Отидете към основна версия

14 205 25

Имат ли бъдеще електрическите и автономни коли?

  • електромобили-
  • автономни системи

Ако направим един бърз преглед на отминалата 2016 година в автомобилен аспект, няма как да не забележим, че водещите автомобилни производители задължително поставят акцент на електрическите и на автономните превозни средства. Но въпреки непрекъсната шумотевица около този нов вид превозни средства няма как да не се запитаме има ли прогрес през изминалата година в тази област?

Към днешна дата по пътищата на Европа и света се движат немалко електрически превозни средства. Но съществува ли понятие като "серийна автономна кола"? Повечето от вас ще отговорят отрицателно и ще са прави. Позволяваме си и дързостта да кажем, че даже и сред електромобилите до този момент няма нормална алтернатива на колите с двигатели с вътрешно горене. И преди някои от вас да ни нападнат заради това изказване, нека се опитаме да ви обясним какво имаме предвид.

Естествено в по-развитите страни клиентите имат нормален достъп до относително нескъпи електромобили като Nissan Leaf и Renault Zoe. Но тези коли, въпреки обновлението на силовия си тракт и по-конкретно на комплекта батерии, все още сериозно отстъпват на своите бензинови/дизелови аналози. Tesla Model S например, е абсурдно бърза, доволно луксозна и има доста по-впечатляващ автономен пробег от останалите серийни електромобили на пазара, но има и два много сериозни проблема.

Първо, Tesla не може да се нарече истинска алтернатива на автомобилите с ДВГ, защото експертите я противопоставят на модели като Mercedes-Benz S-Klasse, които съвсем не са народни коли. Второ, версията на Model S с най-голям запас на батериите може да измине 504 километра. За сравнение Mercedes-AMG S63 4Matic Long, който не се отнася по никакъв начин към икономичните премиум седани, може да измине 731 километра с един резервоар. Да не говорим, че бензиностанции има навсякъде, а зареждането с бензин става за не повече от 3-4 минути.

Казано с други думи, тези, които твърдят, че малкият автономен пробег и високата цена на електромобилите са минало, явно живеят в някакъв друг, паралелен свят. Да, в момента се реализират проекти, които ще помогнат електромобилите да станат по-евтини, а батериите - по-издържливи, но към днешна дата евтини електромобили няма. Да не говорим за инфраструктурата, която ще позволи на електромобилите да се превърнат в масови превозни средства. Нея пък никаква я няма.

А сега плавно преминаваме към втората набираща сила тенденция - еволюцията на автономните системи. За съжаление, през 2016-а и в тази област нямаше особен прогрес. Въпреки много шумно рекламираните прототипи, отново нямаше реален автономен сериен автомобил. Tesla и нейната спомагателна система Autopilot, а така също и Mercedes-Benz, говорещи в своите реклами за напълно автономни коли, все още не могат да убедят обществеността за това, че подобни системи са наложителни.

Да не говорим, че само преди дни при представянето на т.нар. убиец на Tesla станахме свидетели на сериозен гаф. Faraday Future FF 91 не можа да се паркира сам на сцената, което се случи пред погледите на всички посетители на най-голямото изложение за технологии CES 2017.

Всичко това може да ни говори само едно. Автономните системи все още не са готови да навлязат в серийните автомобили, а дори и това да се случи след време, ще се появи още по-сложен казус. Кой ще носи отговорност ако се случи сериозно ПТП по вина на автономната система? Дискусиите по тези две теми тепърва ще се разгорещяват, но според нас автомобилните производители не трябва да ни ги налагат непрекъснато. По-добре да съсредоточат усилията си в развитие на технологиите и чак когато са напълно готови, да ги представят пред обществеността.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини