Преди броени дни Reuters разпространи една странна на пръв поглед информация. Ставаше дума за това, че компанията Tesla Motors губи по $4000 от всяка продадена кола от електромобила Model S. Защо се случва това и какви са причините ще се опитаме да обясним сега.
Какво се случи?
Според отчетите на компанията само за второто тримесечие от тази година Tesla е загубила 359 млн. долара, като за първото полугодие наличните средства на компанията са 1.15 млрд. долара. За аналогичния период от миналата година тези средства са били 2.67 млрд долара, което показва, че за година Tesla е загубила повече пари, отколкото са и останали. Най-интересното е, че загубите идват на фона на изключително повишено търсене на електромобилите, които съвсем не са евтини.
Колко струва Tesla Model S?
Най-евтината модификация на Model S е белязана с индекс 70 и струва $52 500. За тази сума клиента получава електрически седан с 315 конски сили мощност и с батерии, осигуряващи автономен пробег от 368 километра. Най-мощната и скъпа версия - P85D пък се предлага на пазара за $87 500. Този топ вариант се комплектува с два електромотора, по един за всяка от осите. Предният е с мощ 259 коня, а задният - с 503 к.с. От 0 до 100 км/ч. този електроседан ускорява за 3.1 секунди, а с допълнителния пакет Ludicrous Speed Upgrade, който струва още $10 000 упражнението се извършва за 2.8 секунди. Опциите също не са евтини. За най-бюджетната модификация се предлага задвижване и на четирите колела срещу $5000, автопилот за $2500, допълнителни батерии за още $3000 и още куп други новости.
Как се продава Tesla?
Единственият модел на марката - Model S се продава изключително добре. За първите шест месеца от годината на пазара са реализирани 21 577 екземпляра. За сравнение ще кажем, че за седем месеца (от началото на 2015) Mercedes-Benz е продал в САЩ 26 811 автомобила от модела E-Klasse, а BMW - 25 767 седана от своята пета серия.
И къде тогава е проблемът?
Проблемите на Tesla към днешна дата са няколко. Един от тях е, че компанията предлага само един модел, докато Mercedes-Benz и BMW са готови да предложат на своите клиенти автомобили от всевъзможни сегменти. И ако продажбите на един сегмент не вървят, то в друг нарастват.
Друг от проблемите на Tesla е свързан с акциите. В началото на годината от компанията на Илон Мъск заявиха, че за първата четвърт от годината ще продадат 55 000 автомобила, а след това направиха корекция в прогнозите си като казаха, че ще реализират въпросните 55 000, но за една година. Веднага след тази промяна акциите на компанията паднаха от $270.13 (при максимум $271) до $246.
Има и още една причина за преразхода на Tesla, която е може би най-основната. Това са огромните инвестиции в инфраструктурата. В САЩ и в някои европейски страни Tesla строи за своя сметка безплатни електростанции Supercharger, като освен това се разработва и внедрява нов метод за бързо сменяне на батериите. Всичко това изисква сериозни инвестиции. Най-сериозната такава обаче е строителството на т.нар. Гигафабрика в Невада, която ще струва на Tesla и Panasonic 5 млрд щатски долара. Заради този завод компанията на Мъск ще трябва да налее и допълнителни 10 млрд долара през следващите 20 години в икономиката на щата.
Паралелно с всичко това Tesla харчи доста пари за разработката на нови модели. Първият такъв ще е кросоувъра Model X, който ще се конкурира с Mercedes GLE и BMW X5, а впоследствие ще се появи Model III - електрически конкурент на BMW 3er и на Mercedes-Benz C-Klasse. Предполагаемата цена на кросоувъра ще е $55 000, а тази на компактния седан - $35 000.
Оправдани ли са загубите?
Според Илон Мъск - Да. Плановете на компанията са да продава по 500 000 автомобила на година, като това би трябвало да се случи през 2020 година. Ако тези планове се сбъднат, а според анализатори те са абсолютно реални, то губещата (както я обявиха) компания Tesla Motors ще се превърне в една от най-доходоносните фирми. Какво обаче ще се случи - ще покаже времето.
Подробни технически характеристики за Тесла модел S , ще намерите ТУК
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Русе
11:24 12.08.2015
2 някой
11:29 12.08.2015
3 Skier
Коментиран от #4, #6
11:44 12.08.2015
4 не е
До коментар #3 от "Skier":
Докато неговото бъдеще дойде, МБ и БМВ ще са лапнали пазарните дялове!11:51 12.08.2015
5 любител
И аз се учудих, че в Добрич има 2...
