Отидете към основна версия

5 430 11

A1 e-tron връща Ванкел в играта

  • audi-
  • a1-
  • e-tron-
  • a1 e-tron-
  • женева 2010

Преди седмица от Audi подсказаха, че готвят специална изненада за щанда си в Женева. Оказа се, че инженерите от Инголщад са разработили хибридна версия на новата А-единица.

Прототипът A1 e-tron обаче надали щеше да привлече достатъчно внимание в морето от подобни концепти, ако не беше странното конструктивно решение да се комбинира електромоторът на силовата установка с роторен двигател.

През 1964 г. NSU става първият производител в света, внедрил двигателя на Ванкел в сериен автомобил. Проектът няма особен успех и пет години по-късно новият собственик Volkswagen слива компанията с Auto Union, от който в крайна сметка остава само Audi.

Новият хибриден прототип разполага с Т-образна литиево-йонна батерия, която - ако се съди по публикуваните диаграми - се намира под задната седалка и трансмисионния тунел. Акумулаторите имат капацитет от 12 киловатчаса и тежат 150 кг. Благодарение на тях електромоторът под предния капак подава постоянна мощност от 61 к.с., а за кратки периоди от време може да мобилизира 102 коня. Същото важи и са въртящия момент, който може да нарастне от 150 на 240 Нм в случай на нужда.

Запасът от мощност позволява на A1 e-tron да ускорява от 0 до 100 км/ч за 10.2 секунди и да изминава до 50 км с едно зареждане. Когато зарядът на батериите се изчерпи, в играта се включва Ванкеловият двигател. Еднороторният мотор се намира в пода на багажника, за което способстват изключително компактните му размери.

Двигателчето има ходов обем от едва 254 кубика и тежи 70 кг. Мястото под товарния отсек поема безпроблемно не само него, а и изпускателната и охрадителната система. Работи в постоянен режим от 5 000 об/мин и гарантира пробег от допълнителни 200 км. Ограничава го само смехотворният резервоар с вместимост 12 литра, които намаляват силно пробега въпреки средния разход от 1.9 литра на 100 км.

Решението на Audi да върне двигателя на Ванкел в дневния ред изглежда малко странно. Роторните агрегати имат някои несъмнени предимущества, но пестеливостта определено не е сред тях. Използването на подобен мотор в хибриден прототип, чиято изначална цел са икономичността и екологията, вероятно търси по-скоро маркетингов ефект, отколкото да очертава нови тенденции в развойната политика на производителя.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини