Неочакваната победа на Доналд Тръмп в президентските избори в САЩ изненада неприятно ръководствата на големите автомобилни концерни. Визията на колоритния републиканец за бъдещето на индустрията не вещае нищо добро нито за американските, нито за чуждестранните производители.
Най-паникьосани от избора на милиардера са компаниите със заводи в Мексико. По време на предизборната си кампания Тръмп неведнъж се закани да обложи продукцията от южната съседка на САЩ със свирепи мита.
През лятото, когато Ford обяви намеренията си да инвестира милиарди във фабриките си в Мексико и да изнесе там производството на всички масови модели за северноамериканския пазар, Тръмп се нахвърли ожесточено върху концерна, обвини ръководството в чуждопоклонничество и обеща да сложи край на разпада на щатската икономика. Американските коли трябва да се произвеждат в Америка от американци. Точка.
Профсъюзите са във възторг от речите на милиардера, но босовете на големите корпорации, свикнали с реалностите на 21 век и вездесъщата глобализация, са меко казано притеснени. Германската асоциация на автомобилните производители (VDA) изрази крайно безпокойство от ненадейната победа на Тръмп. Всички немски компании имат заводи в Мексико или строят такива за моделите си за щатския пазар.
През октомври заработи фабриката на Audi в Сан Хосе Чапа, щата Пуебла, където ще се сглобява новото поколение на кросоувъра Q5. Германците инвестираха в предприятието €1 млрд. и сега са изпаднали в тих ужас, че няма да има къде да пласират продукцията му.
От VDA се опасяват, че под ръководството на Тръмп САЩ ще поемат по пътя на Китай с неговия безпощаден протекционизъм, което може да доведе до срив в отдавна установените икономически връзки и вериги за доставки. Последствията за индустрията биха били пагубни, а финансовите загуби биха довели до съкращаване на работни места, за каквито новоизбраният президент пламенно се бори.
Дали корпорациите демонизират излишно Тръмп в копнежа си да произвеждат възможно най-евтино без да се съобразяват особено с националните интереси ще си проличи съвсем скоро. Ексцентричният милиардер обаче е преди всичко опитен бизнесмен и очакваният автомобилен апокалипсис е по-скоро мрачна прогноза без покритие.