Известно е, че най-популярната в Европа английска автомобилна марка беше Rover. Моделите на компанията се ползват с най-голям успех предимно на Острова, което не означава, че въпреки многобройните проблеми на фирмата, те не се продаваха добре и в останалата част на Европа, в това число и у нас. 80-те години не се отразиха особено здравословно на “Английския пациент”. Фирмата претърпя няколко финансови катастрофи, от които се измъкваше благодарение на други автомобилни компании. Първо, “самураите” от Honda подадоха ръка на “затъващия кораб”, като дадоха на англичаните няколко готови платформи, върху които те да създадат нови модели. С течение на времето Rover премина през “ръцете” на British Aerospace и BMW, но им донесе само финансови загуби. След окончателния фалит собствеността върху марката попадна в китайски ръце и съдбата и днес изглежда крайно мъглява. Да се върнем обаче към темата на материала, която разглежда серията 600.
Първият автомобил с индикационен номер 600 слиза от конвейера в края на 1993 година. Колите от тази гама се произвеждат до 1999 година, когато на смяна идва Rover 75. Предшественикът на 75-ицата, на който ще спрем вниманието ви сега, не е много популярен у нас. Въпреки това на пазара втора ръка могат да се намерят доста запазени екземпляри, които в много отношения превъзхождат преките си конкуренти. Отнасящите се скептично към този модел могат само да загубят, защото той не отстъпва по качество на изработка и надеждност на именитите си германски аналози, като в същото време може да се намери на доста по-примамлива цена. Вярно е, че моделът не е масов, което предполага и по-трудното намиране на резервни части, но е безспорен фактът, че автомобилът притежава чудесни качества, превръщащи го в отлична алтернатива в долния сегмент на средния клас. Модификациите от серията 600 са построени на платформата на Honda Accord, което е още един факт, подсказващ за добрата надеждност на конкретния Rover. От дотук казаното може да се направи изводът, че 600 е здрава, функционална и прецизно изпипана машина. Естествено и този, като всеки друг автомобил, има недостатъци. И тъй като преимуществата вече са ясни, ще акцентираме върху възможните неизправности, които се появяват и следва да се имат предвид при покупката на всяка една от версиите на Rover 600.
Каросерия
Автомобилите от серия 600 имат типично британски, солиден външен вид, като единственият недостатък по отношение на визия е слабото лаково покритие при моделите произведени през периода 1993 - 1994 година. В резултат на това се появява лека ръжда по края на ламарината, контактуваща със стъклата. При екземплярите, слезли от конвейера през 1995 година се наблюдава лошо напасване на предните врати, водещо до недотам плавно и леко затваряне, както и до лек, неприятен шум при по-висока скорост. Отстраняването на този недъг обаче е лесно и опитен майстор би могъл да го оправи в рамките на един час. Като цяло панелите са здрави и трудно поддатливи на корозия. Освен това са доста подсилени и осигуряват сравнително добра защита, както при евентуален челен, така и при страничен удар.
Отвътре купето изглежда също толкова стилно. Салонът се характеризира с приятен вид и хармония от светли тонове. В екземплярите с по-богато базово оборудване има климатик, кожен салон и цялостен ел. пакет. Идеалният комфорт може да бъде нарушен в частни случаи, когато проблем създават ръчките за отваряне на стъклата, чува се лек шум от недобро смазване на кормилната колонка. При версиите с “чупещ” волан изникват проблеми при движение на кормилото в посока нагоре-надолу. Причината е във възвратния механизъм, който в доста случаи отказва да работи, но този дефект е отстранен при моделите произведени след 1995 година. При отделни екземпляри (в много редки случаи) се чува неприятен скърцащ шум, причинен от лошото закрепване на декоративните панели, намиращи се от вътрешната страна на вратите.
