Last news in Fakti

12 Август, 2015 11:12 22 437 26

Защо Tesla е губеща?

  • tesla-
  • model s
Преди броени дни Reuters разпространи една странна на пръв поглед информация. Ставаше дума за това, че компанията Tesla Motors губи по $4000 от всяка продадена кола от електромобила Model S. Защо се случва това и какви са причините ще се опитаме да обясним сега.
 
Какво се случи?
Според отчетите на компанията само за второто тримесечие от тази година Tesla е загубила 359 млн. долара, като за първото полугодие наличните средства на компанията са 1.15 млрд. долара. За аналогичния период от миналата година тези средства са били 2.67 млрд долара, което показва, че за година Tesla е загубила повече пари, отколкото са и останали. Най-интересното е, че загубите идват на фона на изключително повишено търсене на електромобилите, които съвсем не са евтини.
Колко струва Tesla Model S?
Най-евтината модификация на Model S е белязана с индекс 70 и струва $52 500. За тази сума клиента получава електрически седан с 315 конски сили мощност и с батерии, осигуряващи автономен пробег от 368 километра. Най-мощната и скъпа версия - P85D пък се предлага на пазара за $87 500. Този топ вариант се комплектува с два електромотора, по един за всяка от осите. Предният е с мощ 259 коня, а задният - с 503 к.с. От 0 до 100 км/ч. този електроседан ускорява за 3.1 секунди, а с допълнителния пакет Ludicrous Speed Upgrade, който струва още $10 000 упражнението се извършва за 2.8 секунди. Опциите също не са евтини. За най-бюджетната модификация се предлага задвижване и на четирите колела срещу $5000, автопилот за $2500, допълнителни батерии за още $3000 и още куп други новости.
 
Как се продава Tesla?
Единственият модел на марката - Model S се продава изключително добре. За първите шест месеца от годината на пазара са реализирани 21 577 екземпляра. За сравнение ще кажем, че за седем месеца (от началото на 2015) Mercedes-Benz е продал в САЩ 26 811 автомобила от модела E-Klasse, а BMW - 25 767 седана от своята пета серия.
И къде тогава е проблемът?
Проблемите на Tesla към днешна дата са няколко. Един от тях е, че компанията предлага само един модел, докато Mercedes-Benz и BMW са готови да предложат на своите клиенти автомобили от всевъзможни сегменти. И ако продажбите на един сегмент не вървят, то в друг нарастват.
Друг от проблемите на Tesla е свързан с акциите. В началото на годината от компанията на Илон Мъск заявиха, че за първата четвърт от годината ще продадат 55 000 автомобила, а след това направиха корекция в прогнозите си като казаха, че ще реализират въпросните 55 000, но за една година. Веднага след тази промяна акциите на компанията паднаха от $270.13 (при максимум $271) до $246.
 
Има и още една причина за преразхода на Tesla, която е може би най-основната. Това са огромните инвестиции в инфраструктурата. В САЩ и в някои европейски страни Tesla строи за своя сметка безплатни електростанции Supercharger, като освен това се разработва и внедрява нов метод за бързо сменяне на батериите. Всичко това изисква сериозни инвестиции. Най-сериозната такава обаче е строителството на т.нар. Гигафабрика в Невада, която ще струва на Tesla и Panasonic 5 млрд щатски долара. Заради този завод компанията на Мъск ще трябва да налее и допълнителни 10 млрд долара през следващите 20 години в икономиката на щата.
Паралелно с всичко това Tesla харчи доста пари за разработката на нови модели. Първият такъв ще е кросоувъра Model X, който ще се конкурира с Mercedes GLE и BMW X5, а впоследствие ще се появи Model III - електрически конкурент на BMW 3er и на Mercedes-Benz C-Klasse. Предполагаемата цена на кросоувъра ще е $55 000, а тази на компактния седан - $35 000.
 
Оправдани ли са загубите?
Според Илон Мъск - Да. Плановете на компанията са да продава по 500 000 автомобила на година, като това би трябвало да се случи през 2020 година. Ако тези планове се сбъднат, а според анализатори те са абсолютно реални, то губещата (както я обявиха) компания Tesla Motors ще се превърне в една от най-доходоносните фирми. Какво обаче ще се случи - ще покаже времето.

