Отидете към основна версия

257 641 50

В какво се превръщат "виетнамките"

  • газ-66-
  • виетнамка-
  • wolf-
  • байкалмоторшоу-
  • вячеслав золотухин

Из необятната руска земя може да се попадне на наистина втрещяващи автомобили. Само като такъв може да се определи представеният на тазгодишното БайкалМоторШоу самоделен Wolf. В сравнение с творението на Вячеслав Золотухин Land Cruiser 100 изглежда като играчка.

На снимка мащабите на супервсъдехода действително могат да се осъзнаят единствено редом до познат гигант като култовия японски джип. Всъщност в дължината от 5.8 м, височината и широчината от 2.3 няма нищо учудващо, тъй като в основата на Wolf лежи легендарният руски камион ГАЗ-66, познат на ходилите в казарма като "виетнамка".

Историята на возилото започва през 90-те години на миналия век, когато Золотухин започва да внася японски коли. През ръцете му минават не един и два джипа от Страната на изгряващото слънце. С времето на Вячеслав му се приисква "нещо по-голямо" от стандартните заводски решения. Тунингът не го устройва. Ще му се да кара автомобил на концептуално различно ниво, всъдеход като Toyota Mega Cruiser, но съобразен с индивидуалните представи на самоукия конструктор за комфорт, вместимост, надеждност и проходимост. Така идеята да съчетае достиженията на руската и японската школа се оформя от само себе си.

Золотухин избира ГАЗ-66 за донор на проекта съвсем преднамерено. "Виетнамката" си има кусури - оригиналният двигател и скоростна кутия не стават за нищо, а разположението на тежката кабина над моторния отсек е меко казано неудачно решение от гледна точка на разпределението на теглото.

Съветският ветеран обаче си има и преимущества, особено в аермейските си версии до 1975 г., когато се произвежда за истински военни действия със съответното качество. Главните му достойнства са здравата, но гъвкава рама от 6-милиметрова стомана и неразрушимите мостове със свободни полуоси и ефективни самоблокиращи диференциали. Неподходящият за цивилна експлоатация постоянно зацепен преден мост, който се отключва само от раздатъчната кутия, също си намира майстора.

Създаването на Wolf започва от голото шаси на "виетнамката" и бързо набира скорост. Сърце и тяло за бъдещия исполин даряват други камиони, но японско производство. Моторът е взет от Hino с товароносимост 5 тона. Шестцилиндровият дизелак има работен обем от 7.5 литра. Изцяло чугуненият агрегат пасва идеално на концепцията - има редова горивна апаратура, атмосферно пълнене и газоразпределителен механизъм, задвижван от зъбни колела. Системата за филтриране на въздуха е заимствана от КамАЗ, а конусният преходник на въздухопровода е направен от гилза на танков снаряд.

Моторът е комплектован с оригиналната си скоростна кутия с шест предавки, но раздатката на ГАЗ-66 е запазена, макар и след смяна на всички лагери с вносни, за да се намалят шумовете.

Новият двигател налага известни корекции на крепежните точки. Преработени са и напречниците на рамата, чиито краища са "подкастрени". За да се постигне възможно най-удачно разпределение на масата по двете оси, моторът е разположен максимално навътре към междуосието. Пред задния мост е монтиран 180-литров резервоар от ЗИЛ-130 с допълнителна защита.

Усилията си струват, тъй като се отразяват добре дори на крайния дизайн на каросерията. Получават се пропорциите на класически всъдеход с изнесен напред мост и къс надвес. При това гигантският мотор не стърчи над капака. За да се снижи центърът на тежестта, той разположен максимално ниско, което наложило преправяне на картера. Въпреки "прекрояването" агретатът не влиза в пътническия отсек, както е при Hummer.

Сравнение с американския класик от "Пустинна буря" не може да става и по простора в салона. За основа на кабината е взета каросерия от друг среднотонажен японски камион - Isuzu Elf. От него е заимстван и интериорът. Задната част на купето пък е от миниван Toyota Noah. За да се съчлени с кабината от Elf, се наложило разширяване на габарита и монтаж на изработено по поръчка ново задно стъкло.

"Муцуната" на Wolf също разчита на донори. Предните калници са от ГАЗ-3307, капакът е собствено производство, радиаторната скара е съставена от две решетки на Toyota Land Cruiser Prado, а фаровете са от Mitsubishi Delica. Двете метални брони са изработени от Золотухин, който - както личи от снимките - никак не обича пластмасите.

Без преработка не са се разминали и оригиналните джанти на "виетнамката". Те са "обърнати" отвътре навън, в разултат на което всяко от колелата вече стърчи с по 10 см повече настрани. Вячеслав избира гуми от Тигр, тъй като са по-леки и по-малки от тези на ГАЗ-66.

Крайният резултат от тригодишния труд на Золотухин е уникален всъдеход с тегло от 3.5 тона, които шасито на "виетнамката" въобще не усеща. Самоделният Wolf цепи еднакво уверено както на пресечен терен, така и по шосе. Мостовете са окачени на амортисьори от КамАЗ и комфортът също е на ниво. Вячеслав твърди, че при движение с 80 км/ч разходът е едва 13.5 л/100 км.

Самоукият конструктор споделя, че са му предлагали изкушаващи пари за Wolf-а. Непознат дори изявил желание да размени чисто новия си Lexus LX за него, но Золотухин отказал категорично. За сметка на това бил готов да се захване с изпълнението на поръчки за подобни или други интересни всъдеходни проекти и дори намеква, че вече работи по ново возило.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини