Точно преди 110 години от завода на Laurin&Klement в чешкия град Млада Болеслав излиза първата лека кола. Компанията е основана през 1895 г. от механика Вацлав Лаурин и търговеца на книги Вацлав Клемент. Моделът Voiturette A има 1.0-литров двигател с мощност 7 к.с., тристепенна трансмисия и вдига 40 км/ч.
От Laurin&Klement Voiturette A са произведени 44 екземпляра, от които за съжаление не е оцелял нито един. В заводския музей на Škoda е изложено прецизно пресъздадено копие.
В началото Laurin&Klement е малка фирма не само по мащабите на Европа, а и в самата Австро-унгарска империя. Всичко обаче се променя през 1925-а, когато компанията влиза в състава на далеч по-крупната Škoda Pilsen. Година по-късно се появява известната емблема със стилизирано изображение на стрела и глава на индианец и не след дълго Škoda става един от най-големите концерни в Чехословакия. В заводите му се произвеждат не само леки коли, а и камиони, стругове, оръдия и танкове.
След окупацията на Чехословакия от нацистка Германия Škoda се преориентира изцяло към военна продукция. Това има плачевни резултати за компанията, чиито производствени мощности са бомбардирани безпощадно от англо-американската авиация. След края на Втората световна война обаче концернът се възражда и отново става лидер на чехословашкото автомобилостроене.
През 50-те и 60-те години автомобилите на Škoda почти не отстъпват на западноевропейската продукция. С "узряването" на социализма обаче това се променя и чехословашките коли започват да изостават все по-чувствително в конструктивен и дизайнерски план.
Последната самостоятелна разработка на Škoda са Favorit (1987 г.) и комби вариантът му Forman. През 1991-ва компанията подписва договор за партньорство с Volkswagen, който става неин пълновластен собственик девет години по-късно.
Под крилото на един от най-големите автомобилни концерни в света Škoda бързо се превръща в преуспяваща европейска марка. Компанията произвежда над половин милион коли годишно и има заводи в Словакия, Русия, Китай и Индия.
За 110 г. са създадени над 17 млн. коли с емблемата на Škoda. Марката отдава чест на основателите си и най-луксозните модели по традиция носят името Laurin&Klement.
Подробни технически характеристики за моделите на Шкода , ще откриете ТУК
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Шкода фен
Коментиран от #4
11:38 30.10.2015
2 оня същия
11:48 30.10.2015
3 Дошо
13:04 30.10.2015
4 Skier
До коментар #1 от "Шкода фен":
господин Шкода фен, компанията е основана преди 120 години, но първата кола излиза преди 110 години, Така че написаното е вярно, а вие сте в грешка. не, че съм адвокат на Касабов, но в случая истината трябва да се каже. написано е точно още в първите две изречения, но кой да чете. по-добре да се изкажем неподготвени.13:11 30.10.2015
5
15:49 30.10.2015
6 някой там
Коментиран от #9
19:17 30.10.2015
7 Българин
Коментиран от #8
19:27 30.10.2015
8 МоТо
До коментар #7 от "Българин":
Така си е,деда ми беше купил една 1000МВ от Чехия,най-хубавите ми спомени от детството-с нея се ходеше за риба всяка седмица ,че и по два пъти.На нея се научихме да караме всички- евала на бащата-голям пич беше. Шкодака накрая го нарязахме за скрап-40 годишен -иначе още вървеше и всичко си му работеше,но купенцето издъхна.22:47 30.10.2015
9 кара Лада
До коментар #6 от "някой там":
И така да е, чехите не нарязаха на скрап завода си. Ние най чинно слушахме плана за унищожение на държавата... вече 25 години го следваме.Чехия евала че успя да запази такъв завод, макар че го продаде на VW.
08:41 02.11.2015
10 243
Над 10 % от целия износ на страната прави само заводът на Шкода. Жалко, че нямаме такова предприятие и ние.
Шкода е единствената
компания в Топ 3, чийто оборот расте. 2014
беше най-успешната година за тях, като те
произведоха повече от 1 милион автомобили
за първи път в своята 120-годишна история.
Компанията успя да увеличи оборота си с
22.9%, като продажбите на автомобили са се
увеличили с 12,7% до 1 037 200 единици (през
2013 г. те са били само 920 800).
12:52 02.11.2015