Подробни технически характеристики за Тесла модел S , ще намерите ТУК


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Русе

    4 2 Отговор
    Щом и в Русе я има вече, значи не е толкова рядка
  • 2 някой

    3 0 Отговор
    Миналата година видях “Tesla“ в Добрич...
  • 3 Skier

    5 2 Отговор
    Явно Елън Мъск се знае работата. Бъдещето е именно на коли като неговите.

    Коментиран от #4, #6

  • 4 не е

    4 2 Отговор

    До коментар #3 от "Skier":

    Докато неговото бъдеще дойде, МБ и БМВ ще са лапнали пазарните дялове!
  • 5 любител

    5 1 Отговор
    Дано да им излязат сметките, изглеждат добре направени.

    И аз се учудих, че в Добрич има 2...
  • 6 asd

    7 2 Отговор

    До коментар #3 от "Skier":

    То е лесно да харчиш пари които нямаш, ама после като се зариеш става тя една.. Те САЩ заради такива бъдещи сметки дължат сумати му пара на Китай. А да се конкурираш пък с китай или япония за технологични неща пък е лудост. Онези само да решът сериозно и ще продават електрически аналог на половин цена спрямо тази на Тесла. Та след 5 години, не мисля че тесла все още ще е единствена в сферата си. За много хора не е нужно ускорение за 2.8 секунди до 100, по-скоро трябва семейна кола, по-добра от Приус.

    Коментиран от #9

  • 7 копеле

    5 1 Отговор
    Не мога без рева на двигателя, не мога. В някой друг живот може би ще им свикнем
  • 8 гост

    2 0 Отговор
    Идеята му е чудесна, но не навсякъде има търсене на неговата кола. Според мен хората искат разнообразие и най-вече модел 3, който трябва да е достъпен и в същото време без детски болести и много екстри. Модел Х със сигурност няма да има търсене, понеже той е странен и не толкова привлекателен на външен вид.
    Мъск е идеалист, а това в повечето случаи не означава печалба за комапнията, всички новатори са го преживели, защото ако не влязат с всичко заради идеята, то те ще са поредните конфекции и калкулирани до стотинка коли.
    Колко чудесни идеи не се осъществяват заради точно такива спънки, проектната цена е над тази, която купувачите биха платили. Е, Мъск прави колата въпреки всичко това и хората й се радват. Със сигурност и аз бих я закупил ако имах толкова пари.
  • 9 доко

    0 2 Отговор

    До коментар #6 от "asd":

    Ха ха , точно технологий от Китай , нещо си се объркал. И ако малко имаш познания по икономика и финанси . ще знаеш грубо казано , че : бизнес се прави с чужди пари , не със собствени - важи за малки и големи , и ако си плащаш редовно заемите ще ти дават винаги колкото и когато искаш , защото инвеститори мнооого ама предприемачи малко. Иначе за 2.8 сек си прав , и за семейната кола си прав !
  • 10 бд

    5 1 Отговор
    Защо инвестициите да са загуби?Може да се каже и така -Тесла продава успешно и прави инвестиции за бъдещето.То по логика на автора всеки от нас губи когато си ремонтира или обновява жилището.
  • 11 тотото

    1 1 Отговор
    Ала-бала ! На баба им хвърчилото !
    Няма и грам истина в тези "анализи"
    и "прогнози". Всичко е прах в очите
    на кьоравите. Има ли още балъци да
    вярват на тези врели-некипели ?!?
  • 12

    2 0 Отговор
    Един но какъв красавец, по-добре един добре направен и красив модел, отколкото пет нескопосани конфекции......
  • 13 гост