11:53 12.08.2015
6 asd
До коментар #3 от "Skier":
То е лесно да харчиш пари които нямаш, ама после като се зариеш става тя една.. Те САЩ заради такива бъдещи сметки дължат сумати му пара на Китай. А да се конкурираш пък с китай или япония за технологични неща пък е лудост. Онези само да решът сериозно и ще продават електрически аналог на половин цена спрямо тази на Тесла. Та след 5 години, не мисля че тесла все още ще е единствена в сферата си. За много хора не е нужно ускорение за 2.8 секунди до 100, по-скоро трябва семейна кола, по-добра от Приус.Коментиран от #9
12:05 12.08.2015
7 копеле
12:08 12.08.2015
8 гост
Мъск е идеалист, а това в повечето случаи не означава печалба за комапнията, всички новатори са го преживели, защото ако не влязат с всичко заради идеята, то те ще са поредните конфекции и калкулирани до стотинка коли.
Колко чудесни идеи не се осъществяват заради точно такива спънки, проектната цена е над тази, която купувачите биха платили. Е, Мъск прави колата въпреки всичко това и хората й се радват. Със сигурност и аз бих я закупил ако имах толкова пари.
13:02 12.08.2015
9 доко
До коментар #6 от "asd":
Ха ха , точно технологий от Китай , нещо си се объркал. И ако малко имаш познания по икономика и финанси . ще знаеш грубо казано , че : бизнес се прави с чужди пари , не със собствени - важи за малки и големи , и ако си плащаш редовно заемите ще ти дават винаги колкото и когато искаш , защото инвеститори мнооого ама предприемачи малко. Иначе за 2.8 сек си прав , и за семейната кола си прав !13:03 12.08.2015
10 бд
13:41 12.08.2015
11 тотото
Няма и грам истина в тези "анализи"
и "прогнози". Всичко е прах в очите
на кьоравите. Има ли още балъци да
вярват на тези врели-некипели ?!?
14:48 12.08.2015
12
15:38 12.08.2015
13 гост
15:39 12.08.2015
14 Електрик
16:29 12.08.2015
15 до автора
Осъвременете се малко
Коментиран от #16
17:56 12.08.2015
16
До коментар #15 от "до автора":
18:03 12.08.2015
17 Григор
Прав е човека. Доста демоде изглеждат и са трудно четливи
18:35 12.08.2015
18 Бай кольо
11:13 13.08.2015
19 Ангел
Коментиран от #20
13:23 13.08.2015
20 Гост
До коментар #19 от "Ангел":
"Пази Боже сляпо да прогледа". Ти г-н "Инженер" би ли обяснил от какво се правят батериите, че няма да замърсяват природата? Или ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО ползване на киселини в батериите не са замърсител?Още по-любопитно ми е да обясниш връзката между замърсяването и наводненията?! Или и динозаврите са карали коли с ДВГ и за това е имало още по-опустошителни наводнения през Юра и Триас???
А това, че теглят заеми и правят зарядни станции е все едно да кажеш, че Гърция е в подем, защото пак и отпуснаха 80 млрд. евро!!!
Приличаш ми на някой средновековен проповедник, плямпащ пълни простотии нямащи нищо общо с науката.
Истина драги ми Смехурко е в горивните клетки или горенето на водорода!!!
13:41 13.08.2015
21 да ама не
Коментиран от #24
01:58 14.08.2015
22 Домакин
http://www.ecars.bg/blogs/870-12-novi-poruchki-tesla-model-s-region-dobrich
12:13 15.08.2015
23 jp power
02:18 17.08.2015
24 jp power
До коментар #21 от "да ама не":
Ако говориш за трактори и комбайни си прав. Но кефа изкаран от 8+ цилиндъра е несравним. По твоята логика не трябва да слушаме и музика,чалгата не е музика. Дали на някой шейх,американска или др.световна петролна компания, с печалби милиарди за година и пука за някво инжИнерче с милиарди кредити, аааа? Тия картели ако решат ще го смажат за година, не да пропагандират каквото и да е с/у тесла. Само да намалят петрола наполовина, а за тях това не е никакъв проблем, теслата няма да продаде и 1 бр. И ще фалира.02:28 17.08.2015
25 Електрик
23:42 21.08.2015
26 А Дечев
00:13 22.08.2015