През седмицата акциите на Tesla паднаха с повече от 11%, след като компанията отчете по-голяма загуба от очакваното в размер на 408 млн. долара през второто тримесечие на годината и обяви смяната на своя главен технически директор (CTO).
Въпреки че продава повече коли от всякога, Tesla все още се бори да докаже, че е печеливша структура. Главният технически директор Дж. Б. Страубел ще бъде заменен от вицепрезидента на отдела - Дрю Баглино. Страубел обясни, че този ход няма нищо общо с липсата на доверие към компанията и че ще остане в компанията, но не и заемайки изпълнителна роля. Припомняме, че през изминалата година повече от дузина главни мениджъри са напуснали американския производител на електромобили.
В тримесечния си отчет за приходите Tesla отбелязва коригирана нетна загуба от 1,12 долара на акция, което е по-лошо от очаквания минус от 0,31 долара. През тази година акциите на компанията се сринаха с повече от 20% досега, докато, за сравнение, индексът Standard & Poor's 500 нарасна с 20%.
Въпреки това, при обща загуба от 408 млн. долара, негативният резултат за второто тримесечие е подобрение спрямо неочаквано големия минус от 702 млн. долара, отчетен през първото тримесечие. Спрямо същия период миналата година пък, оборотът на Tesla се е покачил с 47% до 5,2 млрд. долара. Анализаторите обаче твърдят, че приходите са притеснителни.
"Като цяло, лош доклад, който неизбежно ще доведе до повече въпроси за способността на Tesla да се стабилизира и да реализира печалба", заяви Климент Тибо, старши анализатор на платформата за финансови пазари Investing.com.
Илон Мъск очакваше компанията за електромобили да излезе на 0 още през това тримесечие и да реализира печалба от следващото. Той подчерта, че през 2019-та Tesla ще се съсредоточи по-агресивно върху обслужващите си съоръжения, като само от април до юли са отворени 25 нови сервизни центъра.
Загубите през второто тримесечие идват, въпреки че компанията докладва, че е доставила рекордните 95 356 автомобила и е произвела 87 048. Анализаторите обаче отбелязват, че продажбата на коли не води непременно до печалба. Бивши и настоящи служители на Tesla заявиха, че са били принудени да използват преки пътища и да правят компромиси, за да изпълнят тези агресивни производствени цели.
„Компанията се бори да изпълни амбициозните си цели и обещания в дългосрочен план, сблъсквайки се с логистични пречки, въпреки огромния напредък в технологиите, който запазва интереса на потребителите и инвеститорите”, каза Алиса Алтман, мениджър в консултантската фирма Publicis Sapient. Тя допълни, че за да избегне пълна катастрофа през следващите няколко години, Tesla трябва да пренасочи усилията си от поддържането на имидж на печеливш и устойчив бизнес модел до реалното му осъществяване.
По-ниските от очакваните печалби идват също, след като федералните данъчни кредити за електромобили на Tesla бяха намалени от 3750 долара на превозно средство до 1875 долара след 30 юни.