Отидете към основна версия

5 422 10

Škoda стана на 110

  • škoda-
  • laurin&klement

Точно преди 110 години от завода на Laurin&Klement в чешкия град Млада Болеслав излиза първата лека кола. Компанията е основана през 1895 г. от механика Вацлав Лаурин и търговеца на книги Вацлав Клемент. Моделът Voiturette A има 1.0-литров двигател с мощност 7 к.с., тристепенна трансмисия и вдига 40 км/ч.

От Laurin&Klement Voiturette A са произведени 44 екземпляра, от които за съжаление не е оцелял нито един. В заводския музей на Škoda е изложено прецизно пресъздадено копие.

В началото Laurin&Klement е малка фирма не само по мащабите на Европа, а и в самата Австро-унгарска империя. Всичко обаче се променя през 1925-а, когато компанията влиза в състава на далеч по-крупната Škoda Pilsen. Година по-късно се появява известната емблема със стилизирано изображение на стрела и глава на индианец и не след дълго Škoda става един от най-големите концерни в Чехословакия. В заводите му се произвеждат не само леки коли, а и камиони, стругове, оръдия и танкове.

След окупацията на Чехословакия от нацистка Германия Škoda се преориентира изцяло към военна продукция. Това има плачевни резултати за компанията, чиито производствени мощности са бомбардирани безпощадно от англо-американската авиация. След края на Втората световна война обаче концернът се възражда и отново става лидер на чехословашкото автомобилостроене.

През 50-те и 60-те години автомобилите на Škoda почти не отстъпват на западноевропейската продукция. С "узряването" на социализма обаче това се променя и чехословашките коли започват да изостават все по-чувствително в конструктивен и дизайнерски план.

Последната самостоятелна разработка на Škoda са Favorit (1987 г.) и комби вариантът му Forman. През 1991-ва компанията подписва договор за партньорство с Volkswagen, който става неин пълновластен собственик девет години по-късно.

Под крилото на един от най-големите автомобилни концерни в света Škoda бързо се превръща в преуспяваща европейска марка. Компанията произвежда над половин милион коли годишно и има заводи в Словакия, Русия, Китай и Индия.

За 110 г. са създадени над 17 млн. коли с емблемата на Škoda. Марката отдава чест на основателите си и най-луксозните модели по традиция носят името Laurin&Klement.

Подробни технически характеристики за моделите на Шкода , ще откриете  ТУК

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Отново Škoda 110 R, но този път на ток

    Култовото спортно купе Škoda 110 R ще се прероди в модерен електромобил, разкрива техническият директор на чешката компания Кристиан Щрубе пред ...
    23.05.2017
    11 716
    19
  • Новата Octavia ще има автопилот

    Škoda модернизира Octavia съвсем наскоро, но моделът 5E се произвежда вече четвърта година и в Млада Болеслав вече работят над следващото покол ...
    03.05.2017
    5 820
    8
  • Volkswagen и Škoda празнуват сребърна сватба

    На 16 април 1991 г. Škoda официално влиза в състава на империята VW Group, с което се полагат основите на едно от най-успешните сливания в исто ...
    25.03.2016
    5 372
    12
  • Škoda ще се пробва срещу BMW X4

    Разрастващата се гама от кросоувъри на Škoda скоро ще бъде попълнена с SUV с модерната напоследък форма на купе. Бъдещият чешки конкурент на ...
    04.09.2015
    16 688
    40
  • Как се кара законно без книжка

    Находчив немски предприемач е открил легален начин да сбъдне мечтата на 16-годишния си син да кара кола без да нарушава закона. Венцел Еленридер пр ...
    17.07.2015
    41 118
    32