По-възрастните водачи на моторни превозни средства помнят времената, когато почти всички караха своите коли с едни и същи гуми целогодишно. През последните години все повече хора започнаха да "преобуват" своите автомобили, но не са малко и тези, които смятат това за неправилно. Сега ще се опитаме да ги убедим в обратното.
Развитието на технологиите е от решаващо значение.
Първите зимни гуми са се появили много преди раждането на нашите баби и дядовци. И още тогава те са разработвани, за да подобрят поведението на колите при студ и сняг. Тогава обаче разликите са били незначителни. Десетилетия наред тази специфична промишленост се развива все повече и повече, като това води и до значителни разлики между летните и зимните гуми. Така в наши дни ако търсим максимална безопасност за нас и за хората, които превозваме в автомобила си, задължително трябва да сменяме гумите според сезоните.
Оптималната работа на зимните гуми е при температури под 7 градуса по Целзий. Когато асфалтът изсъхне и температурите започнат да се покачват, зимните гуми не се превръщат в желе и даже привидно работят нормално, но те стават доста по-меки, отколкото е необходимо за оптималното сцепление. При по-дълга езда те прегряват, което води до влошаване както на спирачния път, така и на управлението на автомобила. Най-големият проблем обаче е, че спирачният път при екстремно спиране се увеличава значително.
Един експеримент, направен с гуми Pirelli (той е валиден за всички марки и модели), ни дава представа за това с колко се увеличава спирачният път. При температура от 15 градуса по Целзий, което е в долните граници на температурите през летния сезон, един VW Tiguan е изкаран на писта, където ускорява и спира последователно с чисто нови зимни и летни гуми. Първоначално колата е "обута" с летни гуми и при скорост от 100 км/ч водачът натиска рязко спирачките. За привеждане на автомобила в покой са нужни 38.4 метра.