В апогея на нейното величие Източноримската империя е ударена от необикновен враг. Половината от населението измира от чума - епидемия, предизвикана от една бактерия. Някои учени виждат паралели с днешно време.
Юстиниан I е воден от една голяма цел: да разшири своите владения. Той управлявал Източноримската империя (Византия). Императорът имал многобройни вътрешни и външни съперници, но в крайна сметка бил победен от един миниатюрен и неочакван враг – през 6 век н.е. Византия е нападната от бълхи и плъхове, които разнесли зарази по хората.
Много от тях умират от неизвестна дотогава епидемия - страдат от висока температура и кашлица с кървави храчки. Чумата. Самият Юстиниан се заразява от чума. Той успява да оцелее, но само за да види как загива неговата империя.
Някои историци предполагат, че епидемията от чума е била предизвикана от радикална промяна в климата на Земята. Това твърди и професорът от университета в Оклахома Кайл Харпър. В книгата си „Фатум: Климатът и залезът на Римската империя" той описва връзката между климата, болестите и историческото развитие на древни империи.
Поредица от вулканични избухвания предизвикала невиждано от хилядолетия застудяване на Земята. Бактерията Yersinia pestis, която отнема живота на почти половината население на Византия, се разпространява по-добре в студеното време. Така студените години в онзи период се оказват идеална предпоставка за избухването на заразата.
Глобализацията засилва разпространяването на заразите
Изграждането на много пътища по времето на Юстиниан I подпомага хората да пътуват, както никога преди това. Търговията се разраства, но с нея все по-свободно пътуват и причинителите на заболяванията, в това число на малария, едра шарка и чума. До седми век, след няколко вълни на чумата, населението на Европа намалява наполовина.
Тогава до Средиземно море достигат арабите, които като номадски народ успяват да избегнат епидемията. По този начин, според Харпър, промените в климата, довели до различни епидемии, предначертават края на Римската империя и на политическите развития занапред.
Значението, която Харпър отдава на климата, според мнозина е преувеличено. Още преди 535 година Римската империя вече е изгубила част от своя блясък и мощ, а схизмата е довела до разделение. Климатът „изгражда декора на онова, което се случва, но не пише действието", отбелязва в тази връзка „Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гост
Коментиран от #11, #22
19:31 29.03.2020
2 КОНТРАТА
19:32 29.03.2020
3 Глупости на търкалета
Коментиран от #18, #68
19:33 29.03.2020
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Последния софиянец
Коментиран от #20
19:38 29.03.2020
7 Чумата
Коментиран от #17
19:38 29.03.2020
8 Ккк
19:38 29.03.2020
9 Behemoth
Коментиран от #31
19:40 29.03.2020
10 Тит
Коментиран от #16
19:40 29.03.2020
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 JPower
19:42 29.03.2020
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Хисторик
Коментиран от #29
19:44 29.03.2020
15 Георги Илиев Митев
Кога най-после ще се отървем от този идиот ?
Какъв имунитет при тоз капацитет ?
Без друго се задъхваме, а взехме да издъхваме.
Дай Боже, след тази беда да оценим безличната си свобода. Ний доброволно се заключихме отвътре и ключа хвърлихме навън. Кога най-сетне ще дочуем спасителния звън ? !
Автор: Георги Илиев Митев. Потърпевш от милицията, военните, полицията, медиците и граждани. Трето поколение репресиран.
Град София (2020).
19:45 29.03.2020
16 Става дума за класическата
До коментар #10 от "Тит":
Римска империя, не за източната. Двете са доста различни.19:45 29.03.2020
17 Глупости...
До коментар #7 от "Чумата":
През 1453 от империята е останал само един град......империята загива реално стотина години по-рано.Коментиран от #40
19:51 29.03.2020
18 гост
До коментар #3 от "Глупости на търкалета":
а исляма ще ни вкара в пътя налиии?Коментиран от #21
19:51 29.03.2020
19 Обикновен човек
19:53 29.03.2020
20 JPower
До коментар #6 от "Последния софиянец":
Не я карат татарите, а генуезците !! За повече инфо, прочети за битката при Феодосия!!!Коментиран от #24, #30, #64
19:53 29.03.2020
21 Исляма слага край
До коментар #18 от "гост":
На източната римска империя. Дали ще те вкара в пътя не знам19:55 29.03.2020
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 JPower
До коментар #22 от "Ganiu tzarvula":
Вземи си вазелин, затвори се в кочинкста ти и чакай!!! Ще дойде или КУРона вируса или кУрганьо,...19:58 29.03.2020
24 Последния софиянец
До коментар #20 от "JPower":
Татарите са я донесли от Китай и предали на генуезците. Генуезците са я за карали в Константинопол и от там са плам нали Балканите.Коментиран от #25, #26
20:01 29.03.2020
25 Дельо хайдутин
До коментар #24 от "Последния софиянец":
Значи историята се повтаря. От китайци на италианците, и от тях в цяла Европа. После идват турците и сирийците.20:04 29.03.2020
26 JPower
До коментар #24 от "Последния софиянец":
Не е така, чети историята.!!!! Монголите са зарази ли генуезците, при битката, като са хвърляли чумясали трупове!! Генуезците са се уплашил и побягнал към Генуа, така се разнася чумата в Европа!!!! Иначе, колкото до Балканите, ние сме съседи с Крим и нас не ни подминава. Тогава, чакалите от анадола нападат Византия и България и т. Н.20:08 29.03.2020
27 Луд Кмионджия
До коментар #4 от "Аноним":
А на теб и Герб ви излиза мозъка през ушите, че ви е в излишък.20:12 29.03.2020
28 ежко
До коментар #5 от "Руснак антикомунист":
Ти пък що реши,че е Кремъл?20:14 29.03.2020
29 стоян
До коментар #14 от "Хисторик":
До 14 ком =Стара ти е информацията -доказано =новото е че 5 год преди разпада на империята в Индонезия изригва един от най големите вулкани и пепелта замъглява слънцето за 2 години след което настъпва глад от който германските племена тръгват на юг и тъй нататаКоментиран от #36
20:17 29.03.2020
30 Абсолютно никакво значение няма
До коментар #20 от "JPower":
Кой я донася. Донасят я хора които се случват на пътя и. Ако не са едни ще са други.Коментиран от #33
20:20 29.03.2020
31 Човек
До коментар #9 от "Behemoth":
То и сега така ще стане. Но ще го преоткриват от славянски преписи.20:22 29.03.2020
32 Човек
До коментар #22 от "Ganiu tzarvula":
Ти верно си ЦЪРВУЛ! ТАКИВА КАТО ТЕБ И ОТ ПОЛИТИЦИТЕ СА ПО ЛОШИ!20:25 29.03.2020
33 JPower
До коментар #30 от "Абсолютно никакво значение няма":
Монголците нападат Китай, избиват наред всичко, но не го погребва.. Така се заразяват с чума, от непотребаните трупове.После, напредват на Запад, избиват и заразяват с чума всичко!!! Ако не бяха монголците, чума нямаше да има!! Византия нямаше да падне по османско и т. Н.
20:27 29.03.2020
34 СПАРТАК
20:30 29.03.2020
35 Тит
20:36 29.03.2020
36 Луд Кмионджия
До коментар #29 от "стоян":
Да това е факт, но пропуска, че вече има корупция, разврат или казано на кратко сегашното политическо настояще.Коментиран от #37
20:45 29.03.2020
37 Луд Кмионджия
До коментар #36 от "Луд Кмионджия":
да се чет, /пропусна, че вече е имало/извинете ме но е от праг рамата за писане.20:50 29.03.2020
38 Луд Кмионджия
До коментар #4 от "Аноним":
А пжарникар🤐? За България питам.20:53 29.03.2020
39 Тит
Относно кончината на Римската империя факторите са олово,морален,обществено-социален и стопански упадък,преведено на съвременен език не намират по нова технология за развитие на по високо ниво.Патрициите са пили вино смесено с оловни късове,от там идват и много побърканяци като Тиберий,Калигула,Нерон,Комод и т.н.През управлението на Август много освобожденци/освободени роби /започват да иземват ръководни функции,създава се Преторианската гвардия,която по късно става фактор.За големите територии не достигат легиони съставени от римски граждани и се попълват с всякакви варвари,от там пада нивото на легиона и т.н.
