Новите регистрации на леки автомобили в България са намалели с 35.6%, като статистиката отчита периода януари - октомври 2020-а и е на годишна база. Отчетеният спад е в сравнение с аналогичния период от 2019 година, а данните са от доклад на ACEA (Европейската асоциация на автомобилните производители), публикуван в края на миналия месец.
От началото на годината до края на октомври у нас са регистрирани 19 117 нови леки автомобила спрямо 29 692 през периода януари - октомври 2019 г. През последният отчетен месец - октомври 2020 се наблюдава леко раздвижване на пазара за нови автомобили в България, като са отчетени регистрации на 2 088 нови леки автомобила, което е спад от 25.4% в сравнение с октомври 2019 г.
Много от вносителите на нови автомобили в България отчитат, като причина за този драстичен спад единствено пандемията от коронавирус, но това не е съвсем така
Пак според данните на ACEA е видно, че през октомври 2020 г. пазарът на леки автомобили в ЕС се е върнал на отрицателна територия, но след като преди това отчете първото увеличение за годината, което се случи през септември, но не и у нас.
Регистрациите на нови автомобили в Европа са намалели само със 7.8% до 953 615 единици през октомври, и то защото няколко европейски правителства отново бяха наложили ограничения за борба с втората вълна на коронавируса. С изключение на Ирландия и Румъния, загубите бяха отчетени на всички пазари в ЕС, включително четирите основни, но те са далеч по-малки от тези у нас.
Освен в България, където през октомври наблюдаваме рекорден спад на търсенето на нови автомобили, търсенето е спаднало най-много само в Испания (-21%) и далеч по-умерено във Франция (-9.5%) и Германия (-3.6%). В Италия, от друга страна, която бе засегната най-много от коронавируса през пролетта, търсенето на нови коли през октомври остава почти непроменено (-0.2%) в сравнение с нивата от октомври 2019 г.
От януари до октомври регистрациите на нови автомобили в целия Европейски съюз са намалели с 26.8% - цифра, която отново ни показва, че сме доста под средното за Европа. Всъщност в целия ЕС са регистрирани около осем милиона леки коли от януари до октомври, което води до спад от над 2.9 милиона бройки в сравнение със същия период на миналата година.
Разглеждайки основните пазари на ЕС за целия десетмесечен отчетен период, виждаме, че най-зле са продажбите на нови автомобили в Испания
Именно испанците отчитат най-силния спад (-35,8%, който е аналогичен с този в България). На годишна база (от януари до октомври) следват Италия (-30,9%), Франция (-26,9%) и Германия (-23,4%), но в последните три държави, както вече споменахме, продажбите нарастват значително повече през последния отчетен месец, отколкото у нас.
Кой продава най-много нови коли у нас?
Иначе, за това, кой колко продава у нас има няколко марки, които определено продават в пъти повече нови автомобили от останалите. Първата позиция с 2 965 продадени автомобила за първите десет месеца от годината се държи от Volkswagen. В престижния "клуб 2000" влизат още марките Dacia, Skoda, Renault, Nissan и Toyota. Те са успели да продадат съответно 2 816, 2 762, 2 529, 2 156 и 2 150 нови коли от началото на годината. Всички останали марки са реализирали по-малки продажби.