Малага, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Още от пръв поглед, дори и лаик ще види, че това е автомобил, който почти не прилича на останалата продукция на марката. Става дума за новото Renault Megane E-Tech - познато име на една напълно непозната кола. Първото ни запознанство (в движение) бе на организирания от Режията тест в Испания - тест на едно Renault, което е като никое друго. Ето и първоначалните ни впечатления от френския, изцяло електрически компактен хечбек Megane E-Tech.
Правилен размер
Автомобилът се позиционира в така наречения C-сегмент или в компактния клас, ако щете, където Megane винаги е бил. Това исторически погледнато е един от най-наситените с конкуренти автомобилни сегменти и е напълно разбираемо, че Renault и сега се стремят към това, към което винаги са се стремили - да предложат бестселър, който да се конкурира с най-добрите. Този път обаче автомобилът е изцяло електрически.
Megane E-Tech е с дължина 4.21 метра, а междуосието му е 2.7 метра. Всъщност новият Megane изглежда доста ръстов играч, но с височина от 1.5 метра всъщност не е много по-висок от стандарта в този клас. Роля за тази, леко "кросоувърска" визия играят късите преден и заден надвеси, големите гуми и джанти, както и фактът, че от Renault са успели да постигнат много добър просвет, което не е типично при електрическите автомобили, които имат батерии в пода. Иначе, автомобилът е построен на платформата CMF-EV, на която е построен и Nissan Ariya, но двата електромобила се различават доста един от друг, защото докато Megane е почти стандартен компактен хечбек, Ariya е оформена по-скоро като SUV.
Сега изглежда, че Renault ще спечели състезанието и за първото пускане в серия, защото Ariya няма да се появи на пазара преди месец юни, тази година. Но да направим и едно друго сравнение - това между Megane E-tech и преките му конкуренти. Ако искаме да назовем такива, следователно трябва да се обърне внимание на VW ID.3 и Citroën e-C4 . Последният, от друга страна, не е чисто електромобилна конструкция, тъй като се предлага и с двигател с вътрешно горене като алтернатива – там говорим за т.нар. споделена платформа.
Megane E-Tech вече може да се поръча у нас, като се предлага в три версии на оборудване - Equilibre, Techno и топ модела Iconic. В Испания имахме възможност да изпробваме, както топ моделът Iconic, така и средната версия - Techno. Именно на последната ще обърнем най-голямо внимание, тъй като и според нас, и според специалистите от Renault, точно това ще е най-търсеният вариант.
Пространство и комфорт
Седалките във версията Techno, която тествахме, се регулират ръчно, но имат електрически надуваема лумбална опора. Платът, от който са изработени всъщност е по-интересен. Той е базиран на рециклирана пластмаса, но усещането е като от най-фината вълна. В същото време ако случайно разлеете кафе, сок или нещо от сорта, просто го забърсвате - течностите не попиват в тъканта, както при обикновените тапицерии. С други думи можем да кажем, че общото усещане за качество е повече от добро. И това не се отнася само до тапицерията. Говорим и за пластмасовите детайли, които са твърди, но не изглеждат евтини, а що се отнася до самата сглобка, то и тук французите са дали всичко от себе си.
Под огромният вертикален екран в централната конзола ще откриете място за безжично зареждане на смартфон, а по-надолу инженерите са използвали плоския под, като създават иновативна и доста функционална система за съхранение на вещи, която е с подвижни прегради. Воланът е малък (не колкото този на Peugeot) и има плоска горна част. Странно изглеждащ е, но пък е удобен и много информативен. Пред кормилото е разположен хоризонтален 12.3-инчов широкоекранен дисплей, а този в централната конзола също е с диагонал 12.3-инча, само че, както вече споменахме, е вертикално ориентиран. И двата дисплея са конфигурируеми по отношение на това, което трябва да показват, решение, което смятаме, че работи чудесно.
Още нещо любопитно е, че Renault сключва партньорство с Google Automotive - компания, която предоставя новата си операционната система на Режията, а Megane E-Tech е първият модел, оборудван с нея. Не се бъркайте, Renault не използва Google Maps като решение за навигация, а внедрява картографската система от German Here, огромна компания, която работи само с карти и данни за бъдещи функции за самостоятелно шофиране за автомобилната индустрия. Тази система функционално е много добра, а гласовото управление работи по-добре от това на много други автомобили, които сме тествали.
Що се отнася до ергономията отпред, тя е отлична - седалките са удобни с добре изразена странична поддръжка. Преминавайки по-назад в колата - до задната седалка - констатирахме, че там има достатъчно място, както за краката, така и за главата. Въпреки добрия просвет и батерията, разположена в долната част на колата, в новия Megane можете да седите добре и на задната седалка. "Диванът" е позициониран доста високо, така че да не седите с колене под брадичката. И въпреки това има достатъчно място във височина.
Облегалката на задната седалка е разделена в съотношение 60/40. За съжаление няма централен подлакътник, а също така няма и люк за ски. Багажното отделение не разполага с цялата площ на света, но има прилично голям обем за запълване. Специалистите от Renault посочват 400 литра обем, измерени от пода до горната част на облегалката. След като отворихме багажника, се изумихме от това, колко е дълбок. Подът му е далеч надолу от ръба на вратата. Тук вярваме, че Renault трябваше да използва решение с двоен под като стандарт, но такова няма.
Производителност и пробег
Megane E-Tech предлага избор от две батерии - 40 и 60 kWh, но ние тествахме само версии с голямата - 60 kWh. Тя захранва електродвигател с мощност 220 конски сили и с въртящ момент от 300 Нм. С ускорение от 0 до 100 км/ч за 7.4 секунди, и ограничена максимална скорост на 160 км/ч, това е в приемлив диапазон за почти всички видове шофиране. Иновативното Renault има и програми за шофиране, в които можете да избирате между Eco, Sport или Comfort, но единственото нещо, което тези програми правят, е да променят реакцията на газта при натискане на педала.
Опитахме всички тези програми, но в крайна сметка се спряхме на комфорта. След доста продължителен преход постигнахме консумация, която беше около 1.46 kWh при смесено шофиране или казано по друг начин 14 киловата на 100 километра пробег, което, ако зареждате от битовата мрежа, се равнява приблизително на 3.50 лв. Това е много приемлив разход, макар и при по-високи температури от около 20 градуса по Целзий, каквито са по това време на годината в Южна Испания.
Renault посочва очакван пробег според стандарта WLTP от 450 километра, който смятаме, че е възможно да се достигне в добър ден, но реално, със стандартно шофиране, с хора и багаж в колата и със зимни гуми, пробегът ще падне с около стотина километра, Така че реалният е около 350 километра с едно зареждане.
Интелигентни решения
Най-голям интерес представлява решението на Renault да внедри предварително загряване на батерията, като тя се загрява до 35 градуса по Целзий. Това важи и при предварително загряване на паркираната кола през зимата. Решението работи добре, стига да оставате заряда над 12 процента. Ако имате по-малко, загряването няма да работи. За сравнение, има производители, загряването на батериите при които не работи под 50 процента, което е твърде голямо ограничение.
За да върши достатъчно добра работа през зимата, Megane E-Tech е оборудван и с термопомпа и има активна система, при която събира умерен въздух от различни места - двигател, салон и отвън. Това на практика е подобна система, с която Tesla се похвали, когато пуснаха Model 3 и Model Y. Колко добра работа върши тази системата, ще ви разкажем веднага щом имаме възможност да тестваме колата у нас.
Когато батерията трябва да се презарежда, електрическото Renault има бордово зарядно устройство, което може да издържи до 22 kW. За бързо зареждане се поддържа до 130 kW. Между другото, Renault обещават, че в дългосрочен план ще могат да доставят автоматично плащане на бързите зарядни устройства на Ionity, така че да не се налага да използвате нито приложение, нито карта, за да започнете да зареждате, когато се свържете към "бързия ток".
Комфорт, а не спорт
На пътя Megane върши страхотна работа. От Renault се похвалиха предварително, че са дали на колата доста директно предаване на волана, нещо, което забелязваме веднага. Така с лекота избягваме големите ъгли на завиване, за да направим необходимите маневри. Това се забелязва предимно в градските райони, разбира се. С други думи с по-малко въртене на волана, колата завива и маневрира повече.
Въпреки че Megane има спортен екстериор, той все пак е настроен като по-удобен автомобил. С изключение на директният волан, електромобилът не е особено спортен, що се отнася до характеристиките на шофиране, но вероятно ще подхожда идеално на повечето купувачи. Защото, можем да определим колата, като много приятна за каране.
При по-висока скорост се чува лек шум от по-тънката изолация на арките над колелата, а заради по-големите странични огледала, се долавя и известен шум от вятъра. Но като цяло колата е доста тиха при скорости под 120 км/ч. При рязко ускорение и доускорение, колата показва някои признаци на така нареченото управление на въртящия момент, като се налагат корекции с волана, защото силите дърпат и в двете посоки, но това често се случва, когато става дума за кола с мощност от над 200 конски сили и с предно предаване. За сравнение, преките конкуренти VW и Cupra са избрали вместо това задно задвижване.
Споменахме трите версии на оборудване и, че това ще бъдат единствените избори, които можете да направите. Има обаче и батерии с два различни капацитета - 40 и 60 киловатчаса, които захранват електромотори с мощност 130 и 220 конски сили, съответно. Определено за препоръчване е версия с по-мощния мотор и с по-голямата батерия. Един от минусите е, че няма да се предлага със задвижване на четирите колела, както ще бъде при Ariya, но все пак говори за компактен хечбек с предно, какъвто Megane винаги е бил.
Заключение
При автомобили от този клас много често цената е най-важна, а що се отнася до нея, то Megane E-Tech е позициониран много добре спрямо конкуренцията. Защото с опциите с оборудване, които Renault предлага, почти няма конкуренция сред европейските алтернативи. С други думи, в зависимост от нивото на оборудване, задвижващият електромотор и капацитета на батерията, цената на новото Renault Megane E-Tech е доста атрактивна.
Имайки предвид това, което предлага новото Renault, смятаме Megane E-Tech за добра покупка. В допълнение, този автомобил ни дава прекрасна глътка свеж въздух, с дизайн, към който мнозина може би ще бъдат леко резервирани. Но външният вид е въпрос на вкус и точно поради тази причина оставяме всеки сам да прецени от снимките, които направихме в слънчева Испания. Едно обаче е ясно: Когато се качите в колата, няма да останете разочаровани, защото тук Renault прави няколко големи стъпки, при това в правилната посока.