Отидете към основна версия

11 908 11

Ураганът на съветската инженерна мисъл

  • заз-
  • заз 965а

Автомобилът или по-скоро “Зазката” за която ще ви разкажа е едно от “гениалните творения” на съветските автоконструктори. Разбира се силно казано, тъй като руският “гърбушко” е копие на италианския FIAT 500. Естествено това не учудва никой, защото е добре известно, че всички автомобили, произвеждани в бившия СССР са копирани от западни коли. Казвам “Зазка”, защото това е нещо съвсем различно от представата ми за автомобил. Въпреки това, гърбавата кола е уникална по рода си и заслужава да и се отдели специално внимание в нашата рубрика.

Още повече, че ЗАЗ 965А, вече е твърде рядко срещано явление по пътищата на необятната руска шир. До скоро гърбавия автомобил с марка Запорожец беше една от масовите коли в СССР. Днес, обаче това съвсем не е така. Малкото останали добре запазени или реставрирани екземпляри са собственост на ретроколекционери или на възрастни хора верни на марката и на “Червения октомври”, все неща които вече са безвъзвратно минало.

Малкото руско возило е оборудвано с V-образен, задноразположен четирицилиндров двигател с въздушно охлаждане

Малкото руско возило е оборудвано с V-образен, четирицилиндров двигател. С изключение на чешките автомобили Tatra, няма друга кола, произвеждана в бившия соц. лагер, на която да се монтира V-образен мотор. Друго, което предизвиква интерес в руската машина е въздушното охлаждане на задноразположения агрегат. Въздухът влиза през отвори в задните калници, които са оребрени. От там го поема специална турбина, която обдухва двигателя и го охлажда. Модификацията 965А е с увеличена мощност в сравнение с базовата версия. Вместо 23-те “коня”, “нашата Зазка” е с 27 к.с. при 4 000 об/мин. - същински ураган! Друг е въпросът, че когато “Зазката” се кара в горещо време, двигателят прегрява бързо и мощността осезателно намалява. Работният обем е цели 887 см3. Към агрегатът е монтирана четиристепенна, механична скоростна кутия.

За този тип автомобили, и като се има предвид, че е съветско производство, комфортът е сравнително добър. Естествено “Урагана” има своите преимущества и много недостатъци. Двигателят е доста шумен, а купето не е добре изолирано. За шофьорът и пасажера до него има достатъчно място, но ако отзад трябва да седне възрастен човек, нещата загрубяват. Това все пак си има своите предимства. Ако успеете да накарате някой ваш приятел или по-скоро неприятел да се вози отзад, той допълнително шумоизолира “гръмогласния” агрегат. Въпреки че ако се возят четирима души (3+1) както е по документи и ви се наложи да преодолявате някой баир, поне двама от пасажерите ще трябва да слязат и да бутат. Когато, обаче карате “Зазката” по равен път тя се движи като истински ураган. Това важи за скорост до 90 км/ч, защото моделът 965А не може да развие повече. Това е и причината да не може да се определи времето за което автомобилът ускорява от 0 до 100 км/ч. Не се разочаровайте. Колата е почти идеална за градско каране. Масата є е само 650 килограма, а средният разход по данни на производителя е 5 литра на 100 километра. На това, обаче твърдо не трябва да вярвате, като се има предвид, че возилото е произведено от “братушките”. Изключително компактните є размери (дължина, ширина, височина - 3 330/1 395/1 450 мм) правят гърбатата машина изключително удобна за града. Двете врати на “гърбушко” се отварят обратно на общоприетия начин. Въпреки че колата е доста по-малка от стандартните размери на лек автомобил гумите са съвсем нормални - 165/SR/13. Благодарение на това возилото има добра проходимост и може да се кара по пресечена местност. За това дали ще издържи не се притеснявайте. “Зазката” е здрава като всяка руска машина.

В момента от Москва можете да закупите ЗАЗ 965А за около $300. Е, ще ви излезе малко по-скъпо, като включите докарване, мито и най- вече нерви, които, повярвайте ми, ще са ви необходими в процеса на реставрация. За истинските маниаци на руски коли, обаче това надали ще е проблем.

Радослав Славчев
rslavtchev@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини