Германските автомобилни производители, включително BMW и Audi, решиха повече да не изпращат автомобили до Китай с железопътен транспорт през Русия. Агенцията Nikkei, позовавайки се на източник от BMW, съобщава, че поради настоящата геополитическа ситуация се налата преразглеждане на досегашната логистика, осъществявана по "Новия път на коприната" и Транссибирската железница. Сега автомобилите ще се доставят до Китай и Монголия по море от Бремерхафен.
Засега доставките на премиум европейски автомобили BMW и Audi за Китай са преустановени. И двете марки обаче имат съвместни предприятия в Китай, където произвеждат по-голямата част от автомобилите за местния пазар, въпреки че малък брой модели все още се внасят от Европа.
Nikkei цитира примера на BMW, които имат фабрика в Шенян: 846 237 превозни средства, доставени на китайски клиенти миналата година, са произведени там, докато около 150 000 до 200 000 превозни средства са докарани от Европа. Що се отнася до Audi, през 2021 г. марката е продала 701 289 автомобила в Китай, повечето от които също са местно производство.
Според агенцията железопътният транспорт струва на автомобилните производители повече от морския транспорт, но отнема по-малко време и е по-екологичен. Така че тази опция беше избирана предимно от премиум марките. Така в края на миналата година Porsche изпращаше по два-три влака до Китай всяка седмица, всеки от които можеше да побере повече от 80 коли. Не се уточнява дали тази компания смята да се откаже от железопътния транспорт в полза на морето.
В сегашната геополитическа ситуация чуждестранните компании се притесняват и за безопасността на стоките, които се превозват с железопътен транспорт през Русия, каза пред агенцията представител на едно от европейските пристанища. Например руските власти могат да конфискуват товари в отговор на санкции, така че застрахователните компании с право отказват да застраховат такива пратки, а логистичните компании няма как да носят отговорност за приемане на товари при транзит през Русия.
Европейските компании ще преразгледат логистиката на доставките и до други страни, включително Казахстан. Например BMW планира да използва алтернативни железопътни маршрути през Балканите и Турция. Предполага се, че това ще доведе до увеличение на цената на премиум колите, както и до увеличаване на сроковете за доставка.