До 2050 г. емисиите на CO2 трябва да бъдат намалени до нула, а забраната за автомобили с двигатели с вътрешно горене в някои страни ще започне да действа още през 2035 година. Ще умрат ли двигателите с вътрешно горене?
Съгласно Парижкото споразумение за опазване на околната среда почти всички държави вече са се ангажирали да намалят емисиите на CO2 в транспортния сектор до 2050 година, при това до нула.
Това решение обаче не кореспондира съвсем с действителността. на практика няма да бъде възможно напълно да се изоставят автомобилите с двигатели с вътрешно горене, което се дължи и на инфраструктурата, и на нуждите и възможностите на хората.
Експертите на Bosch анализираха проблема и направиха транспортна картина на бъдещето. Да, автомобилите ще станат напълно електрически, но не всички. Например тежкотоварните камиони ще използват водородни горивни клетки и двигатели с вътрешно горене.
По отношение на емисиите на азотни оксиди и сажди те могат да бъдат значително намалени. Дизеловите двигатели отдавна са оборудвани с филтри за твърди частици. Освен това системите за рециркулация и обработка на отработени газове са се подобрили значително и отработените газове стават по-малко токсични.
"Бензиновите двигатели отделят по-малко азотни оксиди и стават все по-екологични, а емисиите на сажди при дизелите могат да бъдат намалени до значително по-ниски стойности от разрешените от закона“, казват от компанията.
Но това изисква систематичен подход. Става въпрос както за оптимизиране на горивния процес, така и за по-ефективно третиране на отработените газове. Необходимо е също така да се подобрят системите за впръскване на горивото, да се оптимизират системите за охлаждане на двигателя и катализаторите.
Възможно е също да се намалят емисиите на CO2 чрез използване на синтетични горива. Днес много биогорива се разработват от различни производители на автомобили. В същото време двигателите няма да се нуждаят от специално модифициране, за да работят с новите горива.
Следователно, според експертите от Bosch, в бъдеще не всички автомобили ще станат електрически и двигателят с вътрешно горене, необходим на огромен брой хора, ще се превърне в абсолютно чист агрегат, който ще продължи да се използва и след заветната 2050 година.