Преди броени дни Reuters разпространи една странна на пръв поглед информация. Ставаше дума за това, че компанията Tesla Motors губи по $4000 от всяка продадена кола от електромобила Model S. Защо се случва това и какви са причините ще се опитаме да обясним сега.
Какво се случи?
Според отчетите на компанията само за второто тримесечие от тази година Tesla е загубила 359 млн. долара, като за първото полугодие наличните средства на компанията са 1.15 млрд. долара. За аналогичния период от миналата година тези средства са били 2.67 млрд долара, което показва, че за година Tesla е загубила повече пари, отколкото са и останали. Най-интересното е, че загубите идват на фона на изключително повишено търсене на електромобилите, които съвсем не са евтини.
Колко струва Tesla Model S?
Най-евтината модификация на Model S е белязана с индекс 70 и струва $52 500. За тази сума клиента получава електрически седан с 315 конски сили мощност и с батерии, осигуряващи автономен пробег от 368 километра. Най-мощната и скъпа версия - P85D пък се предлага на пазара за $87 500. Този топ вариант се комплектува с два електромотора, по един за всяка от осите. Предният е с мощ 259 коня, а задният - с 503 к.с. От 0 до 100 км/ч. този електроседан ускорява за 3.1 секунди, а с допълнителния пакет Ludicrous Speed Upgrade, който струва още $10 000 упражнението се извършва за 2.8 секунди. Опциите също не са евтини. За най-бюджетната модификация се предлага задвижване и на четирите колела срещу $5000, автопилот за $2500, допълнителни батерии за още $3000 и още куп други новости.
Как се продава Tesla?
Единственият модел на марката - Model S се продава изключително добре. За първите шест месеца от годината на пазара са реализирани 21 577 екземпляра. За сравнение ще кажем, че за седем месеца (от началото на 2015) Mercedes-Benz е продал в САЩ 26 811 автомобила от модела E-Klasse, а BMW - 25 767 седана от своята пета серия.
И къде тогава е проблемът?
Проблемите на Tesla към днешна дата са няколко. Един от тях е, че компанията предлага само един модел, докато Mercedes-Benz и BMW са готови да предложат на своите клиенти автомобили от всевъзможни сегменти. И ако продажбите на един сегмент не вървят, то в друг нарастват.
Друг от проблемите на Tesla е свързан с акциите. В началото на годината от компанията на Илон Мъск заявиха, че за първата четвърт от годината ще продадат 55 000 автомобила, а след това направиха корекция в прогнозите си като казаха, че ще реализират въпросните 55 000, но за една година. Веднага след тази промяна акциите на компанията паднаха от $270.13 (при максимум $271) до $246.
Има и още една причина за преразхода на Tesla, която е може би най-основната. Това са огромните инвестиции в инфраструктурата. В САЩ и в някои европейски страни Tesla строи за своя сметка безплатни електростанции Supercharger, като освен това се разработва и внедрява нов метод за бързо сменяне на батериите. Всичко това изисква сериозни инвестиции. Най-сериозната такава обаче е строителството на т.нар. Гигафабрика в Невада, която ще струва на Tesla и Panasonic 5 млрд щатски долара. Заради този завод компанията на Мъск ще трябва да налее и допълнителни 10 млрд долара през следващите 20 години в икономиката на щата.
Паралелно с всичко това Tesla харчи доста пари за разработката на нови модели. Първият такъв ще е кросоувъра Model X, който ще се конкурира с Mercedes GLE и BMW X5, а впоследствие ще се появи Model III - електрически конкурент на BMW 3er и на Mercedes-Benz C-Klasse. Предполагаемата цена на кросоувъра ще е $55 000, а тази на компактния седан - $35 000.
Оправдани ли са загубите?
Според Илон Мъск - Да. Плановете на компанията са да продава по 500 000 автомобила на година, като това би трябвало да се случи през 2020 година. Ако тези планове се сбъднат, а според анализатори те са абсолютно реални, то губещата (както я обявиха) компания Tesla Motors ще се превърне в една от най-доходоносните фирми. Какво обаче ще се случи - ще покаже времето.
Подробни технически характеристики за Тесла модел S , ще намерите ТУК
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.