На 4-ти декември 2018 г. немският федерален министър на транспорта Андреас Шойер отпразнува на парти за 100 000 евро във френски луксозен ресторант в Берлин основаването на Autobahn GmbH. Компанията, която е изцяло държавна, има за цел да поеме планирането, изграждането и експлоатацията на близо 13 000-километровата пътнотранспортна мрежа от федерални магистрали по модела на Deutsche Bahn. Идеята зад може би най-голямата административна реформа в Германия през изминалата година е да се ускорят проектите за строителство на пътища. Това предаде Der Tagesspiegel.
Дали обаче не е било твърде рано за федералния транспортен министър да празнува. Наричаният от него "мозък на германските аутобани" все повече напомня на втория му по големина престижен проект - неуспешното въвеждане на винетки за леки автомобили. Разходите за подготовка на въпросната инфраструктурна реформа са се увеличили от първоначално планираните 8 милиона евро до над 53 милиона евро. През юни 2019 г. Европейският съд спря проекта, тъй като той би нарушил правото на ЕС. Цялостно неуспешната реформа е струвала на немските данъкоплатци 80 милиона евро.
Така се оказва, че и колкото и невероятно да звучи за нас българите, германците имат доста проблеми с техните магистрали. Тяхното решаване е възложено на новата, централизирана агенция, носеща названието Autobahn GmbH. Организацията, както вече споменахме е подчинена директно на транспортният министър Андреас Шойер, пред който, според изданието Tagesspiegel, стоят четири основни проблема. Ето кои са те.
Първи проблем: Експлозия на разходите
Според правителствения проект ще има нужда от допълнителни около 600 милиона евро през следващите няколко години за да функционират германските магистрали нормално.
Втори проблем: Проблеми с персонала
Все още липсват служители, а хората от федералните провинции ще трябва да бъдат убедени да се преместят, което ще стане с високи бонуси и по-високи заплати. За да заработи организацията нормално, ще е трябва да бъдат преназначени 15 000 работници.
Трети проблем: Натрупване от належащи ремонти
Около 10 000 километра автомагистрали в Германия са в „лошо“ или „много лошо“ състояние. Освен това и много мостове трябва да бъдат подновени. Така че компанията на министър Шойер има много, много работа, още преди да е започнала да функционира.
Четвърти проблем: Правни пречки
Федералната служба за одит смята сливането на Autobahn GmbH с "Deges", предишната компания за управление на проекти на федералните провинции, за "конституционно спорно”. Този проблем е трудно да бъде решен на момента и явно ще се чака решение от съдебните власти.
Финансовата вреда от Autobahn GmbH може обаче дори да засенчи тази от винетките
Разходите за "привеждане в съответствие със законовата рамка" по държавната компания вече са се увеличили осемкратно - от първоначално планираните 41 милиона евро до 325 милиона евро. Това става ясно от писмо от Федералното министерство на транспорта до бюджетната комисия, което е достъпно също и за Der Tagesspiegel.
Скоро Autobahn GmbH може да стане дори още по-скъп проект
В последното заседание на бюджетната комисия федералното правителство увеличи финансирането за държавната компания с 400 милиона евро за 2021 г. Освен това, според плана за изпълнение на Autobahn GmbH дори ще има финансов недостиг от 2,7 милиарда евро до 2025 година.
Федералното министерство на транспорта обосноваваше допълнителната необходимост от средства с по-високи разходи за персонал след сключването на колективен трудов договор и по-високи разходи за планиране. Вследствие на това, инвестициите в магистралите в Германия се повишиха до рекордно ниво.
*По статията работи и Александър Петков