    3 2 Отговор
    Тесла разполагат с много новости, не само в колите, но и в продажби и обслужване. Има такива блогове които проследяват как хората биват третирани, по-скоро обгрижвани, за разлика от другите представителства. Вярно е,че смянят понякога цели пакети от части, само заради малък дефект, но взимат колата от вратата и я връщат още същия ден. Да не говорим, че в САЩ живеят в къщи, а Соларен Свят-също на Мъск-предлага пакети за зреждането на батериите на колата, плюс безплатното зареждане на суперчарджърите. Кой друг ти предлага да си купиш продукт и да го използваш безплатно до края? Гениална идея и на фона на това си представете колко печелят другите компании като БМВ например, само защото са подлъгали хората, а не защото са им предложили нещо оригинално.
  • 14 Електрик

    5 1 Отговор
    Акциите на Тесла миналия месец бяха достигнали 280$ за една, а бяха листнати на цена 14$. Добър ли е ръста? Доста чета и следя електромобили и литиеви батерии. И в момента Телса може да изкара 4,3 метра седан с пробег от 600км на цена около 25000$ (в зависимост от начислената печалба), но светът не е готов. Идеологията на Елон Мъск е доста добре обмислена. Знаете ли какво се случи с 400 броя електромобила EV1 на GM преди години? Иззеха ги от собствениците им принудително. Преди 30 години българин разграждаше вода с зелена течност и си караше колата с оксиводород, но изчезна и с него формулата му. Затова Тесла започна с по скъпи варианти, които не привличат толкова внимание. Конпанията в момента не губи средства просто ги влага в строежа на Гигафактори и безплатни зарядни станции(тази година ще имаме и 2 в БГ). Но кажете ми, ако си купите скъпо БМВ или Мерцедес, ще ви дадат ли да си пълните резервоара безплатно(70 литра са 160лв). Ако се направи една груба сметка за поддръжката, горивото и началната цена на Модел С е с поне 25% по-ниска от БМВ М5(избрах него, защото е най-близо по ускоряващие). А кой производител дава 7 години гаранция на двигателя, който при Тесла дори не изисква поддръжка. Модел S е с максимална оценка на сигурност при удар. При челен предния багажник ще се огъне доста докато стигне до водача, защото няма голям двигател, който да влезе при вас и да ви счупи краката. Покрива издържа на 4 тона. При страничен удар пода помага, защото напълнен с батерии е доста здрав. В България не виждаме смисъл в електричките, защото нямаме добра инфраструктура от зарядни станции, а на тези които имаме в момента се плаща 4-5 пъти цената за kWh. В САЩ стандартния вариант с 85kWh батерия излиза 63000$, които там се заработват 5-6 пъти по бързо от в БГ, ако говорим за еднакви позиции. Норвегия примерно има хора, които изминават 90 000км за 1 година с Модел S. Там много ги харесват, защото 8 месеца от годината е зима и си пуска през телефона колата да се стопли 10 мин преди да влязат в нея. Автомобила е доста добре проектиран и явно батерията е добре защитена от студа. Четох че има автономно отопление за батерията.
  • 15 до автора

    2 2 Отговор
    Колеги няма ли вече да обновинте малко сайтовете на факти и мобиле в днешни дни вече изглеждат прекалено остаряли на дизайн.

    Осъвременете се малко

    Коментиран от #16

  • 16

    1 1 Отговор

    До коментар #15 от "до автора":

  • 17 Григор

    2 0 Отговор
    До коментар #15 от " Димитър Колев":


    Прав е човека. Доста демоде изглеждат и са трудно четливи
  • 18 Бай кольо

    0 0 Отговор
    Да тесла няма как да просъществува,ако не направят някои хубав модел.Един приятел има тесла и е голям дарак ,прилича на някои 20 годишен нисан а и динамиката и пробега са меко казани смешни.който иска ток в колата е ясно ,че ще предпочете тойота/лексус,но има какви ли не идиоти с пари така че не се учудвам
  • 19 Ангел

    0 0 Отговор
    Това са пълни глупости, много си е добра колата, като е толко зле и никой не ги купува, защо строят центрове за зареждане в цяла Америка? Електрическите коли са бъдещето на тази земя, без тях сме обречени на гибел, това замъсрсяване на природата не остава безнаказано, после се чудим защо има наводнения и какво ли не. Каква тойота бе човек, ти виждал ли си я тая кола или само картинки гледаш, колата е супер модерна и няма аналог на пазара, дано всички коли ги направят електрически, крайно време е вече, стига замърсяване на природата!

