Германската Бундесбанка създаде за FOCUS Online оценка на покупателната способност, сравнявайки колко са стрували емблематични модели автомобили, когато за пръв път са се появили на немския пазар, с текущата им еквивалентна цена в евро, вземайки предвид инфлацията. Изчисленията се основават на ценовия индекс за новите автомобили.
Да се направи сравнение на базата на покупателната способност, разбира се, би било твърде лесно. В края на краищата, днешните автомобили имат много повече системи за безопасност, комфорт и помощ, отколкото техните предшественици. Например преди 50 години ABS и ESP са били много далечна технология, а монтирането на предпазните колани е задължително едва след 1974-та. Централно заключване пък са имали единствено марки като Mercedes, а климатизацията е била инсталирана стандартно само в луксозните автомобили.
Такива промени в оборудването би трябвало да бъдат оценени и приспаднати точно, за да може да се направи сравнение между тогавашната и текущата цена на нов автомобил. В допълнение, днешните автомобили имат значително по-дълъг експлоатационен живот: през 2016-та една кола е била в движение средно 12 години, а през 1996-та – 7 години.
Също така трябва да се отебележи и увеличението на доходите в световен мащаб. В Германия например средният брутен месечен доход при пускането на пазара на Mini (1959 г.) е бил 239 евро. До 1974 година, когато първият Golf е дебютирал, той се е повишил до 853 евро. През миналата година пък средният брутен месечен доход в Германия достигна 3885 евро. Това представлява увеличение с повече от 16 пъти в сравнение с 1959-та.
Въпреки всички тези оправдаващи фактори, все още е удивително колко са се развили цените на новите автомобили. Какво направи колите толкова революционни? Как са се увеличили размерите, мощността и теглото? И най-важният въпрос: Колко трябва да струва днес една нова кола, вземайки предвид единствено инфлацията? Нека си отговорим на тези въпроси, разглеждайки един от най-емблематичните немски автомобили, а именно – VW GOLF.
Голфът, наследник на технически остарелия Beetle, се появява на пазара през 1974-та. Моделът бързо превръща VW в най-модерния автопроизводител. Оказвайки се тотален бестселър, Голфът става лице на цял клас автомобили. Моделът е толкова успешен, че се превръща в емблематичен както за Volkswagen, така и за немската автоиндустрия.