Окачване и ходови характеристики
В повечето случаи автомобилът се държи отлично на пътя. След пробег 100 000 километра и при неравности по пътя обаче се чува доволно силен шум, идващ от предните лагери. Понякога се появяват и силни вибрации в предния мост. Този проблем се оправя с реглаж на моста, но ако и това не помогне трябва да се прибегне до неприятната операция - смяна на полуоси. Други недостатъци по окачването са недостатъчното фабрично смазване на шарнирните болтове, водещо до по-бързото им износване. Този съществен недъг изчезва при автомобилите, слезли от конвейера след 1996 година. Конструкцията на задното окачване също не е разчетена добре и периодично се чува неприятен шум, причинен от камъчета заклещени в т.нар. тунел на пружините. Това обаче се появява в редки случаи и не е болка за умиране. Серво усилителите на всички модификации са перфектни с изключение на варианта 620 Ti. При него ефектът на сервото почти не се усеща, когато се налага маневриране на място. Ако пък е включен и климатикът, ефектът е нулев.
Спирачна система
Спирачките, с които са оборудвани всички версии на серията 600, са добри и си вършат работата перфектно. И при тях обаче се появяват недостатъци, като те са присъщи най-вече на екземплярите от преди 1995 година. Понякога още след 10 000 километра пробег започва изключително неприятно “биене” на предните дискове, което се оправя само след смяната им с нови. При моделите от 1994 година освен тази “болест” се усеща и шум, идващ от задните накладки. Както обаче стана ясно при автомобилите след 1995 година всички тези дефекти са отстранени.
Двигатели и трансмисии
Този раздел ще започнем със скоростните кутии. Каквито и да са те, трябва да сте сигурни, че няма да имате никакви проблеми - предавателните механизми просто не дефектират. За двигателите може да се твърди същото, но с едно изключение. Става дума за най-наточеното изпълнение от 1994 година, белязано с индекс 620 Ti. От моделният номер може би се досещате, че агрегатът с мощност 200 к.с. е снабден с турбокомпресор. Това е добре, стига нагнетателят да не даваше толкова дефекти. Проблемите са присъщи за почти всички турбо Rover-и и започват едва след 50 - 60 000 километра пробег. Първите признаци за неизправен компресор се появяват още след запалване на автомобила. Оборотите на празен ход са нестабилни и променливи. Ако не обърнете внимание на този “дребен” проблем, след още няколко хиляди километра турбото просто престава да работи. Друг, рядко срещан дефект се забелязва при модификацията 620i. След 20 000 километра, по време на зацепване се усеща краткотрайна вибрация в съединителя. Тази “болест” обаче е рядко срещана.
Статистиката сочи, че всички агрегати, без изключение са послушни, достатъчно мощни и осигуряват завидна динамика. Животът на възлите и агрегатите е изключително дълъг, което позволява безпроблемен пробег от 250 000 и повече километра. Така че вариантът Rover 600 не е за пренебрегване. Автомобилите са здрави, надеждни, а марката е изтънчено шикарска и ще бъде оценена предимно от разбирачи. Като се прибави към това и сравнително ниската цена, може да ви притеснява единствено непопулярността на автомобила у нас и по-точно по-трудното намиране на резервни части.
Справка за модела
|
|
Rover 600 (RH)
|
|
История
|
|
Август 1993 | Rover представя на пазара първата версия от серията 600. Автомобилът е представител на долния сегмент на средния клас и първоначално е оборудван с двулитров бензинов агрегат. Първата модификация е обозначена с индекс 620i. |
Септември 1993 | Дебютира нова модификация на Rover 600, оборудвана с 2.3-литров бензинов двигател. Версията е обозначена с моделен номер 623 Si. |
Септември 1993 | Веднага след представянето на варианта 623 Si на пазара се появява автомобил с нов двулитров агрегат (620 Si). |
Декември 1994 | Година по-късно компанията вади на бял свят версия с нов мотор. Наточеният Rover е с непроменено купе, но с модернизиран агрегат, снабден с турбо компресор. Версията е наречена 620 Ti Vitesse. Турбо вариантът е съпътстван от първия и последен (за серията 600) дизелов двулитров двигател . Колата е именувана като Rover 620 SDi. |
Септември 1996 | Rover представя модела 620 i. Автомобилът е с двигател с инжекционно впръскване, който е от ново поколение. Мощността му е 115 к.с. |
Май 1999 | Това е последната година за серията на Rover, обозначена с номер 600. Компанията показва заместника, който е с индикационен номер 75. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
2 316 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
2 111 EUR
|
Динамо
|
456 EUR
|
Стартер
|
341 EUR
|
Водна помпа
|
112 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
468 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
60 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
72 EUR
|
Фар (комплект)
|
100 EUR
|
Калник
|
98 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Rover 620 Si /131 к. с./, произведен 1993 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА Rover 600 (RH)
|
Модел
|
Врати
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2000
|
1999
|
1998
|
1997
|
1996
|
Rover 618 i
|
4
|
85/115
|
19 685
|
-
|
5 100
|
4 400
|
3 650
|
2 950
|
Rover 618 Si
|
4
|
85/115
|
22 492
|
-
|
5 900
|
5 000
|
4 050
|
3 250
|
Rover 618 i Meridian
|
4
|
85/115
|
20 451
|
-
|
-
|
-
|
4 050
|
3 250
|
Rover 618 i Classic
|
4
|
85/115
|
20 600
|
-
|
-
|
4 700
|
3 900
|
-
|
Rover 618 i Classic
|
4
|
85/115
|
20 958
|
-
|
5 600
|
4 800
|
-
|
-
|
Rover 618 i Silverstone
|
4
|
85/115
|
21 423
|
-
|
5 650
|
4 850
|
-
|
-
|
Rover 620 i
|
4
|
85/115
|
17 282
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 350
|
Rover 620 i Fresh
|
4
|
85/115
|
17 282
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 350
|
Rover 620 Si
|
4
|
96/131
|
19 889
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 800
|
Rover 620 Si Lux
|
4
|
96/131
|
24 537
|
-
|
6 150
|
5 250
|
4 500
|
3 850
|
Rover 620 Si Fresh
|
4
|
96/131
|
19 890
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 800
|
Rover 620 Si Lux Fresh
|
4
|
96/131
|
22 472
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3 400
|
Rover 623 Si Lux
|
4
|
116/158
|
29 297
|
-
|
-
|
-
|
4 800
|
3 800
|
Rover 620 SDi
|
4
|
77/105
|
21 321
|
-
|
5 450
|
4 700
|
4 000
|
3 250
|
Rover 620 SDi Fresh
|
4
|
77/105
|
19 890
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3 150
|
Rover 620 SDi Lux
|
4
|
77/105
|
24 537
|
-
|
6 250
|
5 300
|
4 500
|
3 800
|
Rover 620 SDi Meridian
|
4
|
77/105
|
24 414
|
-
|
-
|
-
|
4 550
|
3 850
|
Rover 620 SDi Classic
|
4
|
77/105
|
22 364
|
-
|
-
|
5 050
|
4 300
|
-
|
Rover 620 SDi Silverstone
|
4
|
77/105
|
22 241
|
-
|
5 700
|
4 950
|
-
|
-
|
Rover 620 SDi Classic
|
4
|
77/105
|
22 471
|
-
|
5 950
|
5 150
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Rover 600 (RH)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Rover 600
|
|
Работен обем
|
1 850-2 257 куб. см
|
Мощност
|
105-200 к. с. |
Максимална скорост
|
184-228 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.5-8.4 сек.
|
Audi A4
|
|
Работен обем
|
1 595-2 771 куб. см
|
Мощност
|
90-380 к. с. |
Максимална скорост
|
180-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.6-4.9 сек.
|
BMW 3
|
|
Работен обем
|
1 596-3 201 куб. см
|
Мощност
|
90-321 к. с. |
Максимална скорост
|
179-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
14.5-5.5 сек.
|
Mercedes-Benz C-Кlasse
|
|
Работен обем
|
1 799-4 266 куб. см
|
Мощност
|
75-306 к. с. |
Максимална скорост
|
167-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.7-6.7 сек.
|
Димитър Димитров
AvtoMitak@avto.bg