Въпреки огромните загуби, които отчита Tesla за първата четвърт на 2019 година (за последните три месеца загубите се изчисляват на $702 млн., а за 15-годишната си дейност - на над 6 млрд.), американският производител на електромобили има с какво да се похвали, що се отнася до пазарите в Европа.
И в САЩ, и в ЕС, Tesla е едноличен лидер в продажбата на електромобили. Продажбите на Tesla на Стария континент и зад Океана са практически еднакви. За първите три месеца от годината в Америка са продадени 22 425 Tesla Model 3, а в Европа те са 19 500 и това при положение, че масовите продажби на "тройката" стартираха в ЕС в края на февруари тази година.
След лидера Tesla Model 3 се нареждат електромобилите Renault Zoe и Nissan Leaf, от които за първите четири месеца от годината са продадени над 10 000 екземпляра. В петицата влизат още BMW i3 и електрическите модификации на Volkswagen Golf. Ел. иновации, като Jaguar I-Pace и Audi e-tron остават далеч след лидерите.
Вътрешен канибализъм
Има обаче и тревожни сигнали за Tesla. В Европа, както и на пазарите в САЩ, появата на Model3 рязко снижава продажбите на по-скъпите Model Х и Model S, които за първите четири месеца спадат с 40 и с 60%, съответно. А именно тези две коли носят печалби за Tesla.
Причините за спада на търсенето на Model S и Model X са няколко. На първо място това е цената, която е по-висока от тази на Model 3 с 1,5-2 пъти. Освен това Model S вече се води за стар модел - първите екземпляри се появяват през 2009 година, а масовото производство започва през 2012-а. От тогава са изминали седем години, а нова генерация към момента не се предвижда.
Въпреки всичко на пазарите в Европа Tesla изпреварва марки като Porsche, Lancia, Alfa Romeo, Lexus и Honda, но Илон Мъск не трябва да се отпуска, защото Volkswagen, например предвижда масова електрификация и пускане на нови модели - за следващите десет години - 70 нови електрифицирани модела. И това е само началото...