне да мисли, мозъкът трябва да почне да марширува“. Да напомня, че пак двама от тримата не обелват и дума на чужд език и не виждам как могат да се чувстват удобно в Европа, която, както казва Захари Стоянов, „и през плет не са виждали“. И най-важно - как могат да защитават умело българските интереси в нея.
ДВ: Ботушът и невладеенето на чужди езици ли са недостатъците, които предизвикват крайно острата Ви реакция към нашите политици?
Проф. Илчев: Да прибавим и неспособността им твърдо и аргументирано да защитават собствено мнение. Склонността им да се подчиняват на партийния диктат, докато не наближат избори и не преценят, че ще им е по-изгодно да се „преметнат“ към друга партия, като междувременно не се отказват от депутатския кокал като „независими“ депутати. Или да цитирам едно от последните стихотворения на великолепния поет и мемоарист Кирил Христов, писано през 1944 година:
"Тез джуджета край мен!
А лудеят за власт.
Ако ще би за ден!
Ако ще би за час!"
Доколкото си спомням, единствено Андрей Пантев преди години си позволи да гласува против собствената си партия по въпроса за американската намеса в Сърбия и Косово.
ДВ: Как по принцип гледате на политиката, склонен ли сте да се съгласите с Юлия Кръстева, че от нея не може да се очаква кой знае колко истина и морал, защото тя „по условие“ е игра на истина и морал?
Проф. Илчев: За съжаление, до голяма степен и аз мисля така и неслучайно винаги през последните трийсетина години съм отказвал предложения да вляза в политиката. Както казвах на мой колега, който един мандат беше депутат, не мога да заема такава позиция, защото сигурно съм страхлив - когато ме призовават да нарека бялото черно, предпочитам да замълча или най-много да кажа, че е сиво, но не и да изкривя душата си в угода на партийната повеля.
ДВ: В исторически план кои са българските политици, които могат да служат за пример?
Проф. Илчев: За съжаление и те са хора, та затова е трудно животът им да е кристално чист. Пък и става въпрос за лични предпочитания. Българинът като цяло приема по-добре силовите политици - затова са воплите да се издигне паметник на хан Крум в София, който е добър, но жесток военачалник, подложил на нож жителите на Сердика, когато я превзема, а не на княз Борис, да кажем, който с приемането на християнството и азбуката всъщност ни вкарва в Европа. От по-ново време Петко Каравелов ми е много по-симпатичен от бруталния Стефан Стамболов или докаралия демокрацията до охлокрация Александър Стамболийски.
ДВ: А можете ли да дадете пример за политик, следвал исторически пример?
Проф. Илчев: Проблемът с историческите примери е, че са гъвкави и лесно се поддават на манипулация. Затова Левски е призоваван и от левицата, и от Българския национален легион, и от евреите, и от турците. С други думи, при добро желание всеки може да си намери изгоден пример, който да пригоди към интересите си.
ДВ: Откривате ли склонност сред историците и сред народа да идеализират миналото за сметка на настоящето? На какво се дължи подобна нагласа?
Проф. Илчев: Бертолт Брехт казваше „слабата памет ни дава сили“ - и е прав. В спомена за миналото митът често подменя реалността.
ДВ: Кои от политиците на прехода ще останат, според Вас, в историята и ще влязат в учебниците?
Проф. Илчев: Като човек, който познава Желю Желев от детството си (тогава той беше близък приятел на баща ми), въпреки че имам доста резерви към него, съм уверен, че ще остане в историята. Същото, макар и с много уговорки, мога да кажа и за Иван Костов. За съжаление, левицата не съумя да излезе с убедителен лидер.
ДВ: Политиците по традиция твърдят, че защитават националния ни интерес. Какъв е той към днешна дата?
Проф. Илчев: Навремето казвах на шега, че България започна да отбелязва Деня на независимостта, когато доброволно се отказа от голям дял от тази независимост, като стана член на НАТО и ЕС. Мисля, че, за съжаление, никой от политиците не е дал смислен отговор на това какво всъщност е националният интерес и дали той съвпада напълно с общоевропейския, което всъщност си е чист оксиморон.
ДВ: А задължително ли е националният интерес да се отстоява във вражда с чужди национални интереси? Какви мисли и чувства поражда у Вас например разправията със северномакедонците на тема история?
Проф. Илчев: Волю-неволю се оказах по средата на тази разпра и нека да кажа, че тя беше подбудена от колегите на запад от нас. Българите, по мое мнение, допреди две години напълно бяха забравили за Македония, бяха доволни да ходят на екскурзия в Охрид, да си купят иконка от манастира „Св. Наум“, да ядат „кебапчини" и да пият „жолта" ракия. Само че се разбра, че жаравата на национализма си е жива, макар и покрита със слой пепел. И бе достатъчно някой да я раздуха, за да пламне с ярък пламък. От самото начало казвах и продължавам да смятам, че със Северна Македония трябва да се отнасяме като към всяка наша съседна страна, да забравим идеите за братство, да забравим мантрата, че самосъзнанието им било резултат едва ли не само от решенията на Комунистическия интернационал и да помним, че не само там, но и при нас и във всяка съвременна национална държава решението какво да помни народът от своето минало се взима и прокарва от държавата чрез нейните институции.
Автор: Георги Лозанов
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сатъра на Хана
......................... ................. ............... Които да получават мозъчен спазъм от простащината на Мутрите и Бейовете :)))
06:48 06.03.2021
2 Иван
Коментиран от #3, #13, #29, #41, #43, #55, #64
06:49 06.03.2021
3 РЕАЛИСТ
До коментар #2 от "Иван":
Как ги построи ? С държавни средства и чии са? На цехчета за суджуци и складове за кинкалерия, заводи ли викаш? Шегаджия си ти!Коментиран от #28
06:58 06.03.2021
4 Българин
Коментиран от #24, #26
06:58 06.03.2021
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 РЕАЛИСТ
Коментиран от #25
07:03 06.03.2021
7 Тихомир
Коментиран от #14
07:04 06.03.2021
8 БАЙ Х@Й ‼
07:09 06.03.2021
9 РАДИО ЕЛТО
07:11 06.03.2021
10 Aris
07:13 06.03.2021
11 psf
07:21 06.03.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Абе
До коментар #2 от "Иван":
Къде са и помагат ли по някакъв начин?07:24 06.03.2021
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Милю
Коментиран от #20
07:34 06.03.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Simvola
07:49 06.03.2021
18 Отврат
Коментиран от #56
07:49 06.03.2021
19 Shponka
07:51 06.03.2021
20 Аз казах.
До коментар #15 от "Милю":
Такива мекотели по турско време са ходели да портят на турците.07:54 06.03.2021
21 Тошо
До коментар #14 от "СВД":
Какъв генерал какъв инспектор това са звания , той от 11 години е най главния в България няма с кого да го сравняваш тук .никой премиер не е преизбиран след като е бил на власт .Боресов е уникален истжрията ще го оцени и изучава този феномен колкото повече рлащат на журналистчетата да го плюят толкова повече хората го обичат
Коментиран от #27, #44
08:01 06.03.2021
22 gggw
08:04 06.03.2021
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 gggw
До коментар #4 от "Българин":
не лъжи, фашистче.. затуй децата играеха навън до 21 часа без притеснение щото всички изроди и фашуги свдесари и пр. цепеха камъни08:07 06.03.2021
25 Брендилия
До коментар #6 от "РЕАЛИСТ":
Браво до последния въпрос горещия картоф Македония. Интелигентно се е измъкнал от коментара08:08 06.03.2021
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Пийни си от боковата концентрирана...
