Last news in Fakti

30 Октомври, 2015 11:27 5 228 10

Škoda стана на 110

  • škoda-
  • laurin&klement

Точно преди 110 години от завода на Laurin&Klement в чешкия град Млада Болеслав излиза първата лека кола. Компанията е основана през 1895 г. от механика Вацлав Лаурин и търговеца на книги Вацлав Клемент. Моделът Voiturette A има 1.0-литров двигател с мощност 7 к.с., тристепенна трансмисия и вдига 40 км/ч.

От Laurin&Klement Voiturette A са произведени 44 екземпляра, от които за съжаление не е оцелял нито един. В заводския музей на Škoda е изложено прецизно пресъздадено копие.

В началото Laurin&Klement е малка фирма не само по мащабите на Европа, а и в самата Австро-унгарска империя. Всичко обаче се променя през 1925-а, когато компанията влиза в състава на далеч по-крупната Škoda Pilsen. Година по-късно се появява известната емблема със стилизирано изображение на стрела и глава на индианец и не след дълго Škoda става един от най-големите концерни в Чехословакия. В заводите му се произвеждат не само леки коли, а и камиони, стругове, оръдия и танкове.

След окупацията на Чехословакия от нацистка Германия Škoda се преориентира изцяло към военна продукция. Това има плачевни резултати за компанията, чиито производствени мощности са бомбардирани безпощадно от англо-американската авиация. След края на Втората световна война обаче концернът се възражда и отново става лидер на чехословашкото автомобилостроене.

През 50-те и 60-те години автомобилите на Škoda почти не отстъпват на западноевропейската продукция. С "узряването" на социализма обаче това се променя и чехословашките коли започват да изостават все по-чувствително в конструктивен и дизайнерски план.

Последната самостоятелна разработка на Škoda са Favorit (1987 г.) и комби вариантът му Forman. През 1991-ва компанията подписва договор за партньорство с Volkswagen, който става неин пълновластен собственик девет години по-късно.

Под крилото на един от най-големите автомобилни концерни в света Škoda бързо се превръща в преуспяваща европейска марка. Компанията произвежда над половин милион коли годишно и има заводи в Словакия, Русия, Китай и Индия.

За 110 г. са създадени над 17 млн. коли с емблемата на Škoda. Марката отдава чест на основателите си и най-луксозните модели по традиция носят името Laurin&Klement.

Подробни технически характеристики за моделите на Шкода , ще откриете  ТУК


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Шкода фен

    1 1 Отговор
    120 години, г-н Касабов, 120 са годините между 2015 и 1895...Скоро имаше специално издание на Auto Motor und Sport по този случай.

    Коментиран от #4

  • 2 оня същия

    0 1 Отговор
    хубуу бе само що сложихте на снимката 1000/1100MB aka 1000 малки беди...?
  • 3 Дошо

    0 2 Отговор
    Шкода са супер машинки откакто Хонда ги купи преди 15г. станаха най-здравата евромарка.
  • 4 Skier

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Шкода фен":

    господин Шкода фен, компанията е основана преди 120 години, но първата кола излиза преди 110 години, Така че написаното е вярно, а вие сте в грешка. не, че съм адвокат на Касабов, но в случая истината трябва да се каже. написано е точно още в първите две изречения, но кой да чете. по-добре да се изкажем неподготвени.
  • 5

    1 0 Отговор
    По-добрата част от VW ....
  • 6 някой там

    1 1 Отговор
    нема що добре че бяха фолксваген та да може шкода да имат някой друг свестен модел пълни боклуци са като цяло

    Коментиран от #9

  • 7 Българин

    1 0 Отговор
    Такава,същата зелена 105 имахме в нашето семейство ,като бях малък.Майка ,Татко,аз и сестра ми ходехме на Обзор с нея. Спомени,спомени....

    Коментиран от #8

  • 8 МоТо

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Българин":

    Така си е,деда ми беше купил една 1000МВ от Чехия,най-хубавите ми спомени от детството-с нея се ходеше за риба всяка седмица ,че и по два пъти.На нея се научихме да караме всички- евала на бащата-голям пич беше. Шкодака накрая го нарязахме за скрап-40 годишен -иначе още вървеше и всичко си му работеше,но купенцето издъхна.
  • 9 кара Лада

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "някой там":

    И така да е, чехите не нарязаха на скрап завода си. Ние най чинно слушахме плана за унищожение на държавата... вече 25 години го следваме.
    Чехия евала че успя да запази такъв завод, макар че го продаде на VW.
  • 10 243

    1 0 Отговор
    Голяма марка с голяма история. Шкода празнува 120 години от създаването си, а първият автомобил е на 110 години. Проверете колко от автомобилните производители са с над 100 години история.
    Над 10 % от целия износ на страната прави само заводът на Шкода. Жалко, че нямаме такова предприятие и ние.

    Шкода е единствената
    компания в Топ 3, чийто оборот расте. 2014
    беше най-успешната година за тях, като те
    произведоха повече от 1 милион автомобили
    за първи път в своята 120-годишна история.
    Компанията успя да увеличи оборота си с
    22.9%, като продажбите на автомобили са се
    увеличили с 12,7% до 1 037 200 единици (през
    2013 г. те са били само 920 800).