Коментиран от #41, #46
20:53 29.03.2020
40 Ххх
До коментар #17 от "Глупости...":
Византийската империя загива в продължение на столетия неуспешни войни срещу селджукските турци. Последните относително успешни периоди на Византия са свързани с управленията на Йоан Цимисхий и Василий ll. В последствие постепенно, на приливи и отливи започват да губят битки и територии от селджукските турци. През 1071 г. битката при Манцикерт, през 1076 г. битката при Мариокефалон. Събитията не винаги еднозначно са били успешни за турското нашествие, но постепенно Византия е изтласквана от малоазийските си владения. Византийските императори са се опитвали да използват и войските на кръстоносците в борбата им срещу турците. Така по време на Първия кръстоносен поход през 1077 г. е обсадена крепостта Никея, днешния турски град Изник, и е върната във византийско владение след предаването на турският и гарнизон. Но това са били временни успехи, които не са променили отрицателния ход на събитията и изтласкването на византийците от Мала Азия, а в последствие и от Европа.Коментиран от #42
21:10 29.03.2020
41 Последния софиянец
До коментар #39 от "Тит":
Балканите се обединяват срещу турците, ама събират само 20 000 човека. Преди чумата само българите са предлагали помощ на кръстоносците 100 000 армия.21:16 29.03.2020
42 Последния софиянец
До коментар #40 от "Ххх":
Точно кръстоносците са съсипали Византия през Четвъртия кръстоносен поход. И вече не се възстановила.Коментиран от #43, #48
21:20 29.03.2020
43 ддд
До коментар #42 от "Последния софиянец":
Кръстоносците са католици,а кажи една католическа държава под турско робство? Опа и аз не се сетих.А православна под робство?ъъъъъ всички, без Русия но и с тях са се дърлили и те са ги пребили:)
Коментиран от #50
21:28 29.03.2020
44 Тит
Коментиран от #45
21:29 29.03.2020
45 Последния софиянец
До коментар #44 от "Тит":
Аз говоря за по късно, 14 век. Нещата в историята са циклични. За да прозрем бъдещето, трябва да знаем миналото.21:34 29.03.2020
46 Ххх
До коментар #39 от "Тит":
Не съм съгласен с твърдението ти, че сръбските владетели не са били фактор. За мен единствено Сърбия от балканските страни оказва реална и твърда съпротива на османското нашествие. И това става в битките при Добровница - 1381 г., при Плочник - 1386 г. и Косово поле - 1389 г.21:36 29.03.2020
47 Едно въпросче
Коментиран от #55
21:46 29.03.2020
48 Ххх
До коментар #42 от "Последния софиянец":
За четвъртия кръстоносен поход съм съгласен, но преди това са имали много периоди на взаимна помощ. И византийските императори определено са имали надежди, че с помощта на войските на кръстоносците ще спрат нашествието на селджукските турци. При кръстоносните походи обикновено са сключвани договори, чрез които Византия е подпомагала кръстоносците с провизии, в замяна на което кръстоносците са давали дума да предадат на Византия завладените от турците територии. През първия кръстоносен поход византийския император е осигурил отряд туркопули - турски наемници, които са били в ролята на водачи на кръстоносните армия през територията на Мала Азия. Доколкото си спомням и византийски императори са се обръщали с молби за помощ към папата с цел изпращане на кръстоносни войски в помощ срещу османското нашествие.21:52 29.03.2020
49 Тит
Коментиран от #51, #60, #67
21:53 29.03.2020
50 Католически държави под турско
До коментар #43 от "ддд":
Полша, Унгария, Словения22:00 29.03.2020
51 На Косово поле
До коментар #49 от "Тит":
Българите воюваме с османците срещу сърбите които са щели да ни завладеят ако не сме се съюзили с османците. В битката край Варна също сме съюзници с турците защото две години по-рано същият Владислав обезбългарява цялата Дунавска равнина заедно със софийското поле.22:04 29.03.2020
52 Тит
Коментиран от #53, #65
22:14 29.03.2020
53 Ами нищо не би станало
До коментар #52 от "Тит":
Щяхме да спечелим една битка и щяхме да станем васали на сърбите които щяха да ни претопят поради близостта между нас. А благодарение на това, че сме били различни от османците това ни е съхранило. Освен това това едва ли би спряло подема на зараждащата се империя. Освен това фактът, че им ставаме съюзници ни поставя в по-благоприятна ситуация отколкото открити врагове. Синът на Иван Шишман Александър дори получава доста висок пост в османската администрация и става управител на някаква област в мала Азия, не си спомням коя, може би Коня.Коментиран от #59
22:22 29.03.2020
54 Юстиниан
22:25 29.03.2020
55 Отговорче
До коментар #47 от "Едно въпросче":
Щото карантината още не е достатъчно дълга22:34 29.03.2020
56 Тит
22:41 29.03.2020
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Зайо Байо
22:59 29.03.2020
59 Ххх
До коментар #53 от "Ами нищо не би станало":
В коментар 56 удачно и точно са ти отговорили. Не те знам какъв си, но определено ми се повръща от разбиранията на такива като тебе. Да ми обясняваш, че някаква сръбска зависимост щяла да е по - страшна от тия 500 черни години - кланета, изнасилвания, грабежи, робство, кръвен данък и какво ли не още. Но у нас има не малко извратеняци, които се опитват да ни обясняват, че руският камшик болял повече от турския. Предполагам, и ти си от тая орда. И просто в случая аналогията от руснаците я пренесе на сърбите.23:14 29.03.2020
60 Ххх
До коментар #49 от "Тит":
Е, имали сме и някакви надежди, свързани с деветия кръстоносен поход, който е бил организиран в помощ на Второто българско царство и спасяването на Константинопол. За съжаление, през 1396 г. в битката при Никопол кръстоносците губят сражението поради погрешна тактика. Определена роля за загубата има сръбската конница, предвождана от Стефан Лазаревич, която се е сражавала на страната на османците.Коментиран от #66
23:32 29.03.2020
61 МИлиев
23:37 29.03.2020
62 Невежество
До коментар #22 от "Ganiu tzarvula":
Нямаш ли кирилица ! Или така се издигаш високо в собствените си очи !02:38 30.03.2020
63 Шабан
08:50 30.03.2020
64 Нулев пациент
До коментар #20 от "JPower":
Да Геноезците я прекарват с плъховете на корабите,но татарите били нулевият пациент.11:07 30.03.2020
65 Косово поле
До коментар #52 от "Тит":
А защо си мислиш,че ние българите не сме били на Косово поле.Българи просто там са живеели.11:11 30.03.2020
66 Никопол
До коментар #60 от "Ххх":
Аз лично незнам нито една западна рицарска армия да е печелила голямо сражение на изток.Справка Одрин ,Никопол,ВарнаКоментиран от #70
11:15 30.03.2020
67 Ккк
До коментар #49 от "Тит":
Как никаква съпротива.Поввче от 50 години задържаме експанзията.ПРЕЗ ТОВА ВРЕМЕ ЗАПАДА МУ СВЕТВА КАКВО СТАВА И ВСЕ ПАК СЕ СТИГА ДО ВИЕНА.Нещата са били неизбежни,има много фактори,но големия фактор е бил настъпващия в Европа РЕНЕСАНС.12:08 30.03.2020
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 хахахаха
14:10 30.03.2020
70 Ххх
До коментар #66 от "Никопол":
А с Първия кръстоносен поход и битката при Дорилея запознат ли си ? Ами превземането на Константинопол ? Хилядолетен град, устоял на толкова нашествия и обсади, включително и от наши царе. Но нашите царе не са си и помисляли за реална атака на града.15:57 30.03.2020
71 Наблюдател
Коментиран от #72
17:39 30.03.2020
72 нЕблюдател
До коментар #71 от "Наблюдател":
естествено,и корона вируса е донесла““““18:26 30.03.2020
73 агент08
11:41 31.03.2020
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Този коментар е премахнат от модератор.