    Коментиран от #20

  • 20 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "Ангел":

    "Пази Боже сляпо да прогледа". Ти г-н "Инженер" би ли обяснил от какво се правят батериите, че няма да замърсяват природата? Или ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО ползване на киселини в батериите не са замърсител?
    Още по-любопитно ми е да обясниш връзката между замърсяването и наводненията?! Или и динозаврите са карали коли с ДВГ и за това е имало още по-опустошителни наводнения през Юра и Триас???
    А това, че теглят заеми и правят зарядни станции е все едно да кажеш, че Гърция е в подем, защото пак и отпуснаха 80 млрд. евро!!!
    Приличаш ми на някой средновековен проповедник, плямпащ пълни простотии нямащи нищо общо с науката.
    Истина драги ми Смехурко е в горивните клетки или горенето на водорода!!!
  • 21 да ама не

    0 0 Отговор
    Приказките срещу Тесла са жалка пропаганда на мазния (петролния) и традиционния автокартел радушно поета от патологично пристрастените към ненужния шум, вибрации и смрад традиционни коли.

    Коментиран от #24

  • 22 Домакин

    0 0 Отговор
    КУЧЕТАТА СИ ЛАЯТ, КЕРВАНЪТ СИ ВЪРВИИ...

    http://www.ecars.bg/blogs/870-12-novi-poruchki-tesla-model-s-region-dobrich
  • 23 jp power

    0 0 Отговор
    Аман от лаици. Производството на електричка е в пъти по мръсно от мръсотията на Двг , което ще изхвърли за 1мил.кл.
  • 24 jp power

    1 0 Отговор

    До коментар #21 от "да ама не":

    Ако говориш за трактори и комбайни си прав. Но кефа изкаран от 8+ цилиндъра е несравним. По твоята логика не трябва да слушаме и музика,чалгата не е музика. Дали на някой шейх,американска или др.световна петролна компания, с печалби милиарди за година и пука за някво инжИнерче с милиарди кредити, аааа? Тия картели ако решат ще го смажат за година, не да пропагандират каквото и да е с/у тесла. Само да намалят петрола наполовина, а за тях това не е никакъв проблем, теслата няма да продаде и 1 бр. И ще фалира.
  • 25 Електрик

    0 0 Отговор
    Госта каза че бъдещето е в горивните клетки, но как се произвежда водород за тях. Става с електролиза на вода, което изисква електричество. Но по време на процеса трябва да се събере водорода отделно от кислорода. Каква ефективност може да се постигне при процеса? После се компресира в бутилка до 650 атмосфери и в трози процес губим от ефективостта на компресора. После в горивната клетка каква е ефективността при получаване на електричество? И крайна сметка май ефективността стана ДВА пъти по-ниска от зареждането на батерии. Да погледнем Toyota Mirai, която използва горивна клетка и батерии, защото мощноста на горивната клетка е ниска. Теглото и е колкото на Модел С 85квч, но мощноста и е два пъти половина по-ниска(373hp към 153hp). Не са само Тесла продава електромобили, но тази година ще произведат 100к си бройка, Нисан Лийф минаха 150к. Явно има доста прости хора на които им се кара напълно безшумен седан с над 370 конски сили. В Китай се произвеждат и купуват най-много електромобили, но тя също е и най-големата ползвателка на горива. По брой такива коли след нея се нарежда САЩ, която пък е най-големия износител на петрол.
  • 26 А Дечев

    0 0 Отговор
    Пропуснах да отбележа, че цената и теглото на Мирай са същите като на Модел С /373кс/. Но Тойотата е по-малка и по-непрактична, защото отпред няма багажник и задния е по-малък, заради бутилка. С Мирай не може да си произведете водород, ако му пуснете елетричество. Мрежа станции с водород се изгражда малко по скъпо от просто електрическа. В света има над 1 милион електромобила, но това за 3 години не е нищо на фона на други 73 милиона годишно.