До коментар #21 от "Тошо":
Отвратна лакомия и бягай да славохвалипръцкаш край джипката...Какво падение за няколко гроша,инвестирани в чалга,гащи и още нещо...08:11 06.03.2021
28 Не забраваи
До коментар #3 от "РЕАЛИСТ":
Държавен глава военен ДГ прави сделки с грипове ДГ замесен с отпадъди какво искашКоментиран от #38
08:15 06.03.2021
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Румен
08:20 06.03.2021
31 бай Нано
08:25 06.03.2021
32 Колев
08:26 06.03.2021
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Проф Илчев
08:32 06.03.2021
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 СЛОНА
08:36 06.03.2021
37 7777
08:42 06.03.2021
38 РЕАЛИСТ
До коментар #28 от "Не забраваи":
Добре, кой е професионалиста, който най добре може да прецени, от какви самолети се нуждае България, ако не бившият началник на военновъздушните сили. Я погледни какви изтребители имат другите държави в Европа. Предимно европейско пространство. Юрофайтър, Рафал, Торнадо и Грипен. По прости ли са?08:50 06.03.2021
39 Доктора
Коментиран от #67
08:58 06.03.2021
40 Край
Образованите и изтънчени хора не желаят и не им се отдава да управляват.
09:07 06.03.2021
41 Караибрахим
До коментар #2 от "Иван":
Кажи честно,ти сериозно ли го вярваш,да знам какво да мисля за теб.09:09 06.03.2021
42 пилат понтович
Коментиран от #51
09:15 06.03.2021
43 Черен Петър
До коментар #2 от "Иван":
Да повторим:Това, което ГЕРБ построи за 10 години, НЕ МОЖЕМ ДА ГО РЕМОНТИРАМЕ ЗА 100!
Коментиран от #57
09:22 06.03.2021
44 Караколю
До коментар #21 от "Тошо":
Що ли трябва да се обясняват неща, които един що годе умен човек трябва да е разбрал сам? Но пак да обясним, че няма начин босът на една ОПГ, представяща се за политическа партия, да не бъде "преизбиран" три пъти при много съмнително спечелени избори! Вероятно и сега ще стане така, след като тъл@упът вече шест месеца обикаля България и с държавни средства води предизборна агитация! Ако някой го нарече другояче, то просто е слепец...09:30 06.03.2021
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Респект
09:33 06.03.2021
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 що триеш
09:37 06.03.2021
49 отвртврат
09:43 06.03.2021
50 Турбо
09:59 06.03.2021
51 Рабфаг
До коментар #42 от "пилат понтович":
ха това беше голямо шоу та до ден днешен. Зрелище и - лучец яж, водица пий и пак поглеж, Дий конъо Дий10:40 06.03.2021
52 име
10:53 06.03.2021
53 Хмммммм
Не, че това, което казват не е вярно, но не са никакви герои. Ако не беше гафа, този професор никога нямаше да ги каже тези неща.
11:00 06.03.2021
54 Ван дер Любе
11:04 06.03.2021
55 гост
До коментар #2 от "Иван":
ИВАНОВДЕН МИНА-ИЗТРЕЗНЕЙ!11:12 06.03.2021
56 Simvola
До коментар #18 от "Отврат":
Когато Европа дава пари Борисов прави магистрали пътища възстановява Църкви Манастири провеждат се археологически разкопки, а какво правеше Станишев Орешарски Виденов даваха пари на батко и братко, корупция спряни Евро средства, магистрала на вълни. БЪЛГАРИЯ НЕ ЗАБРАВЯ!! ПОМНИ!!11:41 06.03.2021
57 Катаклизъм
До коментар #43 от "Черен Петър":
Да, така е строено, че и 100 години ремонти не могат да оправят нещата.11:50 06.03.2021
58 чичо
13:07 06.03.2021
59 cpv
Коментиран от #66
15:06 06.03.2021
60 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #70
16:21 06.03.2021
61 Л . Живкова
16:25 06.03.2021
62 Уйке
16:51 06.03.2021
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Гост 1
11:32 07.03.2021
66 Баро
До коментар #59 от "cpv":
Три изпита за 200 марки и едно прасе15:12 07.03.2021
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Боко-Тиквата
16:50 07.03.2021
69 Нане
18:50 07.03.2021
70 4455
До коментар #60 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Това вече си го писал. Напиши нещо ново!20:25 07.03.2021
71 Бай Даньо
01:26 08.03.2021
72 Бай Даньо
01:30 